Skulle vilja få ett lite modernare utseende på mitt hus som har Mexi-/skrovligt tegel idag. Skulle helst vilja ha slät puts ev. med infällda träpartier.
Eftersom teglet är så ojämnt så kommer det att gå åt ganska mycket puts om man putsar direkt på befintlig fasad. Finns det andra lösningar, tex regla luftspalt+skivmaterial?
(Taket är valmat så jag har endast fasad på bottenvåningen). Tips och idéer mottages tacksamt
 
Jag tror att det är svårt att lyckas med att putsa över Mexitegel. Eftersom Mexitegel inte är tegel utan kalksandsten bör du använda kalkbruk. Det kommer att gå åt mycket bruk och arbetstid. Nackdelen med att sätta träpanel utanpå Mexitegel är att normala panelvarianter bygger ut väldigt mycket. Spontade brädor som monteras utan lockläkt eller lockbräda blir tunnare och kan ge ett ganska slätt intryck. Jag skulle vilja slå ett slag för fibercementskivor (t.ex. Cembrit) som också monteras på läkt. De är bara 8 mm tjocka. Om man gör det hela skickligt (väljer rätt dimensioner, riktningar och färger) kan det bli väldigt snyggt och se modernt ut.
 
Tack för svar! Är det något som huset kommer att må bra av, eller en ”nödlösning”? Jag tänker främst med anledning av att det blir dubbelt tätskikt mm om jag läktar och sätter Cembrit utanpå befintlig fasad.
 
Det är absolut ingen nödlösning. Cembrit och träpanel kräver att det finns en luftspalt bakom. Mexiteglet är väldigt hygroskopiskt och kräver luftning. Cembrit kan bli väldigt snyggt med rätt storlek på skivorna och rätt färg. Kolla på deras hemsida. Du behöver studera hur man gör vid fönstren. De behöver kanske flyttas ut för att det inte ska se för tokigt ut. Detta gäller både vid träpanel och fibercement-
 
J justusandersson skrev:
Det är absolut ingen nödlösning. Cembrit och träpanel kräver att det finns en luftspalt bakom. Mexiteglet är väldigt hygroskopiskt och kräver luftning. Cembrit kan bli väldigt snyggt med rätt storlek på skivorna och rätt färg. Kolla på deras hemsida. Du behöver studera hur man gör vid fönstren. De behöver kanske flyttas ut för att det inte ska se för tokigt ut. Detta gäller både vid träpanel och fibercement-
Måste man även ha mellanrum mellan skivorna? Jag skulle vilja spackla skarvarna så att jag får en helt slät fasad.
Vilken dimension på luftspalt/läkt rekommenderas? Total bygghöjd på 2-3 cm borde fungera utan att det ser tokigt ut runt fönster och dörrar, såvida jag inte behöver luftspalt även inne i fönster- och dörrsmygar så det bygger ut över karmarna. Jag hoppas att mexiteglets skrovlighet räcker som luftning på de små ytorna. Förutom det så är nog största utmaningen två vattenutkast samt lite rör till en värmepump som går genom fasaden.
Känns dessutom som ett projekt som jag hade vågat mig på själv, vilket gör det till ett prisvärt alternativ.

Ska givetvis förhöra mig ordentligt med tillverkaren innan jag drar igång något men det känns inte övermäktigt att skruva fast läkt i befintlig fasad för att sedan skruva skivor. Lite som att bygga innerväggar tänker jag (vilket jag gjort i massor tidigare). Sedan är det väl bara att måla, eller har jag missat något väsentligt?
 
Cembrit låter ju spännande, visste jag inte att det fanns. Kan man limma dessa skivor mot befintlig stenfasad?
 
En granne har satt det på övervåningen på sitt hus, det ser "lite halvklart ut" när det är färdigt är min första tanke. Man måste nog verkligen tänka till så man får en snygg design av dessa blandat med lite annat material skulle jag tro.
 
Det finns fler tillverkare än Cembrit även om de verkar ha det mest utvecklade sortimentet. På hemsidan cembrit.se finns väldigt mycket material som visar hur det kan se ut. Där finns också nerladdningsbara monteringsanvisningar.

Luftspalten bör vara minst 20 mm, så limning direkt på den gamla fasaden tror jag inte är så bra. Vid montering på träläkt rekommenders 28x45 på skivornas mitt och 28x95 vid skarvar. Jag tror inte man kan spackla med bra resultat men det finns särskilda foglister som ska ge ett skarvlöst intryck. Man kan även använda stålskenor för montering. Man kan också montera skivorna på förvandring, dvs man lägger nästa skiftets nederkant utanpå det föregåendes överkant. Några luftspalter kring fönstren tror jag inte behövs.

Jag håller helt med Stefan N:s synpunkt att en snygg design är viktigt.

Det är egentligen ett underskattat material med väldigt bra egenskaper. Litet underhållsbehov och lång livslängd. Jag har sett några exempel i verkligheten (tyvärr inga bilder) som har imponerat.
 
Erfarenheter med kostnader jämfört med puts?
 
Cembrit ligger på ca 280 kr/kvm (exklusive läkt och skruv mm) och kalkbruk på ca 140 kr/kvm (vid 10 mm putstjocklek, vilket nog är orealistiskt lite i detta fall). Cembrit kan den händige sätta upp själv, medan putsning av hela fasader inte är något för amatörer. I slutändan blir nog Cembriten billigare.
 
Hallå!

Är nyfiken på hur det gick för dig? Står inför ett liknande projekt också med huggen mexitegel, och hantverkaren säger att det inte går att regla när teglet är så ojämnt.
 
Hej hej. Det står still. Har inte gjort något åt det, men en tanke som har slagit mig är att först slipa ner de värsta topparna på mexiteglet innan putsning.
 
Jag har gjort slag i saken nu. Tegelväggen slipades först för att få bort de värsta topparna. Sedan lades slätputs. Sedan något när och till sist färgad puts så målning behövs inte. Blev kanonbra och jag är bara leds att jag inte gjorde det innan. Huset blev som nytt. Alla utanpå-kablarna försvann under. Helt suveränt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har gjort slag i saken nu. Tegelväggen slipades först för att få bort de värsta topparna. Sedan lades slätputs. Sedan något när och till sist färgad puts så målning behövs inte. Blev kanonbra och jag är bara leds att jag inte gjorde det innan. Huset blev som nytt. Alla utanpå-kablarna försvann under. Helt suveränt.
Vad roligt att det blev bra! Det låter som en bra lösning. Blev det jättedyrt? Hade varit kul att se bilder. PM:a gärna om du inte vill lägga ut offentligt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tegelväggen slipades först för att få bort de värsta topparna.
Vad det verkligen nån vits med det? Vann du så mycket på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.