ppalm skrev:
Nämen Sniff vi skojjade ju bara inte menade vi alvar med oljan  :D
Jamen inte trodde man väl att någon från detta forum skulle testa detta, rakt av sådär. Internet har verkligen genomslagskraft, inte sant Tintin? :)
Men nu vet vi resultatet! ;)
 
det där med expressen-snyfthistoria..... Kan man inte tänka sej att en gammal katt tappade balansen och ramlade i en kärl med olja i någons garage? Måste det alltid vara en ond människa som är ute efter grannens gulliga katt?
gaia
 
tror nog faktist detta är ytterliggare ett knep från en miljöpartist för att få bort eldningsoljan
 
Har "pratat" med grannen.
H*n erbjöd sig att betala för soffan.
(Men då vet grannen ännu inte vad den kostade)

Jag informerade om att "nu är det krig och jag har alltså din tillåtelse att vara elak mot djuret"...
"Ehhh, jaaaaa" sa h*n.

Om kattfan inte är instängd hela sommaren (och det räknar jag INTE med) kommer det säkert hända igen.
Vem vill inte ha sin dörr öppen när det är varmt??

Har funderat på att skaffa en egen katt för att den ska jaga bort andra, men, då har jag ju ett eget as som utsätter grannarna för samma sak?!

Nä, nu har jag lånat ett luftgevär för att iallafall kunna skrämmas lite...

HASTA LA VISTA BABY!!! ;D ;D ;D

 
Marlene Eskilsson skrev:
Nej, man får inte döda någon annans katt. Det gjorde en ful gubbe med min när jag var liten :'(


Katter är ju inte dumma. Har du verkligen hällt en spann vatten över den?
Varför dödade gubben din katt? Sket den i hans soffa?

Jag har hällt MYCKET vatten på den katten, men den är nog hjärnskadad för den sitter bara och tittar på mig - dyblöt- med en blick som kan döda...

::)
 
vilket roligt mål för Paintball :D
 
Sniff skrev:
Jag informerade om att "nu är det krig och jag har alltså din tillåtelse att vara elak mot djuret"...
"Ehhh, jaaaaa" sa h*n.

Om kattfan inte är instängd hela sommaren (och det räknar jag INTE med) kommer det säkert hända igen.
Vem vill inte ha sin dörr öppen när det är varmt??

Har funderat på att skaffa en egen katt för att den ska jaga bort andra, men, då har jag ju ett eget as som utsätter grannarna för samma sak?!

Nä, nu har jag lånat ett luftgevär för att iallafall kunna skrämmas lite...
Håller med dig Sniff, man kan ju inte skaffa katt på de premisserna.

Jag blir mer och mer övertygad att världen är långt mer full (läs nerlusad) av knäppa kattägare, än av knäppa katter ::).
Ibland undrar man om kattägarna, som sjunger kattens lov i alla lägen och särskilt när det gäller intelligensen, anser sig själv som stående under katten i "näringskedjan", jag fattar inte att man kan prata om katters intelligens i tid och otid och samtidigt sanktionera att grannarna har tillåtelse att vara elaka mot det intelligenta djuret ???

Är det inte snart dags för kattägarna i allmännhet att inse att det är deras egen intelligens det är fel på om de inte kan skilja på djur och människa, har de katt i tättbefolkat villaområde så är det ägarens sak att se till att katten inte skapar olägenhet för grannarna, klarar man inte av det så bör man antingen flytta till en plats där man kan ha katter lösgående hur som helst (dvs. där man inte har några grannar) eller inse att man inte är kapabel av att vara ägare till den sortens djur.

Det är ju för sjutton katternas ägare det är fel på, inte katterna >:(

//Christina.

*EDIT* Tycker ovanstående kan jämföras med om jag hade låtit mina småbarn löpa amok i grannens hem och samtidigt ryckt på axlarna och undrat "Vad i all världen kan jaaag göra åt det, de är egentligen intelligenta och bör förstå av sig själva att sådant gör man bara inte!! MEN du min granne, har min tillåtelse att vara elak mot dem så de lär sig"

Mao. Snälla, snälla..... låt mig slippa ta mitt föräldrasansvar, jag klarar det inte ::)
 
RoTe skrev:
Det är inte snällt...

Ta reda på vem ägaren till katten är och förklara sedan ett och annat för denne.
Stackars katt som blir blöt... jag tror det ger mer resultat än att prata med ägaren. hellre det än att döda katten. eller?
 
Jag föredrar kattar framför hund, men har inga problem med att förstå irritationen som framkommer i denna tråd. Har surfat lite rundt på nätet, om man kollar inn till ex www.katt.nu kan man hitta lite info, jag trodde till ex at kastrering har effekt, läs då detta från veterinären:

rent definitionsmässigt så är en urinmarkering när katten markerar på ett vertikalt föremål, genom att vända baken till och spruta en horisontell urinstråle. Volymen som sprutas är liten. Både han- och honkatter, såväl kastrerade som intakta, kan urinmarkera. Urinmarkeringar kan vara dels sexuell markering, och dels reaktionell markering - oftast förknippat med någon förändring i kattens omgivning.

