Jag har roat mig med att lista för- och nackdelar med de uppstickande bolånebankernas erbjudande.

Avanza Bolån+

+ 1,29% är en bra boränta, inte Sveriges bästa, men bättre än storbankernas (om man inte är en duktig prutare)
+ bra att man kan få bolån hos Avanza oavsett om man bor i hus eller lägenhet
+ bra att man får låna ända upp till 10 miljoner kronor
- dåligt att man inte får låna om ens belåningrad är högre än 60%
- dåligt att man inte får låna mindre än 500 000 kronor
- dåligt att tjänsten bara soft-releasats än och att de inte kan tala om när de går live. Enligt Avanza har hela 25 000 skickat in ansökningar sedan november.

Landshypotek

+ 0,99% är just nu Sveriges bästa boränta (om man inte räknar Nordnet och Avanzas superbolån som vänder sig till folk med mycket pengar) på deras ett åring. Räntan hamnar på 1,09 för en belåning på 60% och 1,29 för 70%.
+ bra att man får låna upp till 70% av bostadens marknadsvärde
- dåligt att man inte får låna till bostadsrätt, bara till villa (vet inte hur det är till radhus?)
- synd att man inte får låna mer än 5 miljoner, här går många Stockholmare bort
- dåligt att du inte får låna för mindre än 750 000 kr om du ska kunna ta del av deras rabatterbjudande
- dåligt att man inte vet vad man kommer få för erbjudande när det har gått ett år
- dåligt att deras automatiska bostadsvärdering verkar vara på tok för försiktig
- dåligt att erbjudandet bara gäller fram till sista mars

SBAB

+ bra att man själv kan ”slida” fram sin ränta direkt på hemsidan och se var på skalan 1,16-1,59 man landar
+ bra att man kan låna upp till 10 miljoner
+ bra att man kan låna ända upp till 85 procent av bostadens marknadsvärde
+ bra att man som enda bank kan skriva ut ett amorteringsunderlag på deras sida, vilket snabbar på och förenklar ett bankbyte från dem
- dåligt att deras algoritm verka premiera att man tar ett så stort lån som möjligt. Om en familj tar ett mindre lån eller amorterar mer så stiger räntan. Deras sweet spot verkar ligga på mellan 60 till 40 procent i belåningsgrad beroende på bostadens marknadsvärdet.
- sämre snittränta än Nordnet, Landshypotek, Avanza, Ålandsbanken och ICA banken i december 2017

Allra bästa boräntorna är däremot Nordnet och Avanzas superbolån.

Nordnet

+ 0,69% är marknadens absolut bästa bolåneränta just nu
+ gäller villa, bostadsrätt eller fritidshus
- du måste spara sjukt mycket (10 miljoner) hos Nordnet för att få denna ränta, sparar du 5-10 biljoner blir räntan 0,79, 2,5-5 miljoner 0,99 och 1-2,5 miljoner 1,19
- ditt boende får inte ha en högre belåningsgrad än 50 %
- du får inte låna mindre än en miljon
- dåligt att det inte framgår hur mycket man får låna som mest

Avanza Superbolånet Private Banking

+ 0,79% är marknadens näst bästa bolåneränta
- du måste vara private banking kund hos Avanza, dvs spara minst 3 miljoner hos dom
- max 50 % belåningsgrad
- deras automatiska värdering är låg, om du vill värdera huset måste du själv anlita en värderingsman som är med i en särskild organisation och som inte säkert har någon lokal kännedom om marknadsvärden där du bor
- erbjudandet bjuds bara ut 2-3 gånger per år och först till kvarn gäller, pengarna kommer från Avanzas överlikviditet

Länk till vår boräntetabell: https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
 
Redigerat:
  • Gilla
mg765 och 6 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
......., sparar du 5-10 biljoner blir räntan 0,79,.......
Då kanske man inte behöver låna till huset.....:cool:

(Sorry, kunde inte låta bli.)
 
  • Gilla
olleg07 och 8 till
  • Laddar…
Nya bolånebanker ? Hur ny är SBAB ?
Och Ica banken och SBAB är samma bank
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Intressant läsning!

Kan ju svara på radhus frågan som du la in på landshypoteket.

Vad jag vet så finns det bara 2 olika varianter, bostadsrätt eller friköpt. Som friköpt så går ett radhus som villa :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Men SBAB är vad jag vet inte någon ny bank
 
Nej, det har du rätt i. Jag ändrar "de nya bolånebankernas erbjudande" till "de uppstickande bolånebankernas erbjudande". Avanza, Nordnet, Landshypotek är nya men inte SBAB. SBAB bestämde sig däremot 2014 att fokusera på bolån och förvärvade Booli 2016.
 
Mycket bra sammanställning!

Värt att notera är att vad gäller sparandekravet för att få Nordnets olika räntor så räknar de in tjänstepension. Dvs om man flyttar sin tjänstepension till Nordnet kan det vara lättare att uppnå någon av deras gränser än om det bara handlar om "vanligt" sparande.

Vet inte om detsamma gäller Avanza eller ej.

