Jä**ar vad coolt.... Riktigt snyggt! Det där kommer ni göra en bra förtjänst på.
Men framförallt coolt att ni byggt det själva. Kräver en del bredd på sina kunskaper för att hitta alla lösningar på ett sådant här projekt!

Bra Jobbat!!
 
Så himla läckert!! Håll oss uppdaterade :)
 
E erikjakan skrev:
Självklart får du det, tanken är att sälja detta hus till sommaren så vänta inte för länge med ett besök :)
Lär ju få bra med uppmärksamhet vid försäljning
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Måste bara fråga (du lär ju inte hinna svara på alla inlägg dock... :p ).

Din lösning på "frihängande" limträbalkar var snygg och jag är mest nyfiken på konstruktionen. Tex, hur är den infäst i marken? För det lär ju bli ett väldans tryck med den hävstångseffekten.
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Ruggigt häftigt bygge! Jag minns GD-avsnittet väl och det var häftigt hur man själv gick från "Äh, vad ska det där vara bra för?" till "FETT!".

Två frågor:
1) Hur löste ni det med hållfasthetsberäkningar då ni tog bort väggarna mellan de intilliggande containrarna?
2) Kan du berätta mer om det Estländska glasräcket (pris jmf. m. motsvarande inköpt i Sverige, ev. inköpsställe etc.)?
Jag fick samma känsla när jag såg programmet. :)

1: Jag tog hjälp av en vän som är konstruktör.

2: Räcket är ifrån Klaasimeister och glaset kostade ca 75ur /m2 för 8x8+laminat säkerhetsglas.
Aluminuimprofilen är från rfix.ee och allt som allt så kostade det ca 65k för 27 meter räcke.

Dem svenska alternativen var typ 2ggr så dyra samt att det var 6+6 glas då och med en ful topprofil som jag inte ville ha.

MVH Erik
 
  • Gilla
joodå och 1 till
  • Laddar…
E exerg skrev:
Hur fungerar det med ångtrycket i huset? Blir inte containern likt att man hade ångspärren på yttersidan ett hus?
Isoleringen är diffusionstät så den agerar plast kan man säga, sen har vi gott om ventilation.

MVH Erik
 
  • Gilla
Reyhn och 1 till
  • Laddar…
C caroline2014 skrev:
Jätteroligt att få se ditt projekt, imponerande bygge för helgjobb. Vet du ungefär hur många persontimmar det gått åt?

Härlig inställning att du genomfört och är nöjd med även det inte gav bättre ekonomi, o tack för att du delar med dig till oss som går i containertankar.
/C
Tackar!

Mantimmar skulle jag uppskatta till ca 2000 timmar, lite tanken med ett aprojekt var att se om det lönade sig gentemot traditionellt byggande. Vilket det troligen inte gör :)
 
C crazytok skrev:
Måste bara fråga (du lär ju inte hinna svara på alla inlägg dock... :p ).

Din lösning på "frihängande" limträbalkar var snygg och jag är mest nyfiken på konstruktionen. Tex, hur är den infäst i marken? För det lär ju bli ett väldans tryck med den hävstångseffekten.
Tack, den är jag mycket nöjd med.

Dem stående limträna går ner ca 1m under trallens regling, där är dem sen snestagade uppåt och i sidled med brädor, så dem går att rikta om dem skulle hänga ner sig lite.

MVH Erik
 
Väldigt intressant och snyggt blev det.
Blev nyfiken på hur du fäste innerväggarna mot plåten?
 
D danjac skrev:
Väldigt intressant och snyggt blev det.
Blev nyfiken på hur du fäste innerväggarna mot plåten?
Tack!

Dem sitter inte fast i ytterväggen utan hattprofilen som undertaksgipsen är skruvad i, den håller i väggreglarna. Det är mest skummet som håller i allting!

Mvh Erik Wedlund
 
N
Hur ventilrar du huset?
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Riktigt stiligt bygge! Ett av de häftigaste sätten att bygga hus! Lycka till
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
N Nephew skrev:
Hur ventilrar du huset?
Vi har en pax-fläkt på varje wc, tilluft i varje sovrum och i hallen. Samt tilluft på varje stort glasparti!
 
Grattis! Mycket imponerande bygge.
Saker jag gillade var alla designlösningar och att ni inte sparat på materialval. Kombination med stål, limträ, stenbur och tjockt glas är klassiskt snyggt och robust. Enkelhet och underhållsfritt.

Saker jag inte gillade var gallren på ytterpanel övervåningen. Rostig kortenstål kan vara snyggt, men panelerna på bilderna där det är orostat var verkligen supersnyggt.
Med vänlig hälsning.
/CC
 
Jag såg programmet i TV och tyckte det var coolt då. Ditt bygge är precis lika coolt och snyggt och kaxigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.