sällar mig i skaran som är imponerad. bra gjort!
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Fantastiskt projekt! Hatten av!
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Roligt att någon använder ett isoleringsmaterial som inte möglar och är tätt. Har ju själv varit i tankarna att det borde gå att bygga hus med sandwich paneler: plåt, skum, plåt. Med metall ram. Dessutom är det snabbt vädertätt, och tål endel vatten. Så lite material som möjligt som kan mögla tror jag på i moderna hus. När man jämför bergull och skum i dessa paneler så har skummet dubbelt bättre isoleringsvärden. Hatten av för bygget. (y)
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Coolt! Jag är GD-nerd och var även jag mycket imponerad av originalbygget :) Måste vara en mäktig känsla att ha fixat det själv, jag är fylld av beundran! De frihängande balkarna över altanen är skitsnygga (wow för vad de gör med siktlinjen inifrån!), lyckade lösningar och färgval generellt tycker jag. Enda jag inte gillar lika skarpt är gallerbeklädnaden på "övre plan", det ser "ok" ut i mitt tycke, men jag tror det kanske hade varit snyggare att låta containern vara rå. Det är nåt med att panelerna sticker upp lite och är lite för lika underlaget, samt hur de hamnar i relation till fönster och så som på nåt sätt inte "stämmer" för mig. Tänker du klä in även delarna under och över fönster med dem? Jag tror att du kunde vinna "designmässigt" på att det blev lite större kontraster mellan byggstenarna containerna och det uttänkta, på nåt sätt gör just gallren det lite för utslätat. Fast jag tror det skulle bli bättre om du klär in övriga delar och lyckas få det lite som en stram låda. Nu är det lite för rörigt för ögat tycker jag. Vad tänker du göra med balkongen? Ska den vara i trä och mer eller mindre som i nuläget? Ovanstående var det enda jag kunde komma på att jag hade något litet "men" om. Sammantaget instämmer jag bara med resten, hatten av för dig! Jag får lite dåligt samvete för att jag alls har några åsikter som inte är helt och fullt positiva men uppfattade att du frågade efter det. Hoppas du får sålt det till en stor summa pengar så det även visar sig ha lönat sig ekonomiskt :)
 
C Cecilia R skrev:
Coolt! Jag är GD-nerd och var även jag mycket imponerad av originalbygget :) Måste vara en mäktig känsla att ha fixat det själv, jag är fylld av beundran! De frihängande balkarna över altanen är skitsnygga (wow för vad de gör med siktlinjen inifrån!), lyckade lösningar och färgval generellt tycker jag. Enda jag inte gillar lika skarpt är gallerbeklädnaden på "övre plan", det ser "ok" ut i mitt tycke, men jag tror det kanske hade varit snyggare att låta containern vara rå. Det är nåt med att panelerna sticker upp lite och är lite för lika underlaget, samt hur de hamnar i relation till fönster och så som på nåt sätt inte "stämmer" för mig. Tänker du klä in även delarna under och över fönster med dem? Jag tror att du kunde vinna "designmässigt" på att det blev lite större kontraster mellan byggstenarna containerna och det uttänkta, på nåt sätt gör just gallren det lite för utslätat. Fast jag tror det skulle bli bättre om du klär in övriga delar och lyckas få det lite som en stram låda. Nu är det lite för rörigt för ögat tycker jag. Vad tänker du göra med balkongen? Ska den vara i trä och mer eller mindre som i nuläget? Ovanstående var det enda jag kunde komma på att jag hade något litet "men" om. Sammantaget instämmer jag bara med resten, hatten av för dig! Jag får lite dåligt samvete för att jag alls har några åsikter som inte är helt och fullt positiva men uppfattade att du frågade efter det. Hoppas du får sålt det till en stor summa pengar så det även visar sig ha lönat sig ekonomiskt :)
Tackar för dem varma orden :)

Jag håller med om limträt, det gör en jätteskillnad och det ska nog få fortsätta vara ljust!

Tanken från början var att panelerna skulle vara ca 25 cm högre än vad dem är idag, men det var svårt att hitta nån som kunde göra längre sträckmetall än 3230mm. Så då fick det bli gråmålad minerit istället.

