Jag behöver hjälp med att bygga en liten sak, en låda som jag ska sätta en fläkt i. Givetvis ska lådan se snygg ut och vara i bra material. Kan hantverkaren även göra en ritning? Jag är värdelös på att göra ritningar. Jag vet bara hur det ungefär ska se ut och vilka funktioner det ska ha och så. Fläkten väljer jag och el vet jag inte hur man kopplar.
 
H
borde finnas ett fin snickeri där du bor.
en "vanlig" snickare skulle inte göra jobbet
 
Ja det finns ett specialsnickeri där jag bor. Kan man bara komma med en idé och låta dom göra ritningen?
 
O onetrickpony skrev:
Ja det finns ett specialsnickeri där jag bor. Kan man bara komma med en idé och låta dom göra ritningen?
Bäst är väl bara att ringa snickeriet o fråga?
 
Låter som något du skulle klara av själv tycker jag, man måste bara våga prova :) forumet kan du få massor av hjälp ifrån också, om du kanske bara förklarar lite mer vad den ska va till och vilka funktioner den ska fylla. Finns massa duktiga finsnickare här ju :)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Bäst är väl bara att ringa snickeriet o fråga?
Ja, men jag vill inte framstå som en okunnig människa.
 
Biggie Biggie skrev:
Låter som något du skulle klara av själv tycker jag, man måste bara våga prova :) forumet kan du få massor av hjälp ifrån också, om du kanske bara förklarar lite mer vad den ska va till och vilka funktioner den ska fylla. Finns massa duktiga finsnicker här ju :)
Jag har varken verktyg eller material. Det bästa är att låta något proffs fixa så att det blir rätt. Det ska vara en fläkt inuti som blåser ut luften genom filter, alltså en luftrenare.
 
H
O onetrickpony skrev:
Ja, men jag vill inte framstå som en okunnig människa.
det gör du inte alls. man måste ju fråga för att veta om dom kan göra jobbet.
 
O onetrickpony skrev:
Jag har varken verktyg eller material. Det bästa är att låta något proffs fixa så att det blir rätt. Det ska vara en fläkt inuti som blåser ut luften genom filter, alltså en luftrenare.
Jag förstår, och vill egentligen respektera och inte motargumentera det, MEN för pengarna hantverkaren utför ditt jobb och ritning så kunde du säkert köpt verktyg istället, inte de finaste kvalité märket men ändå, och kanske dessutom föda ett nytt intresse?:D

Material beror nog på vilken slutfinnish du vill ha!
 
H
O onetrickpony skrev:
Jag har varken verktyg eller material. Det bästa är att låta något proffs fixa så att det blir rätt. Det ska vara en fläkt inuti som blåser ut luften genom filter, alltså en luftrenare.
gör som du vill beställ jobbet. ha bara klart för dig vad för fläkt du kommer använda.
ger lite riktning hur stort skåp.
vill du experimeter själv så finns det ju färdiga köksskåp att köpa
 
Om du beskriver vad du ska använda fläkten till så kanske någon på forumet vet att och var den finns att köpa, eller har en god idé om hur man tillverkar en av befintliga prylar...?
 
Har du någon släkting med barn som har träslöjd? Brukar ju ingå att snickra en låda i slöjden. Stick till ungen några hundra eller ett PS4-spel som tack för hjälpen. Finishen kanske lämnar lite att önska, men det beror ju helt på användningsområdet om det spelar någon roll.

Annars som nämnts, ett finsnickeri kan fixa det du vill ha utifrån en beskrivning/ritning, eller så gör du lådan själv.
 

Bästa svaret

tommib
Hmm.... du vet ungefär vad du vill ha men du kan inte rita upp det. Du vet att du inte kan koppla el men väljer fläkten. Det låter som att du behöver fundera lite kring dina ingångsvärden i detta. Hantverkare är inte tankeläsare och du måste kunna beskriva bättre vad du vill ha om du ska ha något hopp om att bli nöjd.

