Med fru och barn tillfälligt omplacerade så infann sig möjligheten att få hemprojektet att göra kraftiga framsteg. Lyckades hitta tid att klä balken tidigare och senaste dagarna har även gips på innerväggen kommit på plats. :)

Innervägg med nylagt gips och bredspackling, underlimmad träbit synlig på balken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bredspackling är nog det första momentet hittills där jag på allvar funderat på att ta in en hantverkare för framtida bruk. Framförallt tyckte jag det var svårt att få pappremsan att bli rak och fin, hade en tendens att dra den några mm snett och sen själv skapa en bubbla på den när man försöker räta upp den. Bilden är tagen efter första varvet och jag har sen dess hunnit på ett varv till, inväntar slutresultat!

Som kan skönjas på bilden så blev det en underlimmad träbit på balken ändå; inte för konstruktionen egentligen utan för att få lite större väggbit ovanför och därmed slippa ha taklisten kloss mot fodret runt valvet.
 
Spännande att se vad ni gör för renoveringar. Vi bor i ett likadant Älvsbyhus hus sedan Augusti -17 och har också gjort en del renoveringar, stora som små. Vi har bland annat renoverat badrummet på nedervåning, klinkrat hall, tapetserat och målat.

Något som jag tänkte på var att ert hus kändes mera öppet än vårt och det beror nog på att ni har öppet bakom kaminen och även mindre(kortare) väggar mot kök, badrum och sovrum vilket jag gillade.

När vi köpte huset så berättade besiktningsmannen att det var för fuktigt i krypgrunden och rekommenderade avfuktare för att slippa mögel på sikt. Han hittade även begynnande mikrobiell påväxt på vissa ställen. Hur ser det ut i er krypgrund och fanns det något på ert hus som behövde åtgärdas när ni flyttade in eller jobbar ni endast med kosmetiska renoveringar? :)
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Jag gillar eran gung-ho approach till detta, och är särskilt glad att se att valvet försvann. Fanns ett liknande i huset när jag köpte; det tog jag bort första dagen.

Vill inte lägga sordin på arbetslusten, men regeln "ett rum itaget" brukar vara att rekommendera, både för psyket, förhållandet och plånboken.
 
  • Gilla
Setomidor och 1 till
  • Laddar…
B Bearyeah skrev:
Spännande att se vad ni gör för renoveringar. Vi bor i ett likadant Älvsbyhus hus sedan Augusti -17 och har också gjort en del renoveringar, stora som små. Vi har bland annat renoverat badrummet på nedervåning, klinkrat hall, tapetserat och målat.

Något som jag tänkte på var att ert hus kändes mera öppet än vårt och det beror nog på att ni har öppet bakom kaminen och även mindre(kortare) väggar mot kök, badrum och sovrum vilket jag gillade.

När vi köpte huset så berättade besiktningsmannen att det var för fuktigt i krypgrunden och rekommenderade avfuktare för att slippa mögel på sikt. Han hittade även begynnande mikrobiell påväxt på vissa ställen. Hur ser det ut i er krypgrund och fanns det något på ert hus som behövde åtgärdas när ni flyttade in eller jobbar ni endast med kosmetiska renoveringar? :)
Intressant; du får hemskt gärna lägga upp lite bilder på era lösningar. :) Jag tror att det är en "Höner" vi bor i, men att de förra ägarna själva öppnat upp planlösningen lite. Det svåraste att få till rent planmässigt känns som hallen; det finns ingen naturlig plats att sätta upp en garderob eller liknande och redan med en unge är det saker överallt.

Angående krypgrunden så är din timing väldigt intressant; huset var förbesiktat av Anticimex när vi köpte det och inga anmärkningar fanns i krypgrunden (eller på andra ställen för den delen). I förra veckan kom de igen för att göra besiktning för villaförsäkringen och nu hittade de missfärgningar och början till mikrobiell påväxt, och precis som för er rekommenderade de avfuktare. Är fortfarande kluven mellan "hur kunde ni inte se det senast?" och "det kommer hända förr eller senare". Ännu har vi dock inte gjort några åtgärder.

Det finns en blandning mellan kosmetiska och praktiska renoveringar på att-göra listan, men ingenting som måste åtgärdas. Exempelvis finns det anmärkningsvärt få garderober, vi behöver bygga ett staket runt stenmuren (ca 2m hög) så fort tjälen släpper och vi vill gärna ha mycket arbetsytor både i garage och hobbyrum.

