Kolla med en certifierad sakkunnig på tillgänglighet är ett tips.

Min spontana tanke är dock, som någon tidigare nämnt, att kanske tänka om lite med placeringen och ta med att sträckan ska promeneras i ur och skur året runt med ungar, matkassar, barnvagnar osv osv...

Flytta ner huset några meter på tomten kanske det är möjligt att få till en uppställningsplats för bil i anslutning till huset och då är frågan löst.

Spekulerar fritt, men att kostnaden för en väg/gångväg blir för hög för ER på grund av att NI valt att ställa huset längst upp på tomten kan enligt min erfarenhet bli svårt att få igenom även i de högre instanserna, tyvärr. Men det går att prova.

Mina tips är dock, om ni vill ha huset som ni redovisat det:
1 Redovisa en ramplösning som går uppfyller kraven och går att ordna framöver för BN. Kan absolut förläggas på prickmarken då en ramp inte är ett byggnadsverk. Om det inte står något specifikt om det i planbeskrivningen...
2 Kontakta en certifierad sakkunnig och kolla om de kan skriva ett utlåtande.
3 Begär avslag och testa i högre instanser, och då högre än länsstyrelsen. Om de inte går på er linje vill säga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Vilket part skall jag rösta på för att få bort denna typ av groteska ingrepp i min äganderätt? Om jag äger en tomt och själv betalar för att bygga ett hus, hur är det då logiskt att staten kan kräva att jag skall "tillgänglighetsanpassa"?

Låt oss vakna upp ur vår hjärntvättade dvala och inse att det faktiskt är ägaren som skall bestämma och ingen annan.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Vilket part skall jag rösta på för att få bort denna typ av groteska ingrepp i min äganderätt? Om jag äger en tomt och själv betalar för att bygga ett hus, hur är det då logiskt att staten kan kräva att jag skall "tillgänglighetsanpassa"?

Låt oss vakna upp ur vår hjärntvättade dvala och inse att det faktiskt är ägaren som skall bestämma och ingen annan.
Du har rätt att få din bostad tillfänglighetsanpassad av kommunen om du skulle bli handikappad. Därför kräver kommunen med stöd av PBL och BBR att nya bostäder ska utföras så att kostnaderna för en ev framtida anpassning blir så låga som möjligt.
 
  • Gilla
Jan_G och 7 till
  • Laddar…
A andreasge skrev:
Du har rätt att få din bostad tillfänglighetsanpassad av kommunen om du skulle bli handikappad. Därför kräver kommunen med stöd av PBL och BBR att nya bostäder ska utföras så att kostnaderna för en ev framtida anpassning blir så låga som möjligt.
Det förstår jag också, jag ifrågasätter bara varför? Totalkostnaden för alla inblandade måste ju bli lägre om man bygger om vid behov istället. Men framförallt är det repressivt och leder till ett ofrihet.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Adam F skrev:
Det förstår jag också, jag ifrågasätter bara varför? Totalkostnaden för alla inblandade måste ju bli lägre om man bygger om vid behov istället. Men framförallt är det repressivt och leder till ett ofrihet.
Kommunen bryr sig bara om sin kostnad, dvs. de håller nere skatten, och deras kostnad blir 0 om huset redan är anpassat.
 
A Adam F skrev:
Det förstår jag också, jag ifrågasätter bara varför? Totalkostnaden för alla inblandade måste ju bli lägre om man bygger om vid behov istället. Men framförallt är det repressivt och leder till ett ofrihet.
Eftersom vi är trygghetsnarkomaner i vårt land är myndigheterna snabba på att sätta upp dessa regelverk så fort en utredning visar att något kan vara farligt eller kränkande. Om alla ska ha rättigheter så måste ju också alla ha skyldigheter och eftersom en icke-vinstdrivande organisation/myndighet inte behöver bry sig om sina eller andras kostnader så blir det så här. Bara att följa regelverk och betala. Dock är jag inte längre förvånad över hur många avvikelser som kan göras från regelverk beroende på vem som handlägger.
Med hänsyn till ämnet slutar jag denna OT-diskussion här.
 
