Behöver lite förslag och idéer på hur jag ska lösa detta.

Köpt en kåk från -29 svajigt och snett golv på övervåningen, har rivit upp golvet och det sitter 70×170 med cc 60.

Tänkte limskruva nya reglar sen på med golvspånskivor men vad ska jag köra på för dimension? Räcker det att sätta en ny på varje eller måste det på på båda sidor?

Spännvidd på 4.80, krysskolvat på mitten men bara på ena sidan av murstocken.

Tacksam för svar, står här med ett 50kvm öppet bjälklag och inflyttning i slutet på februari
 
3x7 tum dvs 75x175 mm var nästan standarddimension för golvbjälkar på den tiden. Tyvärr var man inte så noga med svikten då. Jag har själv bott i ett hus från 1929 så jag vet precis vad du talar om. Problemet är att 4,8 m är för stor spännvidd för de dimensionerna, både med hänsyn till nedböjning och svikt. Krysskolvningen bidrar till att minska svikten något, men det är marginellt. Den bästa lösningen tycker jag är att skruvlimma ny furuläkt ovanpå de gamla golvbjälkarna. Om du använder 35x75 mm fur så bör åtminstone nedböjningen hålla sig inom acceptabla gränser. Sedan kan du skruvlimma golvspånskiva ovanpå det. Svikten kommer dock aldrig att uppfylla moderna krav
 
Ja det ser lite klent ut tyvärr, så nya reglar och kottla ordentligt gör inte tricket då tro?

Dunsar jag med hälarna i mitten så skakar det ordentligt och med två småbarn hemma som som kommer ha sina rum på övervåningen, hade gärna velat få bort känslan av att golvet ska rasa in så fort dom hoppar ner från sängen :)
 
  • Gilla
Mattias_an
  • Laddar…
Det finns flera möjligheter. Jag ska beskriva dem lite senare idag.
 
Som jag skrev tidigare idag, det finns flera möjligheter, lite beroende på hur det ser ut. En fråga jag har gäller ytterväggarnas konstruktion. Består de av plank eller mursten? Ligger det aktuella rummet mot en yttervägg?
Jag ser följande alternativ:
1 Du monterar in nya limträbalkar mitt emellan de befintliga bjälkarna. Dessa bör ha dimensionen 215x180 (bredd x höjd) och bör placeras något högre än de befintliga, så att golvbrädorna inte vilar på de gamla bjälkarna. Det är också en fördel om limträets underkant inte når takbrädorna till våningen under. Detta alternativ är bäst mht nedböjning och svikt och ger modern standard. Dessutom möjliggör det en bra ljudlösning.
2 Om de befintliga bjälkarna är skarvade över en mellanvägg och du kan komma åt även bjälkarna till nästa golvfack, kan du dra ihop bjälkarna med bultar så du får en momentstyv skarv. Kombinerar du det med en skruvlimmad golvspånskiva så har du åstadkommit en märkbar förbättring. Detta gäller givetvis under förutsättning att de inte redan är hopskarvade, men det brukar inte vara så.
3 Den lösning som jag beskrev i mitt tidigare inlägg.

Huvudproblemet är den stora spännvidden och bjälkarnas dimensioner. Kortlingar och krysskolvning kan påverka svikten marginellt, men inte nedböjningen från en utbredd last.
 
  • Gilla
Emsy och 3 till
  • Laddar…
Det är som hela övervåningen som är uppe,
Jag ska till huset ikväll så ska ta lite bilder och visa. Ska se om det går att komma åt Förhoppningsvis blir jag lite klokare:)

Tack för hjälpen än så länge
 
Har varit och höjdsatt för nya reglar och konstaterar bara nu med lasern att det är jäkligt krokigt.

Från högsta punkt till lägsta diffar det 70mm och det är i sidled. På diagonalen diffar det 45mm till lägsta punkt.

Inomhus rivningsområde med ojämna träreglar och synlig gammal dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därifrån bilden är tagen så var den lägsta delen som diggade 70mm mot högsta regeln som är bakom väggen där man ser en igenbyggd dörröppning som nu är öppen.

