E elmont skrev:
Så du tror att Svensken i gemen är sämre på att ta sig fram än dom som vi nästan, om inte dagligen, men rätt ofta får se fly från div oroshärdar i Mellanöstern?
De som åker bil, båt och flyg menar du? Tror du att det är så hemskt många som gått hit från Syrien?
 
Och nu tror jag att du skämtar eller så måste du på något underligt ha missat flyktingströmmarna i och kring länderna där nere? Samt även den enorma flyktingströmmen från Burma till Bangladesh.
 
P Pagno skrev:
Hoppas ni i storstäderna slipper snöfallet, det brukar klassas som kris/kaos då.
Fast "kris" i det här sammanhanget brukar vara kvällstidningsspråk för långa bilköer...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
harry73
S Strontus skrev:
långa bilköer.
Du menar bilköer antar jag. Långa bilköer finns i andra länder, inte i Sverige
 
harry73 harry73 skrev:
Du menar bilköer antar jag. Långa bilköer finns i andra länder, inte i Sverige
hmm du bor inte i stockholm antar jag med tanke på att i rusningstrafik så är det inte vägar utan p-platser bitvis
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
harry73
I ikeo skrev:
i rusningstrafik så är det inte vägar utan p-platser bitvis
och bitvis är nyckelordet.

För att få lite perspektiv, just nu (ca 11.30) återhämtar Holland och norra Tyskland sig från rusningstrafiken (var visst blåsigt och regnigt där nere, men det var i alla fall plusgrader. Som referens lägger jag även in en bild av Stockholm (eller egentligen hela Svealand)

Karta över trafiksituationen i norra Tyskland med markerade vägar och trafikflöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kartöversikt över trafiksituationen i Holland och norra Tyskland med trafikstockningar märkta i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karta över Svealand visande Stockholm och omgivande städer med trafikinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
11:30 är en märklig tid att jämföra köer vid.
Det är bara vid totalkaos dvs att det snöat på natten som det är stillastående köer i Storstockholm vid den tiden. Titta på hur det ser ut vid 8tiden istället när alla som lämnat barn åker till jobbet.....
 
Utan att vara någon köexpert misstänker jag att det så dags även finns tyskar som är ute och dricker kaffe på Autobahn.
 
När man skall åka bil på autobahn är det viktigt att ha med sig kaffe för minst en vecka. Och så måste man ha vapen för att skydda sig från andra bilister som inte är lika väl förberedda. Kaffekravallerna på autobahn är inte att leka med.
 
  • Gilla
harry73 och 3 till
  • Laddar…
Tror att kaffepaus heter STAU på tyska, för varje gång de säger det på tyskt radio så står man minuten senare still på autobahn och tjurar över att man inte har något kaffe:thinking:
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
harry73
Ljus Ljus skrev:
Titta på hur det ser ut vid 8tiden istället när alla som lämnat barn åker till jobbet.....
rund 8 tiden lämnar jag mina barn, så då sitter jag inte vid datorn, men funkar kvart i fem en vanlig fredag eftermiddag?
Skalan är densamma på båda bilder
Skärmbild av Google Maps visar trafiksituationen runt Stockholm med olika trafikflöden markerade i färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av Google Maps med trafikinformation runt Amsterdam, röda och gröna markeringar visar trafikflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73 harry73 skrev:
Du menar bilköer antar jag. Långa bilköer finns i andra länder, inte i Sverige
Allt är ju relativt såklart, men med långa bilköer menar jag jämfört med när det inte har varit snöfall. Sedan så finns det ju så klart länder med längre bilköer.
 
Jo visst finns det köer överallt i världen.

Min poäng var att Stockholm har pga bristande planering och infrastruktur kommit väldigt nära en trafikinfarkt utifrån befintlig infrastruktur.

Det är svårt att jämföra Sverige med 9 miljoner invånare med Tysklands 90.

Vad som skiljer förutom brist på planering är att Stockholm, även känt som staden mellan vattnen faktiskt ligger mellan Mälaren och Östersjön och saknar ringled. (Helsingfors har 3 eller 4. Oslo 4-5 beroende på hur man räknar.)

Tittar man på klokan 17 bilden över Storstockholm så ser man att den enda nordsydaxeln är röd. Det innebär att E4 som är enda genomfarten för stockhoml och övriga transporter i Sverige är stillastående....
Tittar man österut så är det stillastående mot nacka/värmdö samt att det är stopp i södra länken. Ett tunnelsystem som knyter ihop de sydöstra förorterna med nordsydaxeln. En helt vanlig fredag med andra ord.
Men visst finns det platser i världen som är värre!

Vad gäller Nederländerna så finns det alternativa vägar, där måste man inte sitta i köstopp på motorvägen utan det går att ta sig hem, vilket inte går i Storstockholm där vi är hänvisade till de vägar som finns....
 
  • Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
På begäran av en medlem har vi öppnat ett nytt delforum Prepping och jag har flyttat den här tråden dit.

/Moderator
 
  • Gilla
jsiei97 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.