power650 power650 skrev:
Ett tips är att montera en puck till laddaren, i android går det att ställa in så den startar skärmen när den laddas. På så vis kan du styra när panelen skall vara på..
Nu är jag nog inte riktigt med på hur du menar? Den sitter med laddaren hela tiden nu.
 
Hur är det med "apparna" som man kan ladda ner - är de gratis?
 
Alla Homey-apparna är gratis. Appar som inte Athom själva har gjort är dessutom open-source. De är skrivna i javascript (node.js). Titta gärna på min app för integration med Vanderbilt SPC.
 
engs
Har ett gäng Fibaro Double Switch 2, FGS-223 till Homey.

Om man vill använda funktioner som dubbelklick, hålla ned etc. så reagerar också lampan man har knutit till den aktuella knappen. I vilket fall som jag har det konfigurerat.

Exempel: Har en till sovrummet, momentana brytare till taklampa + fönsterlampa. Skapat ett flow för nedsläckning inför natten så dubbelklick på brytaren till fönsterlampan stänger ner all annan belysning (som är inkopplad till systemet hittils) som ej ska vara tänd under natten + att SONOS går till paus etc. Själva nedläckningen fungerar felfritt.

Nackdelen är då att fönsterlampan reagerar för varje tryck. Blinkar till eller släcks kort beroende på hur den var i början. Inte testat men antar att trippelklick då gör att den ändrar tillstånd dessutom... samma sak med lång nedhållning. (Edit: detta kan väl fixas med några and/or som tittar på tillståndet innan och återställer det, men vill inte att det blinkar till alls).

Någon som vet hur man gör för att dess normala funktion (knäppa av och på lampor) inte ska genomföras vid dubbelklick etc?
 
Redigerat:
Någon av er som har problem med att Homey inte hittar några 433MHz enheter. Min hittar varesig Oregon termometrar eller Nexa pluggar. Hmm.... lutar åt retur just nu.

Edit:
Hmm, nu hittade den helt plötsligt temp givarna. Men då kom nästa problem. Den håller inte isär dom. Jag har 5 tempgivare. Och just nu när varje termometer skickar signal så skriver det över värdet över den befintliga givaren. Dvs. alla 5 givare uppdateras och läses in på samma ställe. Suck!
 
Redigerat:
depalma depalma skrev:
Någon av er som har problem med att Homey inte hittar några 433MHz enheter. Min hittar varesig Oregon termometrar eller Nexa pluggar. Hmm.... lutar åt retur just nu.

Edit:
Hmm, nu hittade den helt plötsligt temp givarna. Men då kom nästa problem. Den håller inte isär dom. Jag har 5 tempgivare. Och just nu när varje termometer skickar signal så skriver det över värdet över den befintliga givaren. Dvs. alla 5 givare uppdateras och läses in på samma ställe. Suck!
Har du installerat rätt app för 433MHz?
 
engs
depalma depalma skrev:
Någon av er som har problem med att Homey inte hittar några 433MHz enheter. Min hittar varesig Oregon termometrar eller Nexa pluggar. Hmm.... lutar åt retur just nu.
Jag hade bättre lycka med denna: https://apps.athom.com/app/com.weather-sensors än den appen som heter något med Oregon.

De verkar inte dyka upp direkt utan bocka först för alla protokollen i settings och kolla sen vad den hittat efter några timmar.

Tyvärr verkar det saknas all form av standardisering på 433 eftersom man måste ha stöd för varje givare. Nu verkar det som många mindre märken och så använder samma prylar som de större så ofta fungerar det ändå, men inte alltid...

Har en gammal inne / ute tempgivare med trådlös utedel, hade inte en tanke på den innan jag plötsligt fick upp en utetempgivare i Homey jag först trodde var någon grannes. Nått från Kjell o Co egna märke. Däremot en Telldus 433 temp/hygrometer som jag inte får in alls.

Min gissning är att noneme- / EMV oftast kör med standardkomponenter från Kina som finns i massor av givare, och därmed har stöd sen tidigare. Medan NEXA, Telldus, Oregon kanske mer har viss egen utveckling och därmed kräver dessa mer handpåläggning / specialskrivet stöd i appen.