Nästa bild är tagen från högsta punkt och den sidan var bättre. Mellan 10 odu 35mm på alla reglar haha. Renoveringsprojekt med ojämna träreglar på golvet och en delvis riven vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad får ni för spontana tankar?
 
Går golvbjälkarna från yttervägg till yttervägg? Det ser ut som om ytterväggarna är helstens murade väggar? Eller så är det tilläggsisolerat.

Den tveklöst bästa lösningen är att lägga in nya limträbalkar mellan de befintliga golvbjälkarna. Då behöver du inte bry dig om taket i våningen under. Knäckfrågan är hur du fäster in bjälkarna i ändarna. Därför har det viss betydelse om det är plankväggar eller murade väggar.

De stora nivåskillnaderna beror antagligen på permanenta deformationer pga för stora laster under lång tid.
 
Dom går inte yttervägg till ytterväg och det är tilläggsisolerade plankväggar. På ena delen är det rum intill och på andra går det ut till en terrass över hallen på nedervåningen och där ser man inte riktigt än hur det ser ut.
Delvis demonterat golv med exponerade träbalkar och en vägg med eluttag och en radiator, under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av golv med tilläggsisolerade plankväggar och osynlig terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
i
 
Jag hade skruvat och limmat nya 45x145 på ena sidan av varje balk, och på så sett kommit i våg. Utan att räkna på det så menar jag att kombinationen av de befintliga tillsammans med nya 2''6 kommer ge dig ett styvt nog golv. Det är dessutom den absolut enklaste lösningen att genomföra.
 
  • Gilla
HarDrev och 1 till
  • Laddar…
Fäll in stålbalk istället, de bygger mindre på höjden.
 
L
nimhed nimhed skrev:
Jag hade skruvat och limmat nya 45x145 på ena sidan av varje balk, och på så sett kommit i våg. Utan att räkna på det så menar jag att kombinationen av de befintliga tillsammans med nya 2''6 kommer ge dig ett styvt nog golv. Det är dessutom den absolut enklaste lösningen att genomföra.
Jo, men använd minst 45x170 samt borra några hål genom både de befintliga och nya där du drar bult, som du bygger genom att kapa gängad stång i lämpliga bitar M12 eller grövre. Samt stora brickor. Och glöm inte låsbricka samt gänglåsning. Du delar på allt och sprutar i trälim, sist.
 
Det är bra att det är plankväggar för då blir det mycket enklare att ordna upplag för nya balkar. Inget av de praktiska förslag som nimhed, sir_daniel eller Lolight framför räcker för att uppnå nedböjningskravet och ännu mindre sviktkravet. Jag har räknat på dem, eftersom det är svårt att veta det på känn. Mitt råd är därför att fortsätta på den väg som jag har föreslagit. Något annat tror jag inte du blir nöjd med.
 
  • Gilla
Zenpapo
  • Laddar…
En utveckling av @justusandersson förslag kanske kan vara att utnyttja den befintliga styvhet som du redan har på plats genom att utöver en ny limträbalk i varje fack sala på befintliga balkar så att du kommer upp i rätt nivå med dem. Hur mycket kan man reducera limträbredden då? Då tänker jag att salningen har relativt klen dimension och är bara för att rikta det gamla bjälklaget och föra ned del av lasten i det snarare än att förstärka det.

Innebär lite mer jobb men det känns synd att helt växla av det befintliga bjälklaget. Och förhoppningsvis kan man spara en slant på mindre limträ.
 
  • Gilla
HarDrev
  • Laddar…
Ett problem med Berniebergs förslag är att det är svårt att räkna på det, eftersom varje bjälke kommer att ha olika egenskaper. Det är inte heller så kul med en bjälke som sviktar mer än nästa. En bonusfördel med att lägga in nya limträbalkar som fixar bärningen är att man kan få bättre stegljudsdämpning mellan våningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.