Tycker visserligen att alla ska ha fiber kopplat till sin fastighet, oavsett om de använder det eller inte - MEN - det är ju min åsikt och preferens (då jag själv har stor nytta av fiber).. jag tycker dock det är fel att tvinga någon att betala massa pengar för något de inte vill ha och inte planerar att använda.. och kanske inte har råd att betala (samma sak med tvångsanslutning till kommunalt avlopp tex).

Två sidor på myntet :/

Men familjens, i frågan (oavsett vad det gäller), ekonomi och önskemål borde få styra trots allt.. de har ju köpt huset och de borde få prioritera som de vill.. de kanske har större nytta av att det finns avlopp eller badrum eller nått.. och det kostar ju pengar också ..

Känns ju fånigt att säga att "staten har bestämt att innan år xxxx så ska 90% av sveriges hushåll ha turkosa väggar i hela huset" och bara för det får ingen tapetsera eller måla sina väggar i annat än turkost från och med nu,..
 
  • Gilla
sierra87
  • Laddar…
Jag var en av de få i byn som inte anslöt mig direkt. När jag anslöt mig 4 år senare gick det mycket snabbt och merkostnaden blev 20% högre - vilket jag anser vara skäligt.
 
N Nerre skrev:
Den springande punkten är väl om det öht erbjuds efteranslutning inom rimlig tidsperiod.

Det är väl nån här på forumet som har grannar som väntat 5-6 år på att få efteransluta sig?
Mina grannar fick vänta nästan tio år, innan någon var intresserad av att ansluta dem.

Det blev då också dyrare.
 
Är det någon som vet vad det kostade per hushåll i detta fall?
Kan tänka mig att det inte var jättepengar om det totalt var 400 hushåll, men samtidigt konstigt att dom kan tvinga 7 husägare (villor) som inte vill ha, om det inte är någon förening som hänger bakom alla hushållen där man betalar en avgift varje månad då.
Själv hade jag tagit det med en gång, så länge det inte var ockerpriser, men alla tycker inte dom behöver fiber.
Sitter själv i en fiberförening där vi jobbar på att få fiber och all vill verkligen inte ha fiber i vår trakt, men det är lite mer landsbygd och känns som helt andra förutsättningar.
 
J
K Kane skrev:
Inte ens nära. Tror du att man kan byta samfällighetsförening?
Njae, får nog hålla med Noseone här. Liknelsen håller. Man kan ju inte heller byta lag utan att flytta, om man nu inte byter till motståndarlaget, så visst kan man flytta från sin samfällighet, och till ett nytt hus :)
 
F flovv skrev:
om det inte är någon förening som hänger bakom alla hushållen där man betalar en avgift varje månad då.
Men det är väl just det som det var fråga om? En samfällighet?
 
  • Gilla
flovv
  • Laddar…
S Slarvpellen skrev:
Det där är bara en skröna. Det kostar ungefär samma efter "erbjudandet" som vid "erbjudandet". Den springande punkten för prislappen är om det finns fiberbrunnar i närheten.
På vår gata anslöt sig 23 av 25 villor till fiber för 2 år sedan. Telge Stadsnät.
Nu ville en av de kvarvarande ansluta sig men fick nej från stadsnätet.

När de vände sig till andra leverantörer sa de nej eftersom för få var intresserade, det fanns ju bara 2 kvarvarande på gatan.

Vi är inte en samfällighet, utan 25 fristående villor. När vi fick fiber för två år sedan betalade vi 10 000:-./villa.
 
F flovv skrev:
men samtidigt konstigt att dom kan tvinga 7 husägare (villor) som inte vill ha,.
Det är antagligen en samfälld gemensam central TV-antennanläggning. I många villaområden vill man inte ha att alla villor ska ha egen TV-antenn och parabol.

Man har därför en samfällighet för TV-antennen, i många fall har man en centralt placerad parabol-Ö som tar emot en massa TV-kanaler som man återutsänder i sitt "kabel-TV-nät". Det är detta som man kan ta betalt för. Det finns enligt lag en skyldighet att gratis tillhandahålla public service-kanalerna (TV1 2,4, lokal). Dessa får man inte ta betalt för, utan medlemmarna får betala för att antennkabeln är ansluten till deras hus via en samfällighet.

