Du behöver inte använda lim på kanterna när du målar MDF. Tricket är att slipa ned kanterna tillräckligt och att använda en bra snickerilack.

Jag målar rätt mycket MDF och strycker aldrig ändarna fler gånger än övriga ytor. 3 varv och ytan blir spegelblank.
 
  • Gilla
Husbyggaren2
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Du behöver inte använda lim på kanterna när du målar MDF. Tricket är att slipa ned kanterna tillräckligt och att använda en bra snickerilack.

Jag målar rätt mycket MDF och strycker aldrig ändarna fler gånger än övriga ytor. 3 varv och ytan blir spegelblank.
Kör du enbart på snickerilack då? Ingen grundfärg eller liknande?

Jag har köpt dessa produkter:
https://www.tapethandeln.se/sv/articles/2.291.19698/alcro-v-slip
https://www.tapethandeln.se/sv/articles/2.291.19675/alcro-v-mill-blank

Räknas några av de produkterna som snickerilack? Eller är det en helt annan produkt?

Vore ju smidigt om det räckte med tre påstrykningar.
/Jens
 
Fulkemisten
Björn Melander Björn Melander skrev:
Du behöver inte använda lim på kanterna när du målar MDF. Tricket är att slipa ned kanterna tillräckligt och att använda en bra snickerilack.

Jag målar rätt mycket MDF och strycker aldrig ändarna fler gånger än övriga ytor. 3 varv och ytan blir spegelblank.
Exakt. Jag gör likadant. Slipa, slipa, slipa. Tänk att er gamla träslöjdsmagister ska bli nöjd och tycka ytan är tillräckligt slät.
 
  • Gilla
zlendish
  • Laddar…
Hej!
Jag kör nog på trälimsvarianten ändå. Vill inte köpa ny färg utan kör på den jag har. Kör med trälim/vatten + grundfärg + täckfärg.

Har målat på grundfärg ett lager nu. Körde med roller och det blir en riktigt grov apelsinhud på ytan. Både på framsidan och på kanterna. Hur mycket av denna behövs slipas ner? Skall det vara superslätt innan jag går på med nästa strykning med grundfärgen?
/Jens

Exempel:
Träpanel med grov apelsinhudseffekt efter målning med roller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag brukar köra med nylonroller, ordentligt mättad. Jag kyler ned färgen och ser till att inte ha mer än 15 grader i verkstan när jag målar.

Innan jag börjar måla torkar jag av allt slipdamm med våt trasa. Slipar sen efter första strykningen.

Egentligen behöver du inte använda grundfärg till MDF. Nu har du redan börjat så fortsätt med det.

Nedan ser du exempel på MDF som jag nyss rollat på detta sätt.

Nymålat MDF-panel med slät finish och inbyggd ventilation grill, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålat MDF-skåp med vit färg, rollat för slät yta, står i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, tack för svar! Ser ju bra ut!

Jag köpte en filtroller, läste att den var finast. Blir en nylonroller bättre?

Angående grundfärg så såg jag en Youtubevideo som rekommenderade det.

Kör du på sandpapper eller slipmaskin? Tyckte det var svårt att slipa slätt. Känns som jag behöver ett riktigt grovt papper och sedan minska grovleken i flera steg för att få det slätt.

Och behöver det vara superslätt innan man målar nästa lager?

/Jens
 
Det behöver inte vara superslätt. Jag tycker bäst om att våtslipa färg eller måla direkt utan att slipa innan nästa lager.

Slätast blir våtslip med långa drag och bra slipkloss. Slipa inte med bara hand och slippapper (utan kloss) för då tar man inte extra på topparna
 
Ok, så när du inte slipar, målar du då direkt på "apelsinhuden" så att säga?
Detta är en total nybörjarfråga men vill man det? Trodde att man ville slipa ner färgen så att den inte blir för tjock. Så att inte färgen blir ett tjockt skal. Som sagt kan ingenting om detta. Svar uppskattas! :)
 
Det låter som att du har för grov roller (gräng kallas det för).
Slipningen är för att ta ned fiberresning efter första stryket, samt för vidhäftningen.

Jag tycker du ska testa med en annan roller.
 
Jag tror inte det, sök på lack / möbelrulle. Materialet påminner om skumgummi, alltså ingen lugg.
 
Den Mazen länkade eller den från Flugger funkar finfint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.