Hade en firma över som hittade mögel på vinden, vilket vi visste om. De vill sanera och det känns ju självklart. Som långsiktigt lösning vill de även sätta in en avfuktare. Just den biten är ganska dyr, 25k för den och installation.

Just nu har vi ventiler på gavlarna för ventilation. På min fråga om man inte bara kan förstora ventlierna sa han att "pga miljöförstöring etc har vi nuförtiden så hög luftfuktighet ute så att det inte hjälper, då uteluften helt enkelt är för fuktig". Just den biten undrar jag lite över (förutom att säga att det beror på miljöförstöring vilket han nog inte har kompetens att uttala sig om). Är det verkligen så hög luftfuktighet att det inte funkar med mer självventilation? Vinden är en trävind från 70-talet under betongpannor.

Andra frågan, om man måste avfukta, finns inte billigare lösningar? Typ nån för 4000 på Jula, vad vet jag. Tack!
 
Redigerat:
R rollebollen skrev:
Hade en firma över som hittade mögel på vinden, vilket vi visste om. De vill sanera och det känns ju självklart. Som långsiktigt lösning vill de även sätta in en avfuktare. Just den biten är ganska dyr, 25k för den och installation.

Just nu har vi spalter på gavlarna för ventilation. På min fråga om man inte bara kan förstora spalterna sa han att "pga miljöförstöring etc har vi nuförtiden så hög luftfuktighet ute så att det inte hjälper, då uteluften helt enkelt är för fuktig". Just den biten undrar jag lite över (förutom att säga att det beror på miljöförstöring vilket han nog inte har kompetens att uttala sig om). Är det verkligen så hög luftfuktighet att det inte funkar med mer självventilation? Vinden är en trävind från 70-talet under betongpannor.

Andra frågan, om man måste avfukta, finns inte billigare lösningar? Typ nån för 4000 på Jula, vad vet jag. Tack!
Det låter som rent försäljarsnack!
Tvätta bort möglet själv med vanlig Klorin och skursvamp.
Öppna upp ventilationen som du har tänkt.
Se till att ha vettig takfotsventilation.
Om inte det hjälper kan du börja snegla på avfuktare på Jula.
Om det är så otroligt fuktigt nuförtiden som den där göken säger - varför har då alla vi andra inte enorma problem??
 
  • Gilla
namor och 1 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Börjar likna de som fick något om att relina avloppen för 188 000


www.byggahus.se/forum/threads/kaellare-nya-roer-eller-relining.309667/page-2#post-2887734
:crysmile::rofl::crysmile::rofl::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile: Åh, den tråden hade jag missat, tack! Underbart vilka skojare det finns... Hederlige Harrys VVS, typ...
 
Hur stor är vinden?
Jag skulle kunna tänka mig att det bästa vore att göra så här:
Jag har själv en sådan på vår oventilerade vind.
Där är nu +5,6°C och 44% RH, medan det är +1,5°C ute och >95% RH (mätaren säger bara HI).
Fast avfuktaren går bara ibland, och är mest som reserv.
 
  • Gilla
rollebollen
  • Laddar…
Mögel på vinden orsakas av luftläckage från bostaden. Aldrig från uteluften.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tack för svaren. Låter helt klart för dyrt, dom vill också ha 20k för själva saneringen vilket jag inte vet om det är dyrt. Ni som har avfuktare på vinden, hur gör ni med vattnet?
 
R rollebollen skrev:
Ni som har avfuktare på vinden, hur gör ni med vattnet?
Jag häller det i en spann då och då, när jag är uppe.
Inte så ofta, för det är ju bara en "förrådsvind".
Det funkade bra utan avfuktare i fem år faktiskt, men man blir lite nojig av att läsa här på BevareMigVälFörFukt, förlåt ByggaHus :)
 
R rollebollen skrev:
Tack för svaren. Låter helt klart för dyrt, dom vill också ha 20k för själva saneringen vilket jag inte vet om det är dyrt. Ni som har avfuktare på vinden, hur gör ni med vattnet?
Som sagt. Saneringen gör du själv för 1/100 av priset...
 
Staffans2000
Tvätta bort det själv som sagts.
Det nya modeordet: "sanera", är väl tänkt att låta lite proffsigt. Men i detta, och många andra fall, betyder det Tvätta. -"jag skickar över några gubbar för att tvätta bort lite mögel på din vind", smäller inte lika högt som -"mitt saneringsteam kommer och behandlar och skyddar din vind mot mikrobiell påväxt så du kan känna dig trygg".

Samma sak med "kränkt" = förnedrad. "gå in i väggen" = utarbetad etc. Modeord som totalt förlorat sin styrka.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
För att inte tala om "utmaning" = problem :)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Curlad = 90 talist :)
Curling mamma = förälder till 90 talist... Inte tränare i det lokala curlinglaget alltså :)
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tvätta bort det själv som sagts.
Det nya modeordet: "sanera", är väl tänkt att låta lite proffsigt. Men i detta, och många andra fall, betyder det Tvätta. -"jag skickar över några gubbar för att tvätta bort lite mögel på din vind", smäller inte lika högt som -"mitt saneringsteam kommer och behandlar och skyddar din vind mot mikrobiell påväxt så du kan känna dig trygg".

Samma sak med "kränkt" = förnedrad. "gå in i väggen" = utarbetad etc. Modeord som totalt förlorat sin styrka.
Folk betalar mycket mer för att du sanerar vinden än tvättar vinden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.