P
Får säga grattis jag med! Nu har du köpt en fin maskin!

Har själv hyvlat några 100lpm med min tyroler maskin i helgen som var och det är glädje varje gång :)
 
Stort grattis! Den såg ju kanonfin ut — säkert ett riktigt bra köp.

//Ronnie
 
Väcker ju inte alls ha-begär...


;)
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Tack ska ni ha, ja det ska bli skönt med en hyvel jag inte behöver klämma mellan fötterna för att den inte ska rulla iväg när jag hyvlar tyngre saker:)
 
Då får jag skriva samma sak här. Hastigt och lustigt ägare till en splitter ny Hammer A3-41 med spiralkutter samt lite extra tillbehör i form av förlängningsbord och fästen för densamma.

Var på gång att köpa en A3-31 direkt från Felder men fick så bra deal på denna att jag inte kunde säga nej. Den är dock egentligen alldeles för stor för mitt lilla utrymme med sina 400kg och sitt 180cm långa riktbord.

Är det någon som bor i närheten av södra Göteborg och är sugen på att hjälpa till att lyfta 400kg hyvel så är ni väldigt välkomna på måndag när den levereras. Kommer bli en utmaning.

En Hammer A3-41 snickerimaskin med spiralkutter, förpackad och inslagen i plast på en pall, redo för leverans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 6 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Är det någon som bor i närheten av södra Göteborg och är sugen på att hjälpa till att lyfta 400kg hyvel så är ni väldigt välkomna på måndag när den levereras. Kommer bli en utmaning.
Synd att det inte var nu till helgen för vardagar är det lite svårt att hinna med. Du får höra av dig om det inte har blivit någon flytt under kommande vecka så kanske jag kan hjälpa till nästa helg. Södra Göteborg borde inte vara så långt bort för min del, bor utanför Kungsbacka. Var lite mer exakt är det?
 
Redigerat:
R roli skrev:
Synd att det inte var nu till helgen för vardagar är det lite svårt att hinna med. Du får höra av dig om det inte har blivit någon flytt under kommande vecka så kanske jag kan hjälpa till nästa helg. Södra Göteborg borde inte vara så långt bort för min del, var lite mer exakt är det?
Pixbo.
 
Om du inte ska bära den upp eller ner för trappor och dessutom har en palltruck att tillgå så är den faktiskt inte så farlig att flytta på. Värt att notera är den lilla finessen med två M10 skruvar som nämns i manualen. Tyvärr var detta något som Felders säljare inte kände till vilket orsakade endel besvär när jag hämtade min. Hade jag noterat detta innan hyveln var på plats så hade det gått ännu smidigare att få hem den. Har du köpt hjulsatsen till så ska den ändå monteras först och då är det inte heller helt fel att kunna lyfta upp den med handtrucken för att komma åt att få in hjulen och fötterna undertill.

Illustration av en träbearbetningsmaskin klar för transport med en palltruck, markerat med skruvstorlek M10 x 55 och transportanordning.
 
Den skall in i min friggebod vilken bara har en dörr med modulmått 9x20. Lyfter jag av dörren så tror jag hålet är ca 74cm brett. Pallen är 77cm bred men jag tror att hyveln är smalare än så.

Boden är ute på gräsmattan och har ingen hårdlagt yta fram så pallyft fungerar inte.

Övriga tunga maskiner har jag haft på bilsläp som jag rullat fram nära dörren. Sedan har jag lagt en gammal bordsskiva som ”brygga” mellan dörrtröskel och släpvagn. Sedan har maskinerna hasats över denna brygga och in i boden. Får bli något liknande denna gång. Eventuellt använda mig av en plywoodskiva med hjul under för att slippa kanandet. Sätter nog sarger på bryggan för att säkra mig mot att den rullar av.

Tur denna gång är att det verkar hålla sig på minussidan så gräsmattan är hård.
 
Asså den där @vectrex börjar bli som den där kompisen när man va liten som alltid hade lite finare leksaker än en själv... Köper man en ags 10a o renoverar köper han en ags 12a o tokrenoverar...köper man en lätt begagnad a3-31a hittar han en sprillans ny a3-41a med spiralkutter. Fan.:geek:
 
  • Gilla
Hedens och 1 till
  • Laddar…
...taskig typ...
 
Jag har också gräsmatta utanför och gjorde delvis på liknande sätt med en provisorisk ramp utifrån och in över tröskeln. Men jag hade hyrt lastbil med bakgavellyft och har satt en 2m port in till verkstaden just med tanke på sådanahär övningar så det gick bra att ta den mestadels med handtruck. Men det hade ändå underlättat betydligt om jag hade känt till tricket med M10 skruvarna, speciellt när vi skulle lasta på den hos Felder.
 
Ola C Ola C skrev:
Asså den där @vectrex börjar bli som den där kompisen när man va liten som alltid hade lite finare leksaker än en själv... Köper man en ags 10a o renoverar köper han en ags 12a o tokrenoverar...köper man en lätt begagnad a3-31a hittar han en sprillans ny a3-41a med spiralkutter. Fan.:geek:
Sorry @Ola C, inte meningen. ;)
 
V vectrex skrev:
Boden är ute på gräsmattan och har ingen hårdlagt yta fram så pallyft fungerar inte.
Om du lägger en plywoodskiva på gräset så går det oftast helt ok att köra med palllyft.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Om du lägger en plywoodskiva på gräset så går det oftast helt ok att köra med palllyft.
I så fall behöver jag 2 skivor då det är ca 15 meter till närmsta asfalt. Det funkar säkert visserligen, men jag har ingen palllyft och vet ingen som har heller. Tror mer på bilsläpmetoden, hade varit fint i kombination med en pallyft dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.