Ok tänkte mest på att 2 var mer hanterbara än 1, tänkte limma och skruva ihop dom men visst en funkar säkert att få upp.

Tänkte lite fel med höjden, bef är ju 180 hög så max 225 vore ju bra.
165x225 skulle det funka?
 
nino nino skrev:
Ok tänkte mest på att 2 var mer hanterbara än 1, tänkte limma och skruva ihop dom
Det fungerar absolut.

När jag räknar nu så utgår jag ifrån en last på 12 kN/m. Den är förhoppningsvis tilltagen i överkant, men säker är jag inte. Jag tycker det är angeläget att du skapar visshet i den frågan. Krymper du höjden till 225 bör du nog gå upp till 215x225. Jag tycker dock att det vore bättre att ligga kvar på 270 höjden.
 
Då ska jag mäta å kolla takhöjden men kör absolut 270 bara man inte slår i skallen när man går under
 
Skickat iväg en prisfråga på en 165x270 limträ
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
140x270 verkar vara std dimension den landade på ca 1400 och en 165x270 på 3500 så det var ju lite skillnad....

Tror du det räcker med 140x270 @justusandersson ?
 
Jag skulle känna mig mer bekväm om vi hade rett ut taklasterna först, men med mitt antagande om 12 kN/m ger en 140x270 en nedböjning på 1/500 av spännvidden, vilket får anses godtagbart mht omständigheterna.
 
Ok
En 165x270 kostar 450/m så då kör jag på det, blir 260:- mer
Enda nackdelen är att det var 4-5 veckors leveranstid istället för 1vecka men det tror jag kvittar i det här fallet
 
En sista? fråga @justusandersson
Kommer ju kapa bef balk vid 45x70 regeln och då måste ju kvarvarande balk stöttas upp, till det har jag köpt en 70x165 massivträ.
Är det bästa att rensa bort reglarna och ställa den direkt på betongen och mot balken?
Kommer att ställa dit den innan taket stämpas och pelaren sågas av.
Nya limträbalken kommer också så klart få en pelare men den tänkte jag få måttad så den stämmer med nya innerväggen som ska byggas utanför bef vägg ( osb & reglar i bild) då det är en lgh avskiljande vägg. Båda pelarna tänkte jag skruva ihop för extra stöd.

Låter det som en vettig plan eller missar jag nåt?
 
Jag är inte helt säker på att jag är med i geografin... Men en 70x165 klarar väldigt stora laster, i synnerhet om den är stagad i den veka riktningen. Var kommer du att placera stöttan i förhållande till den gamla balken?
 
Renoveringsprojekt med ny trästomme och OSB-skivor framför isolerat väggparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glömde ju bilden
 
Ber om ursäkt för sent svar. Jag har varit lite upptagen med andra saker. Det bästa är att du kan fästa in stolpen i regelkonstruktionen på något sätt. Det är ju i första hand den veka riktningen som har nytta av stagning.
 
Tänker att jag ser till att få den mot osb skivan och ståendes på betongen och mot balken, det här gör jag innan jag stämpar och byter resten av balken mot limträ.

Sen får det bli en till lika eller kanske lite tjockare som stöder upp limträbalken.
Dom 2 stående pelarna limmar/skruvar jag ihop till en 140×165 ev blir den 165x165
Det borde hålla va?
 
Tusen tack för hjälpen!
 
Kan man ställa pelarna direkt på betonggolvet eller bör man ha plast / papp eller liknande mellan? Tänker att det man lägger mot golvet troligtvis går sönder när man spänner in balken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.