M maxmsm skrev:
Nej, vad TS SKA betala är det beställda arbetet, att han sedan avbrutit får han själv stå för.
vfr tror du jag ska betala för ngt jag inte fått? kan ju beställa ett kylskåp t.ex. men
M maxmsm skrev:
Nej, vad TS SKA betala är det beställda arbetet, att han sedan avbrutit får han själv stå för.
 
Y yls skrev:
vfr tror du jag ska betala för ngt jag inte fått? kan ju beställa ett kylskåp t.ex. men
får jag det ej levererat så betalar jag ej heller
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Y yls skrev:
vfr tror du jag ska betala för ngt jag inte fått? kan ju beställa ett kylskåp t.ex. men
Är du inte så ärlig så att du betalar för jobbet som du först har beställt och sedan beslutat att det ska avbrytas?

Inlägg #1 =ditt start inlägg
"Arbetet som beställdes (montera varmvattenberedare på en vägg + anslutnig) utfördes inte, vvs-företag fakturerar nu 4 timmar jobb x2 montörer för 5700 kr.
Det som gjordes var tömma vvb, proppande av vv och kv.
Jobbet utfördes sedan av annat företag för mycket mindre pris..."

Inlägg #6= ditt andra inlägg

"tack för alla svar! : lite förklaringar: det var 2 pers för det är en 100liters-beredare och det är trångt där den skulle upp, så de trodde det var bättre med 2pers, uppmonterad blev den inte för det var ytterligare en ventil som hade gått sönder (som de skulle åka iväg o handla dyrt först) så jag avbröt det hela och tyckte det var bättre anlita ett annat företag i stället; tycker som D09: betala skälig belopp (enligt de 2875 kr minimidebitering som ju redan är mycket för nästan ingenting) och bestrida resten..."

Företaget kommer sannolikt att vinna om det går till ARN eller Tingsrätten och du får betala deras kostnader.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Är du inte så ärlig så att du betalar för jobbet som du först har beställt och sedan beslutat att det ska avbrytas?

Inlägg #1 =ditt start inlägg
"Arbetet som beställdes (montera varmvattenberedare på en vägg + anslutnig) utfördes inte, vvs-företag fakturerar nu 4 timmar jobb x2 montörer för 5700 kr.
Det som gjordes var tömma vvb, proppande av vv och kv.
Jobbet utfördes sedan av annat företag för mycket mindre pris..."

Inlägg #6= ditt andra inlägg

"tack för alla svar! : lite förklaringar: det var 2 pers för det är en 100liters-beredare och det är trångt där den skulle upp, så de trodde det var bättre med 2pers, uppmonterad blev den inte för det var ytterligare en ventil som hade gått sönder (som de skulle åka iväg o handla dyrt först) så jag avbröt det hela och tyckte det var bättre anlita ett annat företag i stället; tycker som D09: betala skälig belopp (enligt de 2875 kr minimidebitering som ju redan är mycket för nästan ingenting) och bestrida resten..."

Företaget kommer sannolikt att vinna om det går till ARN eller Tingsrätten och du får betala deras kostnader.
ju, är ju beredd betala men det som beställdes och det som gjordes är nog 2 olika saker?så jag betalar det som faktiskt gjordes-har jag så fel då?
 
Y yls skrev:
ju, är ju beredd betala men det som beställdes och det som gjordes är nog 2 olika saker?så jag betalar det som faktiskt gjordes-har jag så fel då?

Om du har beställt ett byte och sedan beordrat att avbryta så är du tyvärr skyldig att betala.

Jag har de senaste 2 åren bestridit flera fakturor på olika grunder och fått ner priser på arbete med drygt 125 000:-. Detta skulle jag inte bestrida, om det är beställt ett byte och om den du beställt jobbet gör som jag så har han samtalet inspelat och då är du rökt.
 
Tycker också att det är en högst väsentlig faktor att det var du själv som avbröt jobbet, ditt resonemang om att endast betala för faktiskt utfört arbete vore däremot vettigt om det var de som av någon anledning avbröt och stack sin väg.
 