Jag kan förstå känslan av att inte vilja verka dum men samtidigt lär man sig aldrig något om man inte frågar. Om du börjar med att beskriva vad syftet med detta är mer i detalj och lägger till vilken fläkt du har tänkt dig och hur du resonerar kring det så kanske det går att hjälpa dig här med en plan åtminstone.

En lista över saker jag skulle vilja veta om jag vore hantverkare:

Användningsområde
Dimensioner på lådan
Önskat material och önskad finish. Gärna inspirationsbilder från nätet om du inte kan rita själv
Tänkt fläkt
Tänkt filter och hur filtret ska fästas i lådan (alt fria händer)
Tid för att göra klart detta.
Andra saker du har tänkt på.

Tänk över vilket pris du är beredd att betala för detta. Du kanske inte ska börja med att säga till hantverkaren vad du tänker dig men när du får en prisuppgift måste du veta om ni är i samma liga. Jag kan tänka mig att du tänker att detta ska kosta några hundra men hantverkaren kanske kommer med ett pris på ett par tusen. Då blir det lätt tokigt. För övrigt så kommer det gå på ett antal tusen om du ska låta någon annan tillverka den åt dig, bara som ett tips.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Jag har fått hjälp av en snickare att bygga enkla blomlådor! Behövde inte rita upp det själv, det räckte att jag sa hur jag ville ha det. Fick lite frågor om måtten såklart. Du behöver inte skämmas för att fråga om ritningen. Jag tror snarare att snickaren blir glad över att få frågan.
 
tommib tommib skrev:
Hmm.... du vet ungefär vad du vill ha men du kan inte rita upp det. Du vet att du inte kan koppla el men väljer fläkten. Det låter som att du behöver fundera lite kring dina ingångsvärden i detta. Hantverkare är inte tankeläsare och du måste kunna beskriva bättre vad du vill ha om du ska ha något hopp om att bli nöjd.

Jag kan förstå känslan av att inte vilja verka dum men samtidigt lär man sig aldrig något om man inte frågar. Om du börjar med att beskriva vad syftet med detta är mer i detalj och lägger till vilken fläkt du har tänkt dig och hur du resonerar kring det så kanske det går att hjälpa dig här med en plan åtminstone.

En lista över saker jag skulle vilja veta om jag vore hantverkare:

Användningsområde
Dimensioner på lådan
Önskat material och önskad finish. Gärna inspirationsbilder från nätet om du inte kan rita själv
Tänkt fläkt
Tänkt filter och hur filtret ska fästas i lådan (alt fria händer)
Tid för att göra klart detta.
Andra saker du har tänkt på.

Tänk över vilket pris du är beredd att betala för detta. Du kanske inte ska börja med att säga till hantverkaren vad du tänker dig men när du får en prisuppgift måste du veta om ni är i samma liga. Jag kan tänka mig att du tänker att detta ska kosta några hundra men hantverkaren kanske kommer med ett pris på ett par tusen. Då blir det lätt tokigt. För övrigt så kommer det gå på ett antal tusen om du ska låta någon annan tillverka den åt dig, bara som ett tips.
Lådan är tänkt att användas som en luftrenare. Jag kan tänka mig att betala flera tusen för en snygg låda i bra material för ändamålet, så pengar är inga problem.

Dimensioner på ett ungefär: 30 cm höjd och bredd, 20 cm djup.

Fläkt, någon av dessa om det är rätt sorts fläktar: http://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Kompaktfläktar/Axial-kompaktfläkt-AC-EC/

Filter har jag inte tänkt tänkt ut än men jag tänkte köpa något bra partikelfilter och kolfilter från Tyskland. Kanske måste beställa det själv från en tillverkare. Tiden spelar inte så stor roll. Helst inom ett år.

Inspirationen är från bilderna.
 
  • Kubisk luftrenare i vitt och grått på trägolv med ventilationsgaller och ratt på ovansidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av en luftrenare med ikoner som representerar olika föroreningar som damm och pollen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.