Eftersom vi konsumenter tänker lite för mycket med plånboken så är jag tämligen säker på att många som uttrycker sig negativt om Ikeas kvalitet fortfarande kommer att köpa ett nytt Ikea kök vid nästa renovering... och det vet Ikea oxå.
 
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
Det är just detta som gör att man Inte köper Ikeakök.
Betala mer och få riktig kvalitet.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
V skiffervag skrev:
[bild]

Har ett Björbo kök ifrån 1980 där vi haft en diskmaskin i 37 år,inte sjutton flagnar det några luckor pga attvi öppnar diskmaskinen på glänt.
Det beror väll mest på att det är massiva luckor i trä och inte MDF? Jag har med massiva luckor och de håller hur bra som helst, men de kostar ju ett par hundra procent mer än Ikeas billigaste spånskivor.
 
De flesta tillverkarna av badrumsinredning verkar använda sig av fukttrög mdf, varför används det inte för köksinredning?
 
  • Gilla
Kjell W
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
De flesta tillverkarna av badrumsinredning verkar använda sig av fukttrög mdf, varför används det inte för köksinredning?
Med tanke på vad badrumsinredning kostar kontra kök så skulle jag säga priset.......
 
suck, ja kök var definitivt bättre förr. Och även om man använder dagens färger så blir det också bättre för massiv trä som grund.

Och gammalt massivt påplatskbyggt kök har lite skavanker så ger det bara lite patina, medan bubblig mdf bara ser väldigt väldigt B ut.

Och så är det lättare att renovera gamla luckor än att försöka göra det med smäckmdf, försöks renovera gropig bubblig sprucken yta, vetja.

jeje. Men ändå river folk ut gamla kök och ersätter med smäckkök mdf. :(
 
  • Gilla
Robert Martinsson och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det beror väll mest på att det är massiva luckor i trä och inte MDF? Jag har med massiva luckor och de håller hur bra som helst, men de kostar ju ett par hundra procent mer än Ikeas billigaste spånskivor.
De luckorna är inte massiva, precis som mina från 70-talet inte är. Det är limmat på någon typ av spånskiva. Mina föräldrar hade liknande som de själva målade om, vi var 5 barn när jag växte upp och när luckorna byttes ut i början på 00-talet var de fortfarande jättefina. Ingen färg hade släppt. Trots att vi barn fick slabba hur mycket vi ville med att diska, baka osv
 
  • Gilla
kvcarlsson
  • Laddar…
T Polos skrev:
Det är folk som inte sköter sina kök där av så får folk skador på luckor
Nej, en produkt som är gjord för att sitta under vasken skall tåla vatten. MDF används bara för att spara pengar, det är en otroligt vattenkänslig produkt. Minste droppe och skiten sväller (har gjort misstaget att använd MDF i andra konstruktioner). MDF i kök/badrum/tvättstuga borde vara förbjudet...

/N
 
A
T Polos skrev:
Självklart men det är ändo den som äger köket som står för underhållet.
Jag släpper aldrig ut ånga mot mina luckor från diskmaskin, men dom gångerna jag är tvungen så måste man torka.
Samma sak om jag spiller vatten på mitt parkettgolv i köket då torkar jag.
Sen är mdf luckor väldigt känsliga om man får t ex en spricka i dom.
Men Polos, så gör jag också. Men det räckte att luckan blev överspolad med vatten från barnens diskning EN gång. Jag torkade både lucka och parkett på en gång och golvet klarade sig fint men luckan blev förstörd.

Det är som om vissa partier på Ståt-luckorna suger åt sig fukt.
 
  • Gilla
Kjell W
  • Laddar…
Val av färg måste ha stor betydelse för om MDF-skivorna hålls torra. Min gamla lägenhet hade MDF/pressad träfiber och de var fina efter >30 års användning och ommålade en gång av förra ägaren.
Poggenpohl tillverkar merparten av sina luckor i MDF så jag tror inte att träfiber skall likställas med låg kvalitet eller kort livslängd.
Vi har vaxade ekluckor och jag vågar påstå att de är känsligare än bra MDF-luckor.
 
Någon som har erfarenhet av Ikea's RINGHULT? Vit högglansig folie på luckorna så då borde dom tåla fukt bättre, eller?
 
6 666kalle skrev:
Du har inte förstått att hela luckan är en mdf-skiva som är fräst?

Dina luckor har ju krackelerat i ovankant och i kanten ovanför randningen på luckorna.
Exakt på de ställen vatten stannar om det inte torkas bort.


Klart att ett kök ska klara en diskmaskin?! Ingen har väl påstått något annat?
Men varm ånga är ju inte det bästa för några målade snickerier.
Har du dessutom inte torkat bort vatten som hamnat på luckorna så är det ju självklart att färgen släpper efter hand.

Om du märker det 2016 och du kontaktar IKEA redan då, varför vänta tills nu då för att reklamera det?
Det största problemet med kök idag är att man ej drar ut bänkskivan tillräckligt utan lägger den jäms med utsida lucka. Då får du väldigt lätta att det droppar in vatten på toppen av luckor och lådfronter. Visst man kan torka luckan men de erfarenheter jag haft från Marbodal Ballingslöv bla så har jag väldigt sällan sett sådana här skador på köksluckor. Men visst det är lite prisskillnad.
 
hsd
Jag har haft folierade luckor i ett tidigare hus men de blev slitna, såg jättetråkiga ut, skulle aldrig köpa sådant
 
  • Gilla
Tingis
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Om man kollar den här annonsen, så ser det inte ut att vara någon större prisskillnad.
[länk]
Förstår faktiskt inte drivkraften i att medvetet tillverka en undermålig produkt.

ALLA biltillverkare har skötselanvisningar för bilens lack, ska tvättas regelbundet osv.
Inte många, inklusive mig själv som följer anvisningarna, men om lacken efter vintern helt plötsligt skulle spricka och ramla av så skulle jag bli väldigt missnöjd, få skulle klaga på min bristfälliga tvätt av bilen.

På samma sätt kan man förvänta sig att ett kök ska klara normalt användande, vissa torkar av och putsar andra gör det inte.
Enda skillnaden ska vara att det ena är rent och det andra smutsigt, men förväntar jag mig att det ska tåla.
Så vad är normalt användande av ett kök? självklart måste du torka av luckor om det kommer vatten på dom.
Och om du köper en bil och struntar i att tvätta och sköta om den så gäller inte garantin
 
  • Gilla
Vattuman och 1 till
  • Laddar…
T Polos skrev:
Så vad är normalt användande av ett kök? självklart måste du torka av luckor om det kommer vatten på dom.
Och om du köper en bil och struntar i att tvätta och sköta om den så gäller inte garantin
Men den stora skillnaden är att billacken, även på billigast tänkbara bil tål bilägarnas olika skötsel.
Har inte sett en bil i modern tid där lacken blivit dålig av misskötsel, man behöver ingen värdelös garanti då.
Om tillverkarna bara hade gjort produkter som tål den miljö den är avsedd för så hade vi inte haft den här diskussionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.