F Frankesson skrev:
Jag gillar eran gung-ho approach till detta, och är särskilt glad att se att valvet försvann. Fanns ett liknande i huset när jag köpte; det tog jag bort första dagen.

Vill inte lägga sordin på arbetslusten, men regeln "ett rum itaget" brukar vara att rekommendera, både för psyket, förhållandet och plånboken.
Försöker egentligen hålla den tumregeln också, men i det här fallet gjorde valvet att den lilla hallen och resten av nedervåningen hänger ihop mer än det var tänkt. :) För att kunna spika foder runt valvet måste dörromfattningen/salningen vara på plats. För att kunna göra den måste tjockleken på väggen vara färdig och därmed måste gipset på vardagsrumssidan på plats innan dess. Nu är dock planen att göra den lilla hallen helt färdig och sen färdigställa vardagsrum innan något annat större projekt påbörjas!
 
Fulkemisten
S Setomidor skrev:
Försöker egentligen hålla den tumregeln också, men i det här fallet gjorde valvet att den lilla hallen och resten av nedervåningen hänger ihop mer än det var tänkt. :) För att kunna spika foder runt valvet måste dörromfattningen/salningen vara på plats. För att kunna göra den måste tjockleken på väggen vara färdig och därmed måste gipset på vardagsrumssidan på plats innan dess. Nu är dock planen att göra den lilla hallen helt färdig och sen färdigställa vardagsrum innan något annat större projekt påbörjas!
Det där är bra tänkt och bra gjort! Jag har inte kört på "ett rum i taget" utan "ett projekt i taget". Om något har "följdproblem" så är min bestämda åsikt att jag gör saker ordentligt en gång istället för att stoppa vid dörren till utrymmet och få en halvmesyr till lösning. Här måste man dock vara beredd att ro saker och ting i hamn då problem kan sträcka sig en bit och få minst sagt spektakulära dominoeffekter. Man måste också vara beredd att backa på den här principen och/eller vara beredd på att saker tar den tid det tar. Keep up the good work!
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
S Setomidor skrev:
huset var förbesiktat av Anticimex när vi köpte det och inga anmärkningar fanns i krypgrunden (eller på andra ställen för den delen). I förra veckan kom de igen för att göra besiktning för villaförsäkringen och nu hittade de missfärgningar och början till mikrobiell påväxt, och precis som för er rekommenderade de avfuktare
Anticimex vill alltid sälja sina avfuktare till hus med krypgrund!
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
Byggjobbandet har stått still en tid på grund av jobb och resor, men med avkomman och honan på tillfällig resa har huset (äntligen?) förvandlats till den byggarbetsplats den är ämnad att vara.

Halltaket är numera en fräschare vit, gipsväggen är spacklad och slipad ett tredje varv och produktionen av målade foder och lister är i full gång. Stod och debatterade med mig själv på bygghandeln över färdigmålade vs. obehandlade lister och valet föll till sist på obehandlade, dels på grund av att det var väldigt utplockat bland de målade varianterna (så bara de halta och lytta bitarna fanns kvar) och delvis för att bröstlisten som ska ovanför socklarna bara fanns i omålad form. Under målningen fortgick den debatten i huvudet, och slutsatsen för min del är nog att det blir målade lister framöver.

Renoveringsprojekt med nymålade lister framför en kakelugn och spacklade gipsväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avvägningen är givetvis en kombination mellan pris, jobb och resultat. För mig tycker jag resultatet är jämförbart (jag fogar och slutstryker ändå allt efter jag satt upp dem), så det är egentligen bara jobb och pris som påverkar. Hann med att grunda/slipa/måla/jämna till baksidor ca. 40 meter virke på ganska precis fyra timmar totalt; alltså 10 löpmeter i timmen start till mål. Prisskillnaden för omålat mot målat är ca 15kr per löpmeter för foder, och med priset på grundfärgen (200kr för kombinerad kvistlack/grund, nästan allt gick åt) blir det en timlön på 100kr "efter skatt", vilket givet begränsad byggtid känns för lite. Möjligtvis kan det vara värt det om man har en färdig målningsstation uppsatt i garaget och kan hitta tid att göra ett moment då och då, när man ändå inte har tid eller lust att angripa någon större bygguppgift någon annanstans.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Balkclips på balken och lite gips på det så är du hemma!
Balken är klädd och klar faktiskt, sen några veckor :) Blev en regel i infällningarna på varje sida av balken, samt en underlimmad med konstruktionslim. På med gips på vardagsrumssidan, MDF under och spånskiva på hallsidan. Nu är det bara färg och lite spackel som saknas ✊
 