Hur har det gått för er (TS)? Är mycket nyfiken då vi hittat en liknande tomt som vi är intresserade av.

Topografisk karta med konturlinjer och en markerad tomt avgränsad med röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det har gått bra! Vi fick tillslut bygglovet i fredags, efter många turer med kommunen. Processen har tagit ca 7 månader.

Dock så löstes frågan om undantag från tillgänglighetskravet från parkering till entré smidigt efter att vi redovisat att terrängen gjorde det orimligt att bygga en ramp med korrekt lutning. En sådan ramp skulle bli 152m lång (19 ramplopp med vilplan emellan) och utformas t ex enligt bifogad bild.
Översiktsplan föreställande en lång, slingrande ramp mellan parkeringsplats och byggnadsentré på en terrängkarta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såg precis ett bygglov som gått igenom i grannkommun med liknande redovisning också, så på tomten du postar ovan borde samma kunna tillämpas.

Referera till PBL 8 kap. 6 §.

Hör av dig om du vill veta mer!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
R ramini skrev:
Det har gått bra! Vi fick tillslut bygglovet i fredags, efter många turer med kommunen. Processen har tagit ca 7 månader.

Dock så löstes frågan om undantag från tillgänglighetskravet från parkering till entré smidigt efter att vi redovisat att terrängen gjorde det orimligt att bygga en ramp med korrekt lutning. En sådan ramp skulle bli 152m lång (19 ramplopp med vilplan emellan) och utformas t ex enligt bifogad bild.
[bild]
Såg precis ett bygglov som gått igenom i grannkommun med liknande redovisning också, så på tomten du postar ovan borde samma kunna tillämpas.

Referera till PBL 8 kap. 6 §.

Hör av dig om du vill veta mer!
Tack och skönt att det ordnade sig.
 
Komiskt!
Tur att de kan inse orimligheter...
Man skulle kunna tänka sig att vissa tomter (vare sig de redan är bebyggda eller inte, eller i samband med avstyckning) får "stämplas" med "denna fastighet berättigar ej till bostadsanpassningsbidrag, pga tomtens beskaffenhet". För det är ju det som det handlar om, den orimliga kostnad kommunen skulle få om de tvingas till sådant.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 1 till
  • Laddar…
Fint att det löste sig!

Man kan ju dock fortfarande argumentera för att det inte är tomtens beskaffenhet som gör det orimligt utan den valda dispositionen av tomten...

Hur som, fint att ni fick som ni ville ha det.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
O
Jag gillar de regler om tillgänglighet. Jag ser fördelarna av det hela både för kommun och även för mig som boende.
Men det är tur att det ibland går att göra undantag. Och det är när det handlar om tillgängligheten på tomten. Dock tror jag att det ska hållas restriktivt. Men ibland är det tydligt att det inte är rimligt så som i TS fall.
Jag uppskattar att vi fick en uppdatering av TS samt att vi fick veta vad TS gjorde för att få godkänt bygglov! Det kan säkert hjälpa en och annan
Så... Tack!
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag tycker också principerna om tillgänglighet i grund och botten är mycket bra. Men i vissa fall - t ex om tomten har 10 m stigning på 20 m så kan det behövas möjlighet till dispens/undantag.
 
Hej!
Vad roligt att ni fick bygglov även om det var några år sedan. Vi har samma problem och har också bevisat att vi inte lyckas få till en ramp.
Kommunen tycker då att vi borde spränga vilket vi inte känner är rimligt med tanke på ingreppet omfattning i landskapet och kostnaden det skulle innebära.
Skulle behöva hitta andra liknande projekt som vårat.
Vilken kommun byggde ni i?
Tacksam för svar.
Mvh
Therese
 
Detta var i Botkyrka. Vår erfarenhet är att det beror en hel del på handläggare. Ofta är det också svårt att få råd eller tydlighet i vad de egentligen efterfrågar eller hur en möjlig väg framåt skulle kunna se ut. Vi prövade ju flera olika sätt att argumentera tills vi hittade något som fungerade. Det gäller att servera underlag som gör det lätt för dem att ta beslut i linje med lagverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.