När samfälligheten beslutar att övergå från analog TV-kabel (koaxial/antenn-kabel) till fiber så är det faktiskt tvingande att byta till fiber och att övergå till IP-TV. Samfälligheten byter bara teknik, från antenn till fiber....
 
  • Gilla
flovv
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men det är väl just det som det var fråga om? En samfällighet?
Missade i så fall det. Då är det nog inte mycket att göra för dom, en sån stor samfällighet, 400 hushåll, och 7 vill inte vara med.

C claesborjesson skrev:
Det är antagligen en samfälld gemensam central TV-antennanläggning. I många villaområden vill man inte ha att alla villor ska ha egen TV-antenn och parabol.

Man har därför en samfällighet för TV-antennen, i många fall har man en centralt placerad parabol-Ö som tar emot en massa TV-kanaler som man återutsänder i sitt "kabel-TV-nät". Det är detta som man kan ta betalt för. Det finns enligt lag en skyldighet att gratis tillhandahålla public service-kanalerna (TV1 2,4, lokal). Dessa får man inte ta betalt för, utan medlemmarna får betala för att antennkabeln är ansluten till deras hus via en samfällighet.

När samfälligheten beslutar att övergå från analog TV-kabel (koaxial/antenn-kabel) till fiber så är det faktiskt tvingande att byta till fiber och att övergå till IP-TV. Samfälligheten byter bara teknik, från antenn till fiber....
Intressant, visste inte att det fanns sånt för villor i omfånget av 400, tack för infon!
 
F flovv skrev:
Missade i så fall det. Då är det nog inte mycket att göra för dom, en sån stor samfällighet, 400 hushåll, och 7 vill inte vara med.


Intressant, visste inte att det fanns sånt för villor i omfånget av 400, tack för infon!
Jodå, min syster bodde i ett område med 125 st, man hade alla satellitkanaler, inklusive betalkanaler för ett mycket lågt pris.
 
  • Gilla
flovv
  • Laddar…
Har bott i en samfällighet med runt 100 radhus. Det fanns även en parallell samfällighet med ca. 98 radhus...de som hade accepterat att få kabel-tv indraget.

Även om jag är liberal (alltså i ordets egentliga mening, inte vänster), så tycker jag att man faktiskt får vika sig för den absoluta majoriteten i dessa lägen)
 
S
Helt enkelt underbar läsning!
Detta har jag väntat länge på och nu hoppas jag att detta utökas än mer och blir tvingande för alla, oavsett bostadsform.

Skulle man införa ett totalt anslutningstvång skulle dessutom avgiften kunna standardiseras lägre än dagens 20K.

Mycket positiv! :)
 
S SueCia skrev:
Helt enkelt underbar läsning!
Detta har jag väntat länge på och nu hoppas jag att detta utökas än mer och blir tvingande för alla, oavsett bostadsform.

Skulle man införa ett totalt anslutningstvång skulle dessutom avgiften kunna standardiseras lägre än dagens 20K.

Mycket positiv! :)
Varför?
 
S
G Ganescha skrev:
Varför?
För att jag är trött på vrångskallar som bromsar utvecklingen.

Låt säga att du har ett område på 10 hus, bara 3 är intresserade av fiber och 7 är bakåtsträvare. Då är det inte ekonomiskt försvarbart att bygga fiber för bara 3 kunder.

Så dessa 3 ska alltså inte kunna uppgradera sina hus till dagens standard pga. 7 bakåtsträvare.
 
S Slarvpellen skrev:
Det där är bara en skröna. Det kostar ungefär samma efter "erbjudandet" som vid "erbjudandet".
I mitt område kostar det 40.000 kr att i efterhand ansluta till fiber. Om man anslutit sig från första början betalade man 20.000 kr. En ökning på 100 %, så för mig är det då ingen skröna...

Visst är man lite bitter att de tidigare ägarna inte betalade anslutningsavgiften...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.