Andra sorters urineringar som t.ex. urineringar i små mängder på marken, på horisontellt underlag, t.ex. soffa, säng och sovställe är inte urinmarkering.


Sedan hittade jag et svar från en beteendevetare på frågan: "Finns det något medel att använda så att katterna inte river på sofforna?" - vilket ju i princip är det samma problem som bajs överallt (i.e katterna gör som dom vill). Efter råd 1, 2 och 3 (fy-spray, ropa till katten och vattenspray) konkluderar denna beteendevetare så:

Råd nummer fyra: Man kan nog inte styra katter. De gör vad de vill ändå. Det är bara att foga sig. Men sprayflaskan med vatten kan möjligen vara effektiv i en del fall. I alla fall kortsiktigt. Men låt oss aldrig någonsin inbilla oss att vi kan bestämma vad en katt skall göra och inte göra. Det bestämmer den helt och hållet själv. Möjligen kan vi ge den lite vägledning. Nej, vid närmare eftertanke, det kan vi inte. Vill man ha någon att styra och ställa med, så skall man skaffa hund.

Case closed ?!?

mvh hanneli
 
RoTe
Jenny_U skrev:
Vet inte om du någonsin ägt en katt, men vad skulle det hjälpa att prata med ägaren?? Vad ska ägaren göra, prata med katten??   ;)
Tvinga katten vara inne / omplacera katten / avliva katten / träna katten / vafan som helst bara kattfan slutar dryga sig... Typ?

Har tre katter i familjen och dessa är förbjudna att gå ut pga att de gör så förbannat med skada. Två är födda innekatter och den andra är en fd vildkatt. Att säga att utekatter inte kan bli innekatter är fel för det går utmärkt.
 
hanneli skrev:
Råd nummer fyra: Man kan nog inte styra katter. De gör vad de vill ändå. Det är bara att foga sig. Men sprayflaskan med vatten kan möjligen vara effektiv i en del fall. I alla fall kortsiktigt. Men låt oss aldrig någonsin inbilla oss att vi kan bestämma vad en katt skall göra och inte göra. Det bestämmer den helt och hållet själv. Möjligen kan vi ge den lite vägledning. Nej, vid närmare eftertanke, det kan vi inte. Vill man ha någon att styra och ställa med, så skall man skaffa hund.

Case closed ?!?
Nähäee du........ ;) :),  men hade beteendevetaren verkligen inget att komma med när det gällde kattägare ::), att man inte kan "lära" katten vad den får och inte får är väl knappast någon sensationell nyhet, speciellt inte för oss som inte har katt själv, men för den skull inte hatar katter och definitivt inte accepterar att man plågar eller gör illa katten >:( , (här menar jag alltså inte mha. vatten).

Men hur "lär" man de korkade kattägarna att det är de själva som är ansvariga för att se till att deras katt inte ställer till olägenhet för grannarna och iom. det, helt oförskyllt, själv kommer till skada, det verkar långt mycket knepigare ::)

MVH//Christina.

*EDIT* Anser man sig som högst stående i "näringskedjan" (människa och kattägare), så förväntas det intelligens, beteende och inlevelseförmåga värdig den placeringen ;)
 
Matarese skrev:
Minna föräldrar däremot har två honkatter som får ett par kullar var, per år. Och dessa söta kattungar blir de tvunga att slå ihjäl bara för att de har missat någon dag med p-piller.
Men det går ju att kastrera honkatter också, så slipper man p-pillren! :) Det gjorde vi med våra.
 
Sophia skrev:
Men det går ju att kastrera honkatter också, så slipper man p-pillren! :) Det gjorde vi med våra.

Jag vet, det har vi gjort med vår honkatt, problemet är mina föräldrar som inte får fingrarna ur *** och gör det med sina katter och nu tycker de att katterna är för gamla för att genomgå operationen.

Lite kattunderhållning:
http://www.yttermera.se/larry/index.html
 
RoTe skrev:
Tvinga katten vara inne / omplacera katten / avliva katten / träna katten / vafan som helst bara kattfan slutar dryga sig... Typ?

Har tre katter i familjen och dessa är förbjudna att gå ut pga att de gör så förbannat med skada. Två är födda innekatter och den andra är en fd vildkatt. Att säga att utekatter inte kan bli innekatter är fel för det går utmärkt.

Ummm, vet inte ifall du missade min smiley... Jag skämtade! Ha ha liksom! :D :D

Har själv två stycken innekatter så jag vet vad det innebär...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.