...aaaand done! Första rummet åtgärdat. :D

Nyrenoverat rum med nymålade vita väggar och stängda dörrar, samt skyddspapper på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hade egentligen tänkt en något mer stimulerande färg än vit men tänkte avvakta tills efter vi satt färgen i stora rummet eftersom den kommer dominera. Känns som ett litet jobb att gå tillbaka och måla den lilla väggytan som finns i rummet.

Det bästa med att runda av ett projekt är ju att man får börja på ett nytt. Frågan nu är om man ska gå på att göra klart vardagsrummet eller börja på barnrummet. "Egentligen" är det ju göra klart som gäller; men ett starkt argument för barnrummet (som ligger till höger där i hallen) är att det går att jobba på även när fru och barn är hemma; medan vardagsrummet kommer kräva ett dagar i enskildhet för att få klart.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Vad snyggt det blir!
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Roligt att se förvandlingen! Och jag instämmer i designtänket - ibland undrar jag om det är någon slags sport folk håller på med att försöka blanda så många golvsorter, tapetmönster och träslag som möjligt :sick:
 
  • Gilla
Setomidor och 1 till
  • Laddar…
Tack för de uppmuntrande kommentarerna! Det fortskrider, men långsamt. :)

Är just nu inne på att köra kalkfärg i kök och vardagsrum (Jotun Lady Minty Breeze), med sealer för att värja sig mot små kladdiga fingeravtryck. En nackdel med sån färg är att den inte finns som provburk, men som tur är har chefsdesignern stenkoll på photoshop;

Renoverat vardagsrum med väggar målade i Jotun Lady Minty Breeze kalkfärg, vit soffa och TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Lister tillkommer givetvis!)
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Påsken visade sig gynnsam för att göra klart projektet vardagsrum! Eller klart och klart, alla projekt tar väl sig till läget "nästan färdigt" innan de snällt får vänta att man ska sälja huset eller ha svärmor på besök innan de sista listerna hamnar på plats. Resultatet? Se nedan. Ganska likt skissen i förra inlägget om jag får säga det själv. :D

Renoverat vardagsrum med vit soffa, glasbord och golvstående lampa vid fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den delen av rummet som inte uppnått "nästan färdig"-status är detaljerna runt fönstren. Här behövs lite input av någon som kan bättre;

Renoverat vardagsrum med radiator och ny fönsterbräda som kräver justeringar vid installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första och viktigaste frågan är egentligen om man kan ge sig på att ta loss elementen själv utan vidare förkunskaper, eller om man ska locka hit ett proffs som gör det på fem minuter? Älvsbyhus har listig placerat fästena till fönsterbrädan på ett sätt som gör det omöjligt att byta brädan utan att ta loss elementen.

Den andra frågan är om man behöver lämna en glipa mellan fönsterbräda och väggen för att inte få problem med fönstren? Någon påstod att fönstren kan imma igen om man inte lämnar en glipa där, men jag tycker mig sett på andra ställen att man haft en fönsterbräda kloss mot väggen utan större problem. Det rör sig inte om någon monsterbit av fönsterbräda, räknar med ca 12 djup eller så.
 
Fulkemisten
Det är inte så krångligt egentligen. Stäng av cirkulationen och tappa ur kretsen till under radiatorernas nivå. Det finns färdiga kopplingar med standard c-c som man sätter dit där tillopp och retur kommer upp ur golvet. Resten av kretsen kan då fyllas upp igen och man kan jobba i lugn och ro. Alternativt så jobbar man snabbt eller på sommaren då värme i resten av huset inte behövs.

Vad gäller fönsterbrädor så har jag båda varianterna hemma. De MED glipa sitter i sovrummen och har fått de beskrivna problemen någon enstaka gång innan jag såg över ventilationen. I vardagsrummet har jag integrerade utan glipa vilket jag kan tycka är snyggare så kör lugnt på det tycker jag.
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.