Håller på att ta offerter på fönster (5 st 10x14, 4 st 6x14 samt en dubbel fönsterdörr 12x21) till min utbyggnad. Huset som byggs ut är gammalt och vi vill att fönstren håller gammal karaktär för att ge en bra känsla till utbygget. Har förfrågningar ute hos RM snickeri samt en lokal fönster-snickare. Funderar lite på vad som är värt vad gäller glaset.
RM snickeri hävdar att man absolut ska gå på isolerglas och att fönstret har samma tjocklek/profil oberoende av isolerglas/energiglas. Det lokala snickeriet körde 95% energiglas och förordade det.
Räknar man ekonomin i det hela sparas det ca 600 kwH per år, alltså inte speciellt mycket. Kommer dessutom att installera LVVP + FTX till utbygget och delar av bef hus så rent ekonomiskt går det inte hem.
Nuvarande hus har vanliga kopplade 1+1 glas, upplever inte direkt kallras även där vi inte har radiatorer under. Utbygget blir med golvvärme i platta. Kommer det ge komfortproblem?
Så, frågan är: Vad ska man gå på?! isolerglas eller energiglas?
Bonusfråga: Borde jag begära offerter från nåt mer ställe för genuina fönster?
 
RM-fönster är riktigt bra fönster, jag har flera tillverkade av dem. De är inte billigast däremot, så av den anledningen kan det kanske vara en idé att kolla med någon till leverantör.

Vi har inte några isoler/energi-glas i våra fönster från dem och upplever inte att det är något kallras.
 
Tack för det! Just därför jag frågat offert hos de, har hört mycket bra! Det blir åtminstone energiglas, är så liten extrakostnad och gör en hel del på u-värde.
Kollade snabbt hos tex. Kronfönster och det är ungefär samma pengar där med oklar kvalite.
Sen är frågan hur man ställer sig till lokalt tillverkat hos liten fönster-snickare vs. lite mer industriellt tillverkat hos RM? för/nackdelar?
Spontant vill jag ju stötta det lokala..
 
Har nu fått offerter, isolerglas hos rm ligger 20kkr högre i pris än energiglas. Den lokala snickeriet ligger mittemellan med energiglas. Är positivt överraskad på rms pris med energiglas, blir svårt att motivera 12k (20%) extra för att stötta det lokala, tyvärr.
Hur skulle ni tänkt?
 
Ingen som har nån annan input? Är det dumt att "bara" gå på energiglas?
 
K
Beror på vad du vill åstadkomma, vad du har för uppvärmning idag t.ex. Med Bergvärme så är det svårt att alla gånger räkna hem energibesparande åtgärder, vad har du i befintliga fönster som inte är i tillbyggnaden?
Jag renoverade fönster i somras, hade 2mm glas i bågarna och var säker på att jag kommer ha sönder minst hälften när jag försöker plocka ur glasen för att kitta om, det skiljde så lite i pengar mellan vanligt 4mm och energiglas att jag slängde in energiglas. Dom fönsterna jag hann med och som har energiglaset har märkbart mindre kallras.
Isolerkasetter hade blivit 3-4 gånger dyrare och krävde mer jobb i mitt fall, jag kunde inte räkna räkna hem energibesparingen inom överskådlig tid.
 
  • Gilla
swirve
  • Laddar…
I dagsläget har jag direktverkande el och en luft-luft VP, dock med dålig spridning då det är gammalt hus med riktiga rum. Bef. fönster är 1+1 kopplat (vanligt glas), och jag upplever inte direkt nåt kallras. Tex. har jag fönster rakt över sofforna i v-rum där det inte sitter några element alls, visst kan ju bli lite kallras men inte så man störs. Har dessutom ett väldigt fönsterrikt hus (ca 20 fönster på 105m2 1/2 plans hus) men trots detta tycker jag inte det drar direkt mycket el.
I och med utbyggnaden kommer jag köpa en luft-vatten VP och det blir golvvärme i utbyggnaden. Rent ekonomiskt tar det typ 60 år innan isolerglas är insparat så det hade bara varit för kallraset.
Jag tolkar ditt svar som att om jag inte störs av kallras på min nuvarande fönster kommer jag nog inte störas om jag "bara" kör på energiglas.
 
Vad är det du menar med energiglas och isolerglas? Finns väl inte mycket glas som isolerar utan luften/gasen i en glaskassett. Jag gillar inte tvätta fönster så kopplade hade jag aldrig tagit. Jag hade gått på 2-glas kassett med argon och energiglas.
 
Energiglas = lågemissionsglas (1+1)
Isolerglas = 2 glas med lågemissionsglas och gasfyllning. (2+1)

Kopplade fönster blir det, utbyggnaden ska passa till det gamla huset. Gillar inte heller putsa fönster, men det görs så sällan ändå att jag kan leva med det.
 
  • Gilla
Tillbyggnad4
  • Laddar…
Kolla upp vilka som får minst kondensproblem.
 
En välisolerad ruta lär ha större problem med kondens (på utsidan). Är det kondens på insidan är det ventilationsproblem, något jag knappast lär få då det åker in ett ftx aggregat!
Idag åker det nog iväg en order till RM på 1+1 fönster..
 
Vad fick du för leveranstid? Jag har en offert från RM 1 +1 med lev tid vecka 22. Tittade du även på Älvdalsfönster?
I övrigt helt enig i ditt val. På äldre hus skall det vara 1+1 så man slipper se metallisten i isolerrutan. Ekonomiskt för uppvärmningen är det inte ens ett par bira på krogen en fredagskväll i skillnad.
 
Jag har lev i slutet av juni, har ingenstans att sätta fönstren ännu. Kollade eg bara rm och en lokal fönster fabrik, rm va 20% lägre pris.
 
ok tack för svar och lycka till. Jag tror att RM är riktigt bra fönster.
 
Ska också beställa fönster från RM. Beställde du 1:1 fönster med spröjs på in och utsidan?
Har precis fått leverans av 2+1 fönster, jag hade tyvärr helt missat att dom inte har spröjs på insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.