L
pacman42 pacman42 skrev:
Om tjuven vill in så kommer tjuven in, så enkelt är det. Jag föredrar att försöka avskräcka framför att säkra upp ytterskalet allt för mycket. När folk säkrar upp ytterdörren så tar de altandörren, när den säkrats upp så tar de ett fönster istället.

Jag känner en som fick inbrott genom att en insynsskyddad vägg till garaget sågades upp med motorsåg istället. Är man på landet och inte har några riktigt nära grannar så reagerar ingen på att en motorsåg kör. Och från garaget så tog de sig in i huset. Huset var larmat, men de var ju ute så snabbt att ingen hann reagera.

Och i Göteborg så fick en datorfirma inbrott för några år sedan, man började med att gå ned i en gatubrunn och såga av telefon/internet. Man bröt sedan strömmen. Man stängde inte ned hela larmet med detta, men kameraövervakningen slutade att fungera. Fem minuter efter att larmet gick så var de borta med väldigt stora värden...
Jo men gör man det svårt nog så är det inte värt risken för tjuven - om det inte råkar vara så att man har en känd juvelsamling eller liknande stora värden som i exemplet du nämner.

Det visar ju för övrigt en risk med vidbyggt garage som jag aldrig tidigare tänkt på. Tar man sig snyggt in i garaget kan man ostört bearbeta husets vägg.
 
hsd
Larm och kameradekaler, brytskydd och stöddiga lås ger även en indikation på att här finns värde att stjäla :(
Men småbuset stoppas i alla fall
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
hsd hsd skrev:
Larm och kameradekaler, brytskydd och stöddiga lås ger även en indikation på att här finns värde att stjäla :(
Men småbuset stoppas i alla fall
Så är det ju, men som du säger stoppas småbus. Och stortjuvar måste släpa med sig mer utrustning och föra oljud som ökar deras risk vilket de får väga mot lönsamheten i att ta just det huset. Inget är naturligtvis heltäckande men man minskar ändå självfallet risken för fullbordat inbrott ju svårare man gör det för dom.
 
hsd
Jamenvisst, man får väga kostnaden och värdet, men det går nog inte att bli helt säker
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Jag har raderat off topic inlägg från igår. Vi vet inte vem förövaren är. Däremot önskar TS råd om hur han förebygger inbrott i framtiden. Håll er till ämnet.

/Moderator
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
I min fars fall är tanken att man inte vill köra sönder finbilen - man tar sig alltså helst inte till hans hus om man har en lite ömtålig bil som man är rädd om. Alltså kommer de till fots - och kan då inte bära lika mycket (visst nästa steg är att de tar skåpbilen - men det är ju mer uppseendeväckande så deras risk ökar också).

Vår teori nu är att buset måste stått parkerade någonstans på de allmänna vägarna (finns en "praktisk" parkeringsficka där en avtagsväg går genom en skogsridå) och spanat mot min fars uppfartsväg. När han körde ut svängde de bara förbi på grusvägen som går några hundra meter ovanför min fars tomt, stannade några sekunder så att två tre killar kunde hoppa av och skynda sig ner mot min fars tomt innan någon annan hann passera på vägen och se det. Sen parkerade de bilen på platsen där de kan bevaka min fars uppfartsväg (alternativt släppte de av en gubbe som ställde sig på pass i skogen medan bilen parkerade en bit bort) - och så upprätthöll de kontakt via mobilerna. När killarna i huset kände sig klara - alternativt när min far återvände - skyndade sig killarna upp samma väg de kommit och blev upphämtade av bilen igen. Ungefär så tror vi.
Som sagt. Då räknar buset med att ingen annan kör den vägen och det är enkelt att se när husinnehavaren är borta.

Och är det enkelt att se när nån är bortrest så vet man att man kan inbrotta sig ifred.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Appendix Appendix skrev:
Som sagt. Då räknar buset med att ingen annan kör den vägen och det är enkelt att se när husinnehavaren är borta.

