Är det inte så att om du söker bygglov kommer de att kolla tillgängligheten, men om du bara "renoverar" behövs inget bygglov och du "klarar dig". Sen är det klart att om man drabbas av en olycka så hade man kanske önskat man tagit till i dörren, men man kan inte säkra upp för allt...

Jag själv tycker att duschkabin är "rätt val" i gamla hus, det finns riktigt snygga, stabila och bra sådana, risken för vattenskador tror jag blir otroligt mycket lägre med sådan, man duschar aldrig rätt på golvet, så mycket mindre belastning på tätskikt...
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Så har jag löst rören för tvättstället:

[bild]
Prisolen går att böja så att kröken får plats i en 45 mm vägg. Avloppsröret är 40 mm, en dimension dom sällan finns i Sverige men hos Harald Nyborg som har ett mer danskt sortiment. Har du plats ska du ta 50 mm.
Prisolen går rakt ned i källaren. Idag ser det ut där såhär:
[bild]


Under toan ser det ut såhär:
[bild]
Du ser avgreningen kv till toan. Bredvid går elledningen upp till vägguttag, ljusknappen och termostaten till golvvärme.
I like it, trots RiR's populäritet så ser det tilltalande ut, och jag kommer bättre överens med cu rör. Dags att införskaffa rör och kopplingar.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag

Jag breddade min dörr till 80 för jag är gammal och kan behöva rullstolspassage om några decennier. Eller imorgon.
Samma tanke har jag, man vet liksom inte hur det kommer se ut.
 
Varför inte ett inkaklat badkar med duschvägg? Det är skönt att kunna ta ett bad ibland också, å barn brukar ju älska att bada.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
michfris michfris skrev:
Verkligen en snygg vägg, frågan är ju hur mycket man njuter av utrymmet när man står där.? Hur stor nisch är "stor" och är det värt prislappen med en INR eller liknande?
Det är den gyllene frågan! Den vi kommer göra nu i vårat badrum är 120x105, vilket i golvyta är lite drygt 50% större än en 90x90 dusch och det anser jag är en stor nisch, iallafall om man bara har en blandare :)
 
D Dublin skrev:
Varför inte ett inkaklat badkar med duschvägg? Det är skönt att kunna ta ett bad ibland också, å barn brukar ju älska att bada.
instämmer, men badkaret åker ner till badrummet/tvättstugan i källaren.
 
Har inte gjort så mycket mer än att kortlat reglarna och satt upp spånskiva. Nu börjar rivandet av lerklining i tak och väggar i den delen som syns innanför den nya väggen. Kuuuul !!! Renoveringsarbete med spånskivevägg och synlig orörd takenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
michfris michfris skrev:
Har inte gjort så mycket mer än att kortlat reglarna och satt upp spånskiva. Nu börjar rivandet av lerklining i tak och väggar i den delen som syns innanför den nya väggen. Kuuuul !!![bild]
plasta in väl. så att damm ej sprider sig
 
Det finns plastfolie med inbyggd dörr med dragkedja (biltema). Skitpraktiskt!
 
Tack för tipsen om plast med blixtlås på, hade varit bra att ha idag.

Plasta gjorde jag med byggtejp, men hjälpte det? Icke. Måste ha missat ett hål på några ställen för när jag var klar så var det damm i alla rum, överallt..
Plastskydd fasttejpat med byggtejp över ett fönster under en renovering med synligt dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slängde ut böset genom fönstret istället för att ösa i en hink och ta mig förbi plasten och ut genom hallen. I efterhand hade jag lika gärna öst med spaden rakt ut i hallen, på soffan och köksön.
Nu överdriver jag lite men jag blev lite less och är less fortfarande för jag har lagt mer tid på städning än själva rivandet av kliningen...
Fick en snygg bild när solen höll på att gå upp dock, längtar tills allt är klart och vi kan blicka ut över åkrarna ståendes på varma golv.
Nu är en sektion klar iaf, nästa är att riva väggen till toan, riva ev klining där på vägg och i tak samt proppa rören till elementen. Efter det är resten kvar. Plus att ta reda på nästan 100 liter lerputs utanför fönstret...

Rivningsarbete avningsarbetepågår med synligt trä och kvarvarande spikar på en gammal väggstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med avlägsnade gipsskivor avslöjar träbjälkar och takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt genom ett fönster vid gryning med soluppgång över snötäckt landskap och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoverad taksektion med oskyddade träbjälkar och synliga spikar i morgonljuset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Soluppgång sedd genom ett öppet fönster med synligt renoveringsavfall på fönsterbrädan och snötäckt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
tips är dubbelplast. lagret snittar du snitt i.
putsen lägger du i grova byggsopsäckar.som du tejpar ihop.
bäst är att ha en dammätare eller utsug
 
henke_benke skrev:
tips är dubbelplast. lagret snittar du snitt i.
putsen lägger du i grova byggsopsäckar.som du tejpar ihop.
bäst är att ha en dammätare eller utsug
"Lagret snittar jag snitt i.."?

Jag tog dubbelsidig plast och fäste med den först, sedan häftade jag.. Märkte nu att jag missade att täcka en regel där övertrycket från det öppna fönstret tryckt ut det härliga dammet.

Ska ut och ösa över till min skräphög av sånt som ska till tippen, mest krossmassor så det blandar sig väl.

Om någon dag är det dags igen för toalettens väggar, då ska jag testa dubbelplast och skippa golvmoppen efter den rivningen !
 
Efter min lilla fadäs med allt putsdamm och skit som flög tunt har jag istället valt att få dörren på plats och klä på gips på den nya väggen som ska vara mot hallen. Nu är allt (snart) tätt och den riktiga rivningen kan påbörjas inuti badrummet. Med öppet fönster och tejpade skarvar så ska både damm och gammalt bråte ut den vägen. Två kommande tentor och jobb är inkommande men jag tar det som det kommer. Måste få vila från allting också, det ger ett bra tillfälle att riva ut badrummet!

Renoveringsarbetsområde med nymonterad dörr och nygipsade väggar, oordnad med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
henke_benke skrev:
tips är att försöka få dusch på motsatt vägg där fönstret är
Jag har undrat på vad anledningen ska vara, kan du vänligen utveckla varför det är viktigt?
 
H
michfris michfris skrev:
Jag har undrat på vad anledningen ska vara, kan du vänligen utveckla varför det är viktigt?
det är är en duschzon. fönster blir gärna förstörda i duschzon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.