• Gilla
JensHaglof
  • Laddar…
Lackdynan ser ju fin ut! Känns som det kanske är det som jag skall ha!

Jag målade idag ett till lager. Orkade inte vänta på inköp av nylonroller så jag använde min filtroller. Jag ställde ut färgburken några timmar innan så den skulle bli riktigt kall. Sen öste jag på med färg i ett tjockt lager, använde rollern mest till att sprida ut färgen. Tanken var där att färgen skulle flyta ut och bilda ett jämnt och slätt lager. Ack vad fel jag hade. Det vart fortfarande "apelsinhud" även om den inte var så fin denna gång. Dvs lite bättre än förut. Färgen låg tjock dock och jag tänkte att jag får ta bort överflödet. Använde en bredspackel men det gjorde ytan värre, det slutade med att jag tog ett stort ark våtslippapper och "slipade". Nu fick jag ner tjockleken men samtidigt så vart ytan fulare. Så det misslyckades lite!

Men det gör inget, jag är ju nybörjare på detta och jag lär mig hela tiden. Nu vet jag tex hur jag inte skall göra! :)

Jag har dock fått täckt hela ytan nu med grundfärg, finns inga ställen där trät lyser igenom. Så efter detta lagret så antar jag att jag kan gå på med täckfärgen? (efter grundlig slipning)

Fråga dock: Är det viktigt att grundfärgen är slätt slipad för att slutfinishen skall bli bra? Eller kan jag bara slipa så gott jag kan och köra?

Dagens resultat:
Träyta målad med vit grundfärg som uppvisar struktur av "apelsinhud" efter bredspackel och våtslipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra grund arbete är A o O så slipa slätt. Och lägg hellre flera tunna lager med färg än ett tjockt.
 
  • Gilla
JensHaglof och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack för svar!
Slipade nu med ett grovt papper (40). Tog sin lilla tid men det blev mycket mycket slätare.

Nästa lager kommer jag att måla med en lackdyna och jag kommer att måla tunnare. Vet inte om jag behöver ett till lager grundfärg? Eller kan jag måla på täckfärgen nu tror ni?
Slipad träyta med grundfärg, redo för ytterligare målning, med sandpapper i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Ojj, det var mycket färg.
Du behöver inte grunda något mer.
Prova att måla på en spillbit tills du får till det. Sedan kör du i skarpt läge.
Vad gäller hur mycket jobb du behöver lägga ned på grundarbetet kan man säga att alla ojämnheter som ”känns” kommer att synas.
Ljudämparna som jag postade bilder på slipade jag max några minuter mellan strykningarna.

Hoppas du får någon ordning på lacken.
 
  • Gilla
JensHaglof och 2 till
  • Laddar…
Oj, det var tjockt med färg!
Jag brukar späda färgen och lägga riktigt tunna lager med en skumroller för att få en fin yta. En lätt slipning med 180 papper på en kloss emellan varje lager.

Första lagret brukar vara så tunt så att MDF:en lyser igenom och det ser lite randigt ut.

Andra lagret också väldigt tunt och täcker troligtvis så man inte ser MDF:en under, men kan synas lite grann ändå.

Tredje och eventuellt fjärde lagret täcker helt. Tänk också på att tunna lager torkar snabbt, på någon timme eller två. Tjockt lager som på bilderna behöver enligt mig minst 24h torktid innan man rör ytan. Kanske 48h om det är riktigt tjockt för att det ska bli genomhärdat!

Johan
 
  • Gilla
JensHaglof
  • Laddar…
Någon skrev att han kyler färgen. Är det verkligen en bra idé? Flyter inte färgen ut bättre när den är varmare?
 
Jo, för att få längre öppentid. Jag tror det är fluggers snickerilack jag använder, glans 40.
Slipar efter 3 timmar går finfint. Rollar när det inte hinns med med sprutlack. Finnishen blir snarlik den sprutade.
 
S
Tack för alla svar! Skall prova att späda ut färgen något samt att måla med lackdyna. Funkar inte det så fixar jag en skumroller. Kommer nog bli bra det här till slut!
 
Hjälp vilket jobb...
Slipar de spalterna jag målat med grovt 40 sandpapper. Lyckas faktiskt få det helt slätt men jäklar vad jag får hålla på. Började för en timme sen och har endast kommit lite över halvvägs på ena spalten. Skulle haft en slipmaskin men det känns lite overkill att köpa endast för detta lilla steg... Nåväl, vill man det ha fint får man lida pin eller vad det heter.

Har påbörjat en ny bit, en spillbit. Målade med vatten och trälim igår, nu slipade jag slätt och målade ett tunt lager med grundfärg. Denna gången skall jag måla tunnare lager och slipa helt slätt mellan varje lager. Känns som att det kommer att bli bättre!

Men först måste jag slipa ner ojämnheterna i de spalter jag redan målat. Varför provmålade jag sex spalter kan man fråga sig? Nåja, man lär sig hela tiden.
 
Kämpa, kämpa eller vad säger man.. det blir i alla fall bra i slutändan :)
 
  • Gilla
JensHaglof
  • Laddar…
Tack! Jo det blir det nog. :)

Men jag kom på en grej nu. Baksidorna är ju omålade. En ide är ju att vända på spalterna och och använda dom som framsidor. Då har jag en fräsch ny yta att måla på. Så slipper jag att slipa ner det jag redan gjort. Då kan jag testa först på spillbiten och om det blir bra på den så kan jag gå vidare på de jag redan börjat på, fast på baksidan. Borde bli mindre arbete då jag troligtvis bara behöver stryka på 3-4 lager med minimalt med slipning emellan.
 
  • Gilla
Blomman86 och 1 till
  • Laddar…
Låter klokt. Du har nu fått mer know how så resultatet kommer bli än bättre.
 
Pratade men en kollega som jobbade med kvalitefrågor och tillverkningsteknik hos IKEA tidigare. MDF-skivor har olika densiteter vid ytan och mitt i materialet som gör det svårt att måla kanten (snittytor) jämt. Det suger olika. Deras skivor åkte genom sågmaskinen och derefter brände man kanterna med hög temp (600C) så att snittytorna förseglades. Då blev målningen jämnare.
Liknande problem när man fräste profil i luckornas framsida för då dök man ned i den softare inre kärnan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.