Nu skriver jag vad jag tror...

Om grannens träd helt av sig själv typ vid storm ramlar på ditt hus, så är det DIN hemförsäkring som ska användas. Detta då inget uppsåt kan antas föreligga från trädägarens sida.

Men här var det ju en aktiv handling inblandad, alltså grannen eller en trädfällare som försökt ta ner trädet. Då *borde* ett striktare ansvar föreligga. Grundprincipen är att det ska regleras så att du går skadeslös ur ärendet. Jag skulle inte acceptera kaffepengar och själv behöva jaga billiga spillbrädor och stå och snickra på min fritid. Grannen får komma med bättre förslag på lösning än så.

Jag skulle heller aldrig använda min egen försäkring när nån annan vållat en skada. Varför liksom.

Men vad säger grannen/trädfällaren?
 
  • Gilla
milan1 och 4 till
  • Laddar…
Som så ofta förr, så försvinner TS. Hade trädet blåst ner, så hade det varit TS försäkringsbolag som fått ta smällen. I det här fallet så måste det ju vara grannens försäkringsbolag som ska ersätta det. Jag skulle kräva att grannen/hans försäkringsbolag, ska se till att det blir som innan olyckan hände.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Det är väl därför professionella trädfällare har en egen ansvarsförsäkring, för att vara ekonomiskt skyddade om något går snett? Om grannen gjort trädfällningen själv så är det väl, som skrivits tidigare, den egna ansvarsförsäkringen som gäller och om inte den täcker återställande av byggnaden får grannen öppna den egna plånboken.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Pratade med professionella trädfällare förra året, om grannens träd som eventuellt skulle kunna falla över mitt garage vid en storm. Grannan var med vid tillfället.
Vad arboristen sa, var att om grannen kan förmodas misstänka att detta kan hända då är det grannens ansvar OM olyckan skulle vara framme. I mitt fall har det inte hänt än, peppar, peppar.
Det gällde då som sagt vid en eventuell storm.
Hur mycket mer måste det då inte gälla vid trädfällning?
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Man skriver normalt aldrig av stommen, endast ytskikt. Dock är det ytskikten som kostar.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
L
Tråkigt att höra ditt problem. Dialog med grannen nog inte fel.

Så vitt jag vet så skall man (om det är egen hemförsäkring) få reparerat eller nytt för motsvarande yta men med dagens standard. Oklart dock vad som gäller garage men utgår från att det är med i försäkringen.

Så enkelt sagt. Om du har ett dåligt idoliserar hus med dålig standard så bygger man inte nytt på samma vis utan bygger med dagens standard. Sedan vill ju försäkringsbolaget alltid förlika. Det blir billigare för dem.

Tycker dock att du skall börja med att driva mot grannen. Det är ju han som skapat problemet.
 
Jag har kollat lite på försäkringar (Länsförsäkringar.se) och matat in samma husparametrar men på 2 olika platser Hammerdal (Jämtland ??) respektive Södertälje.

Det märkliga är:
det är två olika avtal, avtalens utseende beror på var man bor.
I Södertälje kostar försäkringen 6500:-
i Hammerdal 3300:-

Problemet är vidare att villkoren i det finstilta skiljer mellan bolagen.

Med fullvärde avser att de ersätter huset med ett nytt, dock bara upp till den kostnad som ett likvärdigt kostar att köpa i området.
Detta innebär att om man bor i glesbygd där man kan köpa ett helt hus med tomt för 700 000, men att bygga ett nytt kostar 1,5 miljoner ersätter man bara med 700 000. Man köper ut den boende :(.

Om man extrapolerar detta tankesätt så har man bara 46% ersättning av vad ett nytt hus kostar, så minskar kanske även ersättningen för ett totalförstört garage. Man måste alltså lusläsa avtalsvillkoren noggrant samt ta en diskussion med försäkringsbolaget.

Det är inte alls klart att skaderegleraren vet hur just ditt avtal är skrivet, det finns så många olika beroende på var man bor.
Det är klart lönt att hämta hem och NOGGRANT läsa igenom avtalet.

/Claes
 
J Johnsson 56 skrev:
Som så ofta förr, så försvinner TS. Hade trädet blåst ner, så hade det varit TS försäkringsbolag som fått ta smällen. I det här fallet så måste det ju vara grannens försäkringsbolag som ska ersätta det. Jag skulle kräva att grannen/hans försäkringsbolag, ska se till att det blir som innan olyckan hände.
TS kanske har ett jobb.. det är trots allt samma dag....
 
  • Gilla
stefancrs och 11 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Jag har kollat lite på försäkringar (Länsförsäkringar.se) och matat in samma husparametrar men på 2 olika platser Hammerdal (Jämtland ??) respektive Södertälje.

Det märkliga är:
det är två olika avtal, avtalens utseende beror på var man bor.
I Södertälje kostar försäkringen 6500:-
i Hammerdal 3300:-

Problemet är vidare att villkoren i det finstilta skiljer mellan bolagen.

Med fullvärde avser att de ersätter huset med ett nytt, dock bara upp till den kostnad som ett likvärdigt kostar att köpa i området.
Detta innebär att om man bor i glesbygd där man kan köpa ett helt hus med tomt för 700 000, men att bygga ett nytt kostar 1,5 miljoner ersätter man bara med 700 000. Man köper ut den boende :(.

Om man extrapolerar detta tankesätt så har man bara 46% ersättning av vad ett nytt hus kostar, så minskar kanske även ersättningen för ett totalförstört garage. Man måste alltså lusläsa avtalsvillkoren noggrant samt ta en diskussion med försäkringsbolaget.

Det är inte alls klart att skaderegleraren vet hur just ditt avtal är skrivet, det finns så många olika beroende på var man bor.
Det är klart lönt att hämta hem och NOGGRANT läsa igenom avtalet.

/Claes
Men nu är det ju grannens ansvarsförsäkring det gäller?
 
Spännande att höra vad grannen har att säga om sin klantighet.
 
skulle vara intressant att se nån bild på garaget före olyckan och ett på brädhögen med ett träd på. känns som att det var ett rejält träd eller väldigt klent garage :)
 
Med det jag kan läsa i svaren skulle det alltså bli samma sak om TS skulle råka fälla ett av sina träd över grannens garage. Om man nu vill jämna ut karma och låta försäkringsbolagen stå för en liten utgift i båda fallen.

*bara en tanke* som egentligen inte löser TS problem.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Undrar om aspekten att TS husvärde ökar med ett nytt garage tas med i beräkningen när man ser över ersättning? Hur trist det än är så får man ju inte så ofta nytt av sin försäkring när något är lite äldre, bil, badrum, tvättmaskin...osv.
 
hsd
Misstänker att jag inte får ett nytt timrat garage utan får nöja mig med ett gipsbygge om det skulle hända mig
 
T Tänkolog skrev:
Men nu är det ju grannens ansvarsförsäkring det gäller?
Ja det missade jag :)

Det är då är grannens ansvarsförsäkring som gäller, i det fallet så är det hans försäkringsbolag som blir motpart. De skall då betala FULLVÄRDE men de är hårda förhandlare, och de är vana vid att köra över privatpersoner.

Föreslår att du kontaktar dit eget bolag och åberopar din "Rättsskyddsförsäkring", så får de ta diskussionen med motparten. Problemet är att många bolag kohandlar sinsemellan, till din nackdel, alternativet är att du själv måste driva skadeståndskraven i domstol gentemot motparten (motpartens försäkringsbolag). Detta är ett lotteri där du kan bli skyldig att betala motpartens rättegångskostnader.
 
  • Gilla
Grillo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.