Genom dom personliga kontakterna med kommunens tjänstemän och den stora erfarenheten av "strul" kan en KA många ggr vara till stor hjälp när det gäller lite knepigare byggnationer.
Men då behöver det inte ske i rollen som KA.
 
  • Gilla
kalle_lidköping och 1 till
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Nej. En kvalitetsansvarig är en privat företagare
Kontrollansvarig heter det numera (sedan 2011?).
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
L
kalle_lidköping kalle_lidköping skrev:
okej tanken är ju inte att jag ska jävlas med kommunen eller grannarna. Och jag skriver ju här på forumet för att få råd och hjälp och då är det inte ett bra alternativ. Då får jag fortsätta på det första alternativet. Mindre avvikelse och söka bygglov.
Absolut har du rätt - om man inte skulle få stöta och blöta lite ens här kan man ju fråga sig vitsen med ett forum :)

Förstod att du inte tänkte ställa till det för grannarna alls - men ville bara varna lite mot att trampa kommunens tjänstemän på tårna - vet av egen erfarenhet att den yrkesgruppen kan vara VÄLDIGT ömtåade och samtidigt ovanligt minnesgoda och beredda att blåsa upp minsta småhinder till cementerad omöjlighet ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Funderat på att lägga på en våning? I detaljplanen står att du får ha en inredd vind, så en lite smalare andra våning med två rum med fönster på respektive kortsida samt ett badrum och/eller en tvättstuga uppe skulle nog gå att få in. Och vill man ha till mer fönster kan man säkert få till några takkupor också.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Hej
"Uteplats under tak" finns det bygglov på det? Om så kanske det går att söka om fasadändring på den delen (kolla: http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...mstolen/att-andra-garage-till-bostadsutrymme/ ) och använda 15 kvm Attefallstillbyggnad för att fylla ut till önskad yta.

Jag använde framgångsrikt ovan länk = fasadändring, när jag ansökte om att bygga om taket mellan hus och garage till en slutet utrymme = hall

/Peter
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
L Lewdis skrev:
Åkte in med ritningar för att fråga lite på plan och bygg. Fick en snyting (känslomässigt) och blev tillsagd att det var meningslöst att söka.
Är det ofint att fråga vilken kommun detta är?
Själv byggde jag i Laholms och det gick hur smidigt som helst.
Följde visserligen detaljplanen nästan till punkt och pricka...

O Odjuret skrev:
Personligen har jag svårt att se vad en KA kan hjälpa till med i detta fall...
Jo, jag tror nog att en duktig kontrollansvarig kan vara till stor hjälp, genom sin breda kunskap, branschkännedom och personliga kontakter inom kommun och bygg.
Själva hade vi i alla fall stor nytta och glädje av vår (y)
 
  • Gilla
kalle_lidköping och 1 till
  • Laddar…
H
Har en kompis som haft liknande bekymmer.
Då kommunen bytte folk inom bygg så började de följa reglerna nitiskt.
Förut så tog de beslut efter hur förutsättningarna va.
Han fick inte bygglov då han hade byggt 18 % av tomten.
Grannar har byggt både 25-30 % med tidigare folk som bestämt på kommunen.
Så han sökte bygglov om att höja hela huset med en våning.
Det var inga problem för han och istället för de 20 kvm han skulle bygga så blev det en ny våning med 100 kvm extra.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Absolut har du rätt - om man inte skulle få stöta och blöta lite ens här kan man ju fråga sig vitsen med ett forum :)

Förstod att du inte tänkte ställa till det för grannarna alls - men ville bara varna lite mot att trampa kommunens tjänstemän på tårna - vet av egen erfarenhet att den yrkesgruppen kan vara VÄLDIGT ömtåade och samtidigt ovanligt minnesgoda och beredda att blåsa upp minsta småhinder till cementerad omöjlighet ;)
Okej då förstår jag och tackar för varningen. Det blir att hitta andra vägar som kan göra det möjligt med ett bygglov! :)
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Funderat på att lägga på en våning? I detaljplanen står att du får ha en inredd vind, så en lite smalare andra våning med två rum med fönster på respektive kortsida samt ett badrum och/eller en tvättstuga uppe skulle nog gå att få in. Och vill man ha till mer fönster kan man säkert få till några takkupor också.
Vi funderade på att göra ett vindsloft för mig och sambon. Men efter lite mätande så kom vi fram till att det inte var genomförbart. Som det är idag från vindsgolv upp till takstol så är det 120 cm. Sen ska det isoleras med ca 10-20 cm och då hade vi kvar 90-100cm och sen en madrass på det. Det blev inte mycket utrymme kvar att sova på. Annars hade det varit en kanon idé! Men svårt att se höjden på gavelspetsen utan en bild så förstår din tanke där!
 