Skulle gärna ha tips på billig termometer + hygrometer kombo som verifierats fungera med nån av homeys appar, som man kan strössla med i källare, vind osv.

depalma depalma skrev:
Och just nu när varje termometer skickar signal så skriver det över värdet över den befintliga givaren. Dvs. alla 5 givare uppdateras och läses in på samma ställe.
De har inte samma adress?
 
Redigerat:
iSnobben iSnobben skrev:
Har du installerat rätt app för 433MHz?
Ja, har installerat den där Kliik nåt nåt....

engs engs skrev:
Jag hade bättre lycka med denna: [länk] än den appen som heter något med Oregon.

De verkar inte dyka upp direkt utan bocka först för alla protokollen i settings och kolla sen vad den hittat efter några timmar.

Tyvärr verkar det saknas all form av standardisering på 433 eftersom man måste ha stöd för varje givare. Nu verkar det som många mindre märken och så använder samma prylar som de större så ofta fungerar det ändå, men inte alltid...

Har en gammal inne / ute tempgivare med trådlös utedel, hade inte en tanke på den innan jag plötsligt fick upp en utetempgivare i Homey jag först trodde var någon grannes. Nått från Kjell o Co egna märke. Däremot en Telldus 433 temp/hygrometer som jag inte får in alls.

Min gissning är att noneme- / EMV oftast kör med standardkomponenter från Kina som finns i massor av givare, och därmed har stöd sen tidigare. Medan NEXA, Telldus, Oregon kanske mer har viss egen utveckling och därmed kräver dessa mer handpåläggning / specialskrivet stöd i appen.

Skulle gärna ha tips på billig termometer + hygrometer kombo som verifierats fungera med nån av homeys appar, som man kan strössla med i källare, vind osv.

De har inte samma adress?
Weather sensors hittar dom. Men där skriver alla givarna över varandra. Får alltså inte ut 5 olika utan bara ett värde som alla 5 skriver över. Funkar ju i Tellstick NET, där ligger alla 5 med samtidigt utan problem.

Hur ändrar jag adress på en Oregon givare? Dom har ju från början följt med till en oregon väderstation typ. Köpt på Classe 2016.
 
Sändaradressen på oregon slumpas fram vid start. Varje gång du sätter i batteriet i en oregon-givare får den en ny adress.
 
E etompau skrev:
Sändaradressen på oregon slumpas fram vid start. Varje gång du sätter i batteriet i en oregon-givare får den en ny adress.
Men då borde ju inte alla givarna ha samma adress och skriva över varandra?
 
depalma depalma skrev:
Men då borde ju inte alla givarna ha samma adress och skriva över varandra?
Korrekt. Har ingen "homey" så jag kan tyvärr ej ge mer info/hjälp.
 
E etompau skrev:
Korrekt. Har ingen "homey" så jag kan tyvärr ej ge mer info/hjälp.
Inte jag heller längre. Har grejat hela kvällen och inser att den inte är något för mig. För mycket som inte funkar av mina befintliga prylar.

Får nog acceptera att man får behålla den gamla Tellstick NET enheten och köpa en renodlad z-wave kontroller istället. Får bli 2 system parallelt under övergången. Verkar helt enkelt inte som att "combo" enheterna är tillräckligt bra.

Har tidigare testat Zipato, den var dock ännu värre än Homey.

Lutar åt att det blir en HC2 istället nu.
 
Jag har troligen en HC2 till salu så snart jag får min Homey
 
iSnobben iSnobben skrev:
Jag har troligen en HC2 till salu så snart jag får min Homey
Skicka gärna ett PM om det blir aktuellt.
 
depalma depalma skrev:
Skicka gärna ett PM om det blir aktuellt.
Det ska jag göra, hade hoppats på att hämta ut min Homey idag men det sket sig pga något systemstrul som gjorde att Kjell & Co sålde alla enheter via nätet istället för att skicka till de som beställt i butik. Så just nu vet jag inte när den kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.