Under lång tid har storbankerna kunnat ta ut oskäliga avgifter för tjänstepensioner, eftersom man som kund känt sig bunden till dem pga bolånen. Därför lite kul att uppstickarna nu i praktiken använder just bolån som argument för att man ska flytta pensionen till dem.
 
Jag testade att ansöka hos landshypotek och fick avslag! En vecka senare så la vi lånet hos Nordea. Båda gjorde en uc och fick fram riskprognås. Nu till det konstiga. Samma lån belåning på 50 % och båda har bra löner gav en hög riskprognås på uc när landshypotek gjorde kollen och låg när Nordea kollade. Jag tog detta vidare och överklagade. Enligt uc så begär inte lanshypotek info om befintliga lån utan bara frågar om det finns förfrågningar. Genom att fråga mindre om kunden på uc så ges en annan prognos! Helt vansinnigt. Så om de hade kollat så hade sett att jag har ett bensinkort på 5000 kredit. Det är allt. Dock så har vi byggt hus och haft bankkreditiv. Inget konstigt med det igentligtligen.

Så lanshypotek kunde ha sett att det var ok att låna ut om de kollar på helheten. Nu fick vi inte änns prata med handläggare då ansökan avslogs innan någon sådan kopplades in.
 
B
M mellergard skrev:
Jag testade att ansöka hos landshypotek och fick avslag! En vecka senare så la vi lånet hos Nordea. Båda gjorde en uc och fick fram riskprognås. Nu till det konstiga. Samma lån belåning på 50 % och båda har bra löner gav en hög riskprognås på uc när landshypotek gjorde kollen och låg när Nordea kollade. Jag tog detta vidare och överklagade. Enligt uc så begär inte lanshypotek info om befintliga lån utan bara frågar om det finns förfrågningar. Genom att fråga mindre om kunden på uc så ges en annan prognos! Helt vansinnigt. Så om de hade kollat så hade sett att jag har ett bensinkort på 5000 kredit. Det är allt. Dock så har vi byggt hus och haft bankkreditiv. Inget konstigt med det igentligtligen.

Så lanshypotek kunde ha sett att det var ok att låna ut om de kollar på helheten. Nu fick vi inte änns prata med handläggare då ansökan avslogs innan någon sådan kopplades in.
Att många förfrågningar om kredit sänker din kreditvärdighet (tillfälligt i något år eller så) är välkänt, det är fakta, det kan indikera att kunden har problem i sin ekonomi. Det tar många banker hänsyn till. Däremot brukar några förfrågningar inte vara något problem (eftersom man ofta får en sådan förfrågan när man byter elbolag, telefonbolag etc), men går man runt till många banker och drar på sig väldigt många kreditförfrågningar blir det problem.

Att en bank ger avslag och en annan ger godkänt är väl inte heller det så konstigt egentligen, de har ju rätt att göra egna bedömningar om risken i en enskild kund.

Det enda som är märkligt är att landshypotek inte begär info om befintliga lån, det borde de ju rimligtvis göra.
 
Jo jag är medveten. Men jag hade inte så mycket val då jag fick dålig ränta på de flesta förfrågningarna. Så jag håller på att vänta nu tills de försvinner.

Det jag stör mig mest över är att uc gav olika riskprognås

20 nov via uc/lanshyp riskprognås 5.44 %
23 nov via uc/Nordea riskprognos 1.20%

Jag vill nog säga att man inte kan ha en tjänst som diffar så mycket på 3 dagar. Uc orsakade ju mig ekonomisk skada på flera tusen kr då jag fick sämre villkor hos nordea
 
K Kane skrev:
Då kanske man inte behöver låna till huset.....:cool:

(Sorry, kunde inte låta bli.)
Troligen vill man låna till huset då eftersom man troligen lyckats få högre avkastning på kapitalet än vad räntan på huslånet blir! Kanske lite därför man har det kapital man har också... Det är alltså en ren vinst att inte betala huset kontant.
 
Hej

En fundering jag har fått när jag varit i kontakt med de "nya" aktörerna är just belåningsgraden. Deras villkor är oftast direkt kopplade till belåningsgrad och eventuellt vilket kapital man lägger hos dem.

Problemet jag ser är att man nu kan gå in med låt säga 50% belåningsgrad, men banken säger sig att ha rätt att göra en omvärdering av objektet redan efter ett halvår. Med den situation vi har dag med eventuellt sjunkande priser så kan lätt belåningsgraden då vara 60% eller 70%. Det innebär i sin tur att villkoren blir något helt annat, man kan tom lätt falla utanför de villkor de satt upp för att över huvud taget vara berättigad till att ha lån hos dem, vilket gör att man förmodligen hamnar på en helt egen lista med av banken ensidigt satta villkor. Ser alltså en risk för kortsiktighet och snabbt kraftigt ändrade villkor med vissa av de "nya" aktörerna.
 
Värderingen av objektet har vi redan gjort med en mäklare. Den får man väl inte göra om inom 5 år. Eller menar du att banken sänker alla värderingar generellt i landet enligt någon index så att man plötsligt har högre belångsgrad då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.