J ja_visst skrev:
Hej
"Uteplats under tak" finns det bygglov på det? Om så kanske det går att söka om fasadändring på den delen (kolla: [länk] ) och använda 15 kvm Attefallstillbyggnad för att fylla ut till önskad yta.

Jag använde framgångsrikt ovan länk = fasadändring, när jag ansökte om att bygga om taket mellan hus och garage till en slutet utrymme = hall

/Peter
Nej det gör det inte. Men som det är idag så är det fönster på långsidan. Antagligen från när dom bytte fönstren på hus ca 2003. Så med andra ord så är det väl en ingalsad uteplats som är ett svartbygge som numera efter 10år är godkänt om jag förstått lagen rätt. Så din idé där är inte helt dum. Skulle jag få bygglov på altanen hur man nu söker det efter att det är mer än 10 år gammalt. Sen bygga ut med den 15kvm regeln så är man ju typ i hamn. Mycket intressant och väldigt bra tips. Tack! detta ska jag rota vidare i. Någon som vet hur man gör när man har ett "svart bygge" som är mer än 10 år och vill ha bygglov på det?!
 
H Hallerudsbo skrev:
Har en kompis som haft liknande bekymmer.
Då kommunen bytte folk inom bygg så började de följa reglerna nitiskt.
Förut så tog de beslut efter hur förutsättningarna va.
Han fick inte bygglov då han hade byggt 18 % av tomten.
Grannar har byggt både 25-30 % med tidigare folk som bestämt på kommunen.
Så han sökte bygglov om att höja hela huset med en våning.
Det var inga problem för han och istället för de 20 kvm han skulle bygga så blev det en ny våning med 100 kvm extra.
Hade det funnit möjlighet till det så hade det varit toppen! Dock så är det bara en våning som gäller. Men jag får väl gräva ur krypgrunden och göra källarplan ;)
 
Ni är inte bundna till det tak ni har idag. Med att lägga på en våning menade jag att man tar bort nuvarande takkonstruktion och bygger en ny anpassad för en inredd vind. Förstår dock om det inte känns ekonomiskt försvarbart om man inte ens kan lägga på en hel våning utan bara 25–30 kvm.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ni är inte bundna till det tak ni har idag. Med att lägga på en våning menade jag att man tar bort nuvarande takkonstruktion och bygger en ny anpassad för en inredd vind. Förstår dock om det inte känns ekonomiskt försvarbart om man inte ens kan lägga på en hel våning utan bara 25–30 kvm.
Okej. tror du att vi skulle få igenom det. Det lät som att dom ville behålla detta område som det var när det var arbetarbostäder. så det känns mer omöjligt att få igenom att ändra höjden eller taklutningen på taket?!
 
Nu är jag kanske helt ute och cyklar (vilket i och för sig lär vara nyttigt) men ...
kalle_lidköping kalle_lidköping skrev:
Så min önskan är att få bygga ut köket ca 23 kvm
Attefallshusen har uppfattats som för små för att kunna fungera som en bra bostad. Det vill regeringen ändra på, och föreslår 30 kvadratmeter mot dagens 25.
Från http://www.byggvarlden.se/forslag-pa-storre-attefallshus-115142/nyhet.html

Så vad är problemet? 25 är ju större än 23.
 
Det är skillnad på Attefallshus och Attefallstillbyggnad. Tillbyggnad av befintligt hus är det 15 kvm på.

Trist att välja en så kall dag att vara ute och cykla på.
 
  • Gilla
sunqan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.