L
Tjuv i huva bryter upp ett fönster med ett kofot i dunkel belysning. Min far var borta från mellan cirka 15.00 och 17.00 i går (fredag). Fritt beläget hus i Skåne, 20 min från Lund. Egen lång uppfartsväg i dåligt skick (medvetet drag av min far för att hålla Malmöbus i företrädesvis tyska prestigebilar borta) från stora landsvägen till husets framsida.

Det här buset kom från trädgårdssidan. Ca 500 m ovan trädgården går en grusväg genom landskapet. Finns en infart från denna ner till en gårdsruin som ligger cirka 200m ovan trädgården. Från ruinen vad som inte är mycket mer än en stig till min fars hus. Fält på alla håll runt både fars hus och ruin (med vissa trädridåer).

Modus bör ha varit att bus parkerar vid ruinen. Går ner till min fars hus. Bryter upp fönsterruta på baksida - kastade ut vaser som stod i fönstret och klättrade in.

Sen det gamla vanliga - vänt upp-och-ned på allt, slitit ut lådor, brutit upp låsta lådor mm. Tagit lättburna saker som laptoppar, kameror, smycken, ficklampa (är väl bra att ha på busjobbet) mm. Mycket att gå igenom och svårt att överskåda just nu.

Men värst av allt för min far är vetskapen att vem som helst utrustad med bräckjärn har huvudnyckel till hans hem.

Fönstret var inte trasigt, det hade alltså bara lyfts med bräckjärn så att fönsterhasparnas karmbeslag knäckts.

Fönsterlåset monterat i nederkant hjälpte inte alls. Hade bara lufts ur det också - inte ens gått sönder utan "fungerar" fortfarande.


Nu till frågan vad man kan göra för att återställa någon slags trygghet. Fönstren är av vanlig dubbelkopplad tvåglastyp, träkarm. Inte aktuellt att byta. Galler är väl effektivt - funderar på att ha en smed svetsa något - men ser väl ut som ett fängelse då.

Eftersträvar som sagt enkla och billiga och snabba lösningar.

Kan man sätta stift på samma sätt som görs med dörrar?

Kan man sätta någon form av brytskydd under fönstren så att kofotstricket inte funkar?

Sätta fönsterlås också i ovankant? På sidorna?

Något annat?


Larm och kameror verkar ju ha marginell effekt så det är inte heller första prio.
Hund inte aktuellt.

Tilläggas bör att även min far åkt ut med bilen stod det fler bilar parkerade på gårdsplanen och han hade radion påslagen inne i huset. Det verkar alltså som att buset spanade på honom och visste att han åkte ut med bilen. Inga telefonsamtal har gjorts till huset under tiden. Grannar som har rört sig i området vid ungefär samma tid har inte sett något.



Tacksam för alla konstruktiva råd!
 
Jag tror tyvärr inte att de gamla fönstrena går att stärka tillräckligt. Men galler är ingen dålig idé. Jag kom på att man ser ofta i sydliga städer att fönstrena i botttenvåningen har galler med vertikala spjälor som är snygga.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Tråkigt att höra om inbrottet.
För att förhindra att fönstret går att lyfta så kan man ju sätta skruvstift i karmen som går in i ett håll i bågen - Likt som på säkerhetsdörrar.
Med fördel då i gångjärnen så metall möter metall.

Skruvstift kostar inte många kronor men det blir ju lite borrande - Förhindrar kanske att dom lyfter fönstret på samma sätt men det hindrar dem nog inte från att komma in i huset - Dom verkar ju vara påhittiga tjuvarna...
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Galler i all ära.
Det går bra i sydeuropa där fönstren öppnas inåt. Här blir det inte mycket till vädrande. För att inte tala om fönsterputs.
Vägbommar fungerar väl inte här om jag förstått det rätt?!
F.ö. har jag tyvärr inte några radikala råd.

Staffan
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Oftast öppnas bara några fönster för vädring och övriga kan man skruva in ett par långa skruvar mellan fönsterbåge och karm. Då blir det i alla fall betydligt svårare att få bort fönstret och även om glaset går sönder kan inte tjuven öppna det.
Blir förstås lite skruvande vid fönsterputsning, men med skruvdragare fixas det också.
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
L
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror tyvärr inte att de gamla fönstrena går att stärka tillräckligt. Men galler är ingen dålig idé. Jag kom på att man ser ofta i sydliga städer att fönstrena i botttenvåningen har galler med vertikala spjälor som är snygga.
Ja galler är nästan standard sydpå. Man ser det ju ofta vid företagslokaler här - men ser rätt trist ut tycker jag. Jag kanske ska kolla prisläget iaf bara så att man vet - om det inte råkar vara så att någon här har erfarenhet av det?
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
L
slacker slacker skrev:
Tråkigt att höra om inbrottet.
För att förhindra att fönstret går att lyfta så kan man ju sätta skruvstift i karmen som går in i ett håll i bågen - Likt som på säkerhetsdörrar.
Med fördel då i gångjärnen så metall möter metall.

Skruvstift kostar inte många kronor men det blir ju lite borrande - Förhindrar kanske att dom lyfter fönstret på samma sätt men det hindrar dem nog inte från att komma in i huset - Dom verkar ju vara påhittiga tjuvarna...
Tack! Ja första gången på de snart 40 år som huset legat där ...

Ska undersöka skruvstift - bra tips att sätta dem i gångjärnen. Bara att skaffa på Jula då?
 