Här ser man bättre hur det ser ut.
XhzQYsQh.jpg
Bf7kop0h.jpg
EOCNnByh.jpg

Balkongen är i princip klar, den ska få lite uttag och belysning, i övrigt är vi ganska nöjda med den. :)

MVH Erik Wedlund
 
  • Gilla
Pecka Langer och 6 till
  • Laddar…
Man ser att du är proffsbyggare, så vitt jag kan se är det byggt efter skolboken med grunden och stommar.

Det blev mycket vinkelslipande i början.

Förutom att du är proffsbyggare så har du helt uppenbart även designtalanger. På dina två första inlägg fick jag dessutom lära mig en del nya saker. Jag önskar att jag hade känt till Nivell-systemet när jag byggde förråd i stallet häromåret. Fick kravla omkring med passbitar och vattenpass i tre dagar innan jag hade lyckats rikta golvet. :)

Hoppas att du får ett bra pris när du säljer.

Gör något ännu häftigare i nästa projekt.

Du är grymt duktigt.
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Som snickare undrar jag bara varför container?
Dyrare krångligare sämre och väldigt begränsat.
Men otroligt snyggt blev det.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
T Polos skrev:
Som snickare undrar jag bara varför container?
Dyrare krångligare sämre och väldigt begränsat.
Men otroligt snyggt blev det.
Förstår att du som snickare förespråkar lösvirke...
 
  • Gilla
PapaMaan och 1 till
  • Laddar…
S
Wow!
Riktigt häftigt! Jag minns avsnittet med containerhuset. Jag tror faktiskt ditt blir snyggare. :) Bra jobbat!
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
J jenhul skrev:
Man ser att du är proffsbyggare, så vitt jag kan se är det byggt efter skolboken med grunden och stommar.

Det blev mycket vinkelslipande i början.

Förutom att du är proffsbyggare så har du helt uppenbart även designtalanger. På dina två första inlägg fick jag dessutom lära mig en del nya saker. Jag önskar att jag hade känt till Nivell-systemet när jag byggde förråd i stallet häromåret. Fick kravla omkring med passbitar och vattenpass i tre dagar innan jag hade lyckats rikta golvet. :)

Hoppas att du får ett bra pris när du säljer.

Gör något ännu häftigare i nästa projekt.

Du är grymt duktigt.
Tackar för dem varma orden =)

Vinkelharry fick jobba ordentligt ja!

Nivell är riktigt smidigt, men ganska dyrt tyvärr.

MVH Erik Wedlund
 
T Polos skrev:
Som snickare undrar jag bara varför container?
Dyrare krångligare sämre och väldigt begränsat.
Men otroligt snyggt blev det.
Den frågan har jag ställt mig själv några gånger haha.

Den största fördelen för oss, eftersom vi vara byggt på helger var att slippa täcka allt så satans mycket, samt att jag var nyfiken, ville testa hur detta funkade :)

Tack så mycket!
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Jag såg avsnittet av Grand Design där de byggde containerhuset.
Ditt hus strår sej väl mot det i programmet.
Kul också att du står över "ängslighet" och "så brukar vi inte göra".
All heder åt dej !!
Mvh B-A
PS. Jag har skickat länken till Kevin McLoud.
 
  • Gilla
tynell och 1 till
  • Laddar…
Är nyfiken på vad glasräcket kostade? Blev det billigare att köpa från Estland? :)
 
W WaterLily skrev:
Är nyfiken på vad glasräcket kostade? Blev det billigare att köpa från Estland? :)
Du får läsa inlägg #65, där står svaret;).
 
  • Gilla
WaterLily och 1 till
  • Laddar…
Detta har stått still ett tag pga väder, motivation och tidsbrist, men nu är vi igång igen!

Huset har fått permanent el indragen!

Samt vi har fortsatt att montera fasadplåtar (detta tog som alltid mer tid än beräknat) :)

Brunmålad popnit istället för blanka vårtor.
8JbEM8Ah.jpg



E3hxhdAh.jpg
PXqAbD1h.jpg
bu9Cuvah.jpg
UULJMeih.jpg

En dag till med fasaden så är den klar!

MVH Erik Wedlund
 
  • Gilla
Jodåsatteh och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.