Och är det enkelt att se när nån är bortrest så vet man att man kan inbrotta sig ifred.
De grundläggande betingelserna kan man inte ändra på i hans fall - uppfartsvägen slutar på hans gårdsplan och leder bara dit. Däremot har han alltså flera parkerade bilar väl synligt, hundvarningsskyltar, tända lampor, radio och teve igång - men det räcker tyvärr inte längre.
 
N Noseone skrev:
Ok, men vi lämnar det.

Hur förebygger vi brott på bästa sätt?

Min samfällighet i västra stockholm vill att styrelsen (jag inkl) utreder grannsamverkan. Är det meningsfullt?

Skall vi satsa på väktare istället?
Grannsamverkan verkar ha mycket liten inverkan hos oss. Här har vi en aktiv grupp som åker runt i grannsamverkansbil, håller koll när man är ute på hundpromenad, meddelar vartenda inbrottsförsök via en mejllista, osv. Trots det har grannen haft tre inbrott på ett år nu. Larm finns och löser ut, men tjuvarna vet att de har minst 5-10 minuter på sig innan väktare eller polis är på plats.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
...teve igång...
Jag har inte läst alla inlägg så ursäkta om du redan skrivit detta men menar du att det gjordes inbrott trots att TV:n var igång? Smått ofattbart i så fall.

Tips: På en icke nattöppen offside bensinmack har ägaren byggt en bostad som hyrs ut så att macken därmed har en person på plats även nattetid. Det kan vara en idé för den som har möjlighet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Pungpinan Pungpinan skrev:
Jag har inte läst alla inlägg så ursäkta om du redan skrivit detta men menar du att det gjordes inbrott trots att TV:n var igång? Smått ofattbart i så fall.

Tips: På en icke nattöppen bensinmack har ägaren byggt en bostad som hyrs ut så att macken därmed har en person på plats även nattetid. Det kan vara en idé för den som har möjlighet.
Hejsan - nej den här gången var inte teven på - det var på eftermiddagen och ännu inte mörkt, så han hade radion igång istället. Den hade dom förresten skruvat ner volymen på - dom kanske inte gillar P1.
 
L Lärospånet skrev:
Hejsan - nej den här gången var inte teven på - det var på eftermiddagen och ännu inte mörkt, så han hade radion igång istället. Den hade dom förresten skruvat ner volymen på - dom kanske inte gillar P1.
Svårt med inbrott dagtid. Tjuven kan ju ha hela gatan för sig själv när ägarna är på jobbet.

Att sänka volymen på radion kan bero på att tjuven bättre ville kunna höra annalkande faror.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Pungpinan Pungpinan skrev:
Svårt med inbrott dagtid. Tjuven kan ju ha hela gatan för sig själv när ägarna är på jobbet.

Att sänka volymen på radion kan bero på att tjuven bättre ville kunna höra annalkande faror.
Precis - just det tycker jag visar att det är störande för dom med ljud. Troligen för att de vill kunna höra om någon är på väg, men sannolikt också för att kunna ropa till varandra i huset och dessutom för att kunna passa mobilerna om deras chaufför eller utkik ringer och varnar. Alltså är det också av dessa anledningar nog ändå bra med ett larm - hindrar inte alla inbrott men tvingar gängen att stressa på så pass mycket att de inte hinner ta sig igenom allt i huset och inte släpa med sig så mycket. Finns ju exempel på att när de har hur gott om tid som helst så tar dom med sig absolut rubb och stubb - också sådant som man knappt kan ge bort på Blocket.
 
hsd hsd skrev:
Nästa steg är att de helt enkelt slår sönder fönstret
Galler kapar de med vinkelkap
Rostfritt är lite svårare att kapa med vinkelslip.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
hsd
Man kan även ha rörgaller med rundstål i, då biter inte vinkelkapen när de tagit sig genom röret kommer rundstålet bara att rotera, men ska de in så rycker de hela gallret med bil å lina
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
L
hsd hsd skrev:
men ska de in så rycker de hela gallret med bil å lina
Då är det bara att rulla ut spikmattan och hiva fram de spanska ryttarna ju!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.