Hur byter jag ut balken då? Lär ju sitta ordentligt spikad uppifrån?
 
Ungefär så här i genomskärning plus en jäkla massa skruv
Handritad skiss av byggkonstruktionens genomskärning på en pappersbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går att skarva ihop balkarna med hjälp av bultar och plattjärn eller plank, men det blir inte vackert och inte en bra lösning i det här fallet. Man kan givetvis tillverka en U-balk av trä som man trär på underifrån men det blir rätt rejäla dimensioner på en sådan konstruktion. En variant är att i stället placera balken på golvets ovansida. Det borde vara möjligt eftersom golvbjälkarna inte vilar på balken.

Jag tycker att mycket hänger på vad utrymmet ska användas till.
 
den delen av rummet blir vardagsrum så pelaren står idag mitt i soffan eller hur man väljer att möblera :)
Ovanför är det en lgh som är färdigrenoverad så det är inget alt

taket ska sänkas en del så lite försvinner så och jag kan ju klä allt med gips och måla in, kommer bli ca 30cm tjock och kanske 20-25 cm neråt som syns så det kvittar tycker jag.

Varför blir det ingen bra lösning?

Då tror du min tanke skulle fungera?
Jag har en tråd i socialt / projekt som heter badrum och lghbygge där du kan se lite mer bilder och jag tror även det finns en planlösning
 
Jag har gjort ett litet räkneexempel. Om man gör en U-balk som består av 2 st 100x200 mm sidostycken och ett bottenstycke som är 370x50 mm, där alla delarna är skruvlimmade, så klarar den balken en linjelast på 12 kN/m med en nedböjning på ca L/600. Med reservation för felräkning i hastigheten. Den måste då ha stöd av pelare i var ända. Men det är viktigt att kontrollera tak- och vägglasterna. Att det har hållit hittills är ingen garanti.
 
Går det att byta ut befintlig balk?
Hur är en sådan arbetsgång?

Är ditt exempel en U balk som träs över? inte skruvad i bef balk?
75x200 är för klent alltså? funkar ett 2 delat bottenstycke? alltså 50x185
tänkte att jag skulle slippa köpa limträ om man inte kan byta ut bef balk då vilket vore det bästa.

Hur ska jag kontrollera tak / vägglaster?
 
Det är klart att det går att byta ut den befintliga balken. Först stämpar man upp ordentligt (hur går inte att säga så här på distans) sedan sågar man av den vid respektive vägg. Därefter tar man ner den med kofot etc. Bör inte vara alltför svårt eftersom den är rätt tung.

Poängen med en U-balk är att delarna samverkar. Man får större effekt med mindre virkesmängd. Tvådelat bottenstycke fungerar inte, men du kan ju limma själv.

När det gäller tak- och vägglaster så gäller det framför allt att följa konstruktionen neråt så man kan se hur krafterna förs vidare. För att kunna räkna ut taklasterna behöver man veta takets form, lutning och storlek, takstolarnas konstruktion och hur de väggar ser ut som takstolarna vilar på.
 
Ok trodde det skulle vara ett jäkla jobb att få ner den... Ska ta en funderare hur jag ska göra eller om jag ska leja bort eländet

Dimension på en limträbalk då om jag ska plocka ner den gamla?
Befintliga är ca 160x200 massiv trä
 
Om taklasten är 12 kN/m, vilket vi ju inte vet med säkerhet än, så föreslår jag 165x225 på limträbalken. Det ger i så fall en nedböjning på L/300 på balken.
 
Rev undan lite lister och nu såg det helt klart görbart ut tom nästan lätt, bef balk är 2st 75x180 bilder är från höger till vänster

Byter helt enkelt ut bef balkar mot 2st 75x225 och ordnar bra stödpelare till vänster
Eller så köper jag en balk på 165x250-300
 
  • Upprivna lister och synliga äldre balkar i ett renoveringsprojekt, elledningar syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av befintliga balkar och lister som tagits bort under en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takbjälkar i ett renoveringsprojekt med borttagna lister, synliga eldosor och kabeldragningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad golvbalk och borttagna lister i en byggkonstruktion med synlig isolering och elledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nino nino skrev:
Byter helt enkelt ut bef balkar mot 2st 75x225 och ordnar bra stödpelare till vänster
Eller så köper jag en balk på 165x250-300
Talar du om limträ?
 
Tänkte på massivträ först med såg att 90x315 limträ var rätt billigt på byggmax så det får nog bli det istället, ev kapa ner höjden lite
 
Med 90x315 limträ får du bra marginaler, i alla fall jämfört med dagens situation. Skall du klyva limträ på höjden måste du använda den homogena varianten. Den enklare typen har virke med lägre hållfasthetsklass i mitten. Tyvärr är det nog den som Byggmax har bra pris på.
 
90*270 skulle det funka 2st
Om det är så att byggmax limträ inte går att klyva ner
 
Om du ändå måste beställa är det bättre med en 165x270 än två 90x270. Har du två balkar måste du se till att lasten fördelas lika på båda, vilket kan vara lite knepigt just i detta fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.