L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Galler i all ära.
Det går bra i sydeuropa där fönstren öppnas inåt. Här blir det inte mycket till vädrande. För att inte tala om fönsterputs.
Vägbommar fungerar väl inte här om jag förstått det rätt?!
F.ö. har jag tyvärr inte några radikala råd.

Staffan
Väggarna består av ytong-block med tegelfasad - och jag tänkte att man i så fall bultar galler på insidan i fönsternischen som alltså är av lättbetong. Då kan man fortfarande öppna fönstren - det behövs ju inte finmaskig galler - bara så att en vuxen inte kan åla sig in så enkelt.

Det verkar inte som att vägbom hade räckt här - men vi är å andra sidan inte tvärsäkra längre på att de kom uppifrån - lan ju faktiskt ha tagit uppfartsvägen ändå också då dom ju ser att det är farbar trots allt när min far kör ut via den. Det är STORA vattenfyllda gropar som man får undvika bäst set går genom att köra upp på vägbranten. Men många som har tittat tidigare tror inte att buset är så lockade av den vägen - då man ju är fast på gårdsplanen om en annan bil skulle köra upp där (lång uppfartsväg delvis genom skogsridå så man ser inte från en ände till den andra.

Så frågan om bom är tveksam - kanske hjälper det - kanske inte. Och om dom nu kom uppifrån måste bommen sättas på mark som inte tillhör min far - där lantbrukare behöver ta sig fram...
 
L
thomas33 thomas33 skrev:
Oftast öppnas bara några fönster för vädring och övriga kan man skruva in ett par långa skruvar mellan fönsterbåge och karm. Då blir det i alla fall betydligt svårare att få bort fönstret och även om glaset går sönder kan inte tjuven öppna det.
Blir förstås lite skruvande vid fönsterputsning, men med skruvdragare fixas det också.
Tack för tipset - ja det är ju också en möjlighet. Frågan är bara om man kan få det att se snyggt ut? Och ger dom sig i så fall inte bara på det eller de fönster man låter vara oskruvade för vädring?
 
L
För att hitta rätt med montage av stiften , svårt med centreringen .
Öppna fönstret torka av noga ,sätt en liten klick med häftmassa på stället där du vill ha stiften , stäng fönstret , då kommer den att sitta kvar på ena stället och avge en fläck på den exakt mittemot
Vips så är det centrerat , sedan det med låsning är en annan sak
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
C
L Lärospånet skrev:
Väggarna består av ytong-block med tegelfasad - och jag tänkte att man i så fall bultar galler på insidan i fönsternischen som alltså är av lättbetong. Då kan man fortfarande öppna fönstren - det behövs ju inte finmaskig galler - bara så att en vuxen inte kan åla sig in så enkelt.
Numera "ska" (enligt SSF) dessutom gallret monteras på insidan.
Men fönstergaller blir ju normalt sett inte direkt billigt förutom att det är fult och opraktiskt. Personligen tror jag mer att ett bra larm är bästa investeringen. Om nu inte huset ligger alltför ensligt.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
C cpalm skrev:
Numera "ska" (enligt SSF) dessutom gallret monteras på insidan.
Men fönstergaller blir ju normalt sett inte direkt billigt förutom att det är fult och opraktiskt. Personligen tror jag mer att ett bra larm är bästa investeringen. Om nu inte huset ligger alltför ensligt.
Tack för svar. Vet du ungefärliga kostnader för galler? Tänkte som sagt kolla med lokal smed om han kan göra något med plattjärn för jag är inte förtjust i dom man ser ute men bra veta var dom ligger prismässigt.

Vill bara kolla alla alternativ, larm till central har säljare uttryckligt sagt själv är inte lönt - då huset ligger på landet. Kopplat till mobilen känns inte heller lönt eftersom min far ändå inte skulle hinna tillbaka i tid om dom slår till när han är i stan.

Larm som låter över hela nejden är vad vi skulle kunna tänka oss - är väl åtminstone stressande för buset gissar jag - men det är en ganska bra bit till grannarna så det är tveksamt hur snabbt dom skulle reagera och agera om ens några skulle vara hemma så här på vardagseftermiddagen.
 
L
L Liteavvarje skrev:
För att hitta rätt med montage av stiften , svårt med centreringen .
Öppna fönstret torka av noga ,sätt en liten klick med häftmassa på stället där du vill ha stiften , stäng fönstret , då kommer den att sitta kvar på ena stället och avge en fläck på den exakt mittemot
Vips så är det centrerat , sedan det med låsning är en annan sak
Tack för tipsen - bra och tydliga instruktioner!
 
L
Plus saftblandare och skrikhals på taket , vet inte hur lagen ställer sig till en skrikhals på
140 - 160 decibel i huset ( finns kraftigare , inga djur då ) då sprängs nästan huvudet , förutsätter att det finns säker avstängning för det , så det inte börjar när någon är hemma
Har för mig att om man skyltar med olika språk om att det finns , så är det enligt lagens
bokstav ., det är inte tillgängligt för allmänheten , då det är den obehöriges ansvar , den bryter sig in
För länge sen var det på tapeten att sätta en högspänningsgrej i förarsätet , men stöp på att det var farligt för biltjuven ( stakars han )
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Galler i all ära.
Det går bra i sydeuropa där fönstren öppnas inåt.
Sydeuropa?
Låter ju som att det inte var tokfel att vi köpte våra fönster från Polen då :)
Alla öppningsbara (6 st) öppnas inåt med Dreh-Kipp.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.