  • Gilla
freddan83 och 5 till
  • Laddar…
För att ge lite perspektiv:
Jag bläddrade just bland gamla fakturor och snubblade över en från 2012, då vi var tvungna att byta en läckande finsk VVB mot en Nibe. Båda var 100 liters.
Förutom den nya beredaren och lite rörkopplingar upptar fakturan 2 tim arbete à 490 kr/h + moms, dvs arbetskostnad totalt1225 kr. En person gjorde jobbet.
Inget trams med milkostnad och "servicebil" inte!
Totalt med material och arbete 8894 kr inklusive moms.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Med de här förutsättningarna:
Du har beställt ett jobb. Firman tyckte sig behöva 2 man då det handlade om såpass tunga grejer. Innan just det behovet uppstod valde du att avbryta pga att ytterligare en trasig ventil behövde ersättas innan arbetet kunde slutföras,

...tycker jag så här:
TS, du ska betala fakturan till fullo. Oavsett om 2 man behövdes för det arbete som hann genomföras så fanns behovet i det som du beställt. Det du möjligen kan åberopa för att få ner priset är om det genomförda arbetet gjordes extremt långsamt utan anledning. Att du tycker det skulle räckt med en man för det arbete du faktiskt lät dem utföra betyder inte att du kan vägra betala för 2 man.
 
Tack och lov så lämnar jag denna branschen,

Iaf så har du slösat deras tid,
Dom avsatte denna dagen till.dig och du avbröt arbetet innan det va färdigt,

Vad ger dig rätten att slösa andras tid men inte betala för det?



Och förresten så kan det ta en bra stund att tappa en vvb

Om den dåliga ventilen inte bytats ut så skulle du gnällt om det efter jobbet va fördigt för då skulle du inte velat betals restid/ minideb igen,

Självklart så ska man vara två för att lyfta upp skiten,

Varför ska någon slita ut sin rygg för att du ska spara några tusenlappar

Fy, har själv råkat ut för många liknande kunder,

Men sanningen är att jag tror inte dom kommer orka bråka med dig, så bestrid och krångla för all del,
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
harry73
lämnade dom tidsuppskattning eller budget innan du beställde. De kan nog ha rätt att fakturera den tid som de reserverade för jobbet.
Men om de på förhand trodde att det skulle kosta 4 mantimmar och du avbröt jobbet innan 2x2 timmar, då finns det inte en anledning att fakturera 8 mantimmar. Lämnade de inte tidsuppskattning eller budget, får de skylla sig själv framförallt för att den andra hantverkaren bevisar att det inte behöver ta så mycket tid.

Men om det stämmer att det var riktiga klantskallar får du vara glad att du avbröt i alla fall, för annars hade det säkert blivit mycket dyrare.
 
harry73 harry73 skrev:
lämnade dom tidsuppskattning eller budget innan du beställde. De kan nog ha rätt att fakturera den tid som de reserverade för jobbet.
Men om de på förhand trodde att det skulle kosta 4 mantimmar och du avbröt jobbet innan 2x2 timmar, då finns det inte en anledning att fakturera 8 mantimmar. Lämnade de inte tidsuppskattning eller budget, får de skylla sig själv framförallt för att den andra hantverkaren bevisar att det inte behöver ta så mycket tid.

Men om det stämmer att det var riktiga klantskallar får du vara glad att du avbröt i alla fall, för annars hade det säkert blivit mycket dyrare.
nej,fick ingen tidsuppskattning/budget i förväg, då hade jag säkert kollat med flera andra ...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Hejsan, hur löste ni ärendet på slutet ? Nyfiken för jag kan hamna i samma situation för jag fick en oskälig faktura. Tack för hjälpen.

Mvh
 
D09 D09 skrev:
Du tar kontakt med dom ( gärna med spårbarhet t ex mail, rek brev, inspelning etc ) där du bestrider fakturan.
Du betalar in det belopp som är skäligt.
Svårt såhär att avgöra om 4 timmar inkl jobbet är oskälig.
Skickar dom påminnelse så bestrider du den också.Och så håller det på tills du betalar, dom ger upp eller det går till domstol.
Jag har fått oskäliga faktura med 3-4 timmar fel o det blir mer o mer vanligare enligt mina vänners att många byggare tjänar lätta pengar på det . Men det måste ta ett slut. Frågan: är det värt att bestrida fakturan där 2500 kr är fel, vem har chansen att vinna - kund eller byggaren ? Ger sig av byggaren och skickar rätt faktura efter fick bestrid för den är liten summa och kunden har samtallista o SMS ? Går byggaren till rättegången för 2500 kr ? Tack i förhand..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.