T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror om du ha luft ut direkt genom väggen med en bra funktionsstyrd fläkt så kan den jobba bort ganska mycket fukt efter duschen. Kondens på fönstret är farligast när vattnet rinner nedför rutan och samlat på bottenstycket. Det måste oljas och målas med stort omsorg.
Har själv gjort misstaget med ett stort 6-luft fönster, gardiner och för liten kapacitet på fläktsystem.
Löste det första året med öppna fönster, inte optimalt om det är -30 utomhus.
Men som du skriver, bra skyddat fönster är ett måste oavsett.

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Trevligt med de som orkar med projekt i denna omfattning.
När du skriver att du studerar 150% samt arbetar nära 50% och har en familj vill jag ge dig ett litet tips.
Om ni inte redan pratat ihop er, förberett er på att detta kommer att krångla och ta tid, ha i åtanke att det får inte skyndas fram ett färdigt våtrum bara för att det måste, det finns inga genvägar, du måste låta det ta den tid (som du inte har) och göra alla moment riktigt.

Lösningen med ett stort fönster i badrummet är snyggt.
Hur har ni det utanför, är det insyn så att alla ser er när badrummet används?
Har ni tänkt att ha gardiner för fönstret som insynsskydd så hindrar de inte bara insyn, de hindrar även att få bort kondens från fönstret.
Stort fönster ställer höga krav på ventilation, en liten fläkt klarar inte det.

Nu har ni ett äldre hus, kanske inte diffusionstätt men våtrummet blir diffusionstätt så då vill ni inte få in för mycket fukt i omgivande rum, filten skall transporteras ut så fort som möjligt från våtrummet.

Nu har jag inte sett hur det ser ut på plats i verkligheten, jag tycker att det ser lite trångt ut på bilden, den med bygglampan på golvet, den högra dörren, utanför badrummet, blir väldigt nära den nya väggen.
Detta är mest en yrkesskada att reflektera över estetiska problem, inget som egentligen påverkar badrummets funktion.

Det enda jag är fundersam över är det stora fönstret, det kan lätt ställa till med bekymmer, kondensen måste bort annars blir det mögelangrepp ganska snabbt.

Mvh P-A
Tack för dina värdefulla synpunkter och förslag.

Jo, tiden är knapp, men det är värt ett försök och jag/vi är medvetna om att det kommer äta från tid som man egentligen inte har. Familjen kommer först och kurserna är tack och lov på distans men sätter desto större pli på disciplin då jag ser ut mot hallen från vardagsrummet, och det finns ju lite att hållas med vid en första anblick ut. Blir 1-2 timmar på dagtid och mer efter 20 när sonen somnat och vardagssysslorna är klara.

Det befintliga badrummet är alldeles för litet och regelvidrigt; rör som kommer rakt upp ur golv direkt i duschen, hål i plastmatta på fel ställen och lite sånt. Och innan vi flyttade in fanns det inte ens en fläkt i badrummet. Så vad sägs om 87 år utan transport av fukt..? Så av den anledningen vill jag inte heller ta några genvägar utan bygga upp ordentligt från grunden.

Den Pax Calima jag har är satt i grundflöde om 30 m³/h men går upp till 110 m³/h vid ökad fuktpåslag, är det för underdimensionerad? Badrummet är 2x3x2,5= 15m3.
Tack och lov så har jag en kattvind precis ovanför badrummet där ventilationsröret passerar, jag skulle kunna kapa av och koppla på en större fläkt, helt klart. Jag har en Fresh Tf 100 liggande som jag skulle kunna koppla på i kattvinden med flöde mellan 201-315 m³/h. Satt i sitt grundflöde och att den går upp vid högre fuktnivåer vore guld. och ett plus att jag då får bort ljudet från badrummet... Win-win?

https://www.bauhaus.se/fresh-kanalflakt-tf-100.html

Vi har en cykelväg och vältrafikerad gata 15 meter från fönstret. Vi bor på en höjd så efter det är det öppna fält och skog längre ner. ett alternativ är att sätta film på de nedersta två fönstren, men då ser vi inte ut, det andra är gardiner men då blir det ett himla dra för och öppna upp.

Jag fotar från den delen i hallen som är lite bredare, vi har 2,62 i takhöjd där med ett stort fönster kvar, så det upplevs än så länge inte som trångt.
Skickar med en ritning (självklart inte skalenlig) och hur det ser ut när jag tittar ut från badrumsfönstret. Den röda pilen anger från det håll jag fotat tidigare och det gröna strecket väggen som är i uppbyggnad.

Mycket matnyttigt, tack. Pardörrarna är väldigt fina och jag vill både ha de kvar och kunna öppna upp någotsånär. När den är öppen så döljer den dessutom en Schneider Multifix eco, tänkte samla all el på utsidan och dölja med täcklock och inspektionslucka. På något sätt.

Handritad planritning över ett hem med markerade rum som vardagsrum, kök, hall och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt genom fönster från hus med snöigt landskap, träd, en väg och ett fält i dis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
badrummet är inte 87år gammalt.
"Det befintliga badrummet är alldeles för litet och regelvidrigt; rör som kommer rakt upp ur golv direkt i duschen, " det var så man fick göra på den tiden
 
henke_benke skrev:
badrummet är inte 87år gammalt.
"Det befintliga badrummet är alldeles för litet och regelvidrigt; rör som kommer rakt upp ur golv direkt i duschen, " det var så man fick göra på den tiden
sant,
När jag tittar på de gamla ritningarna från kommunen så var det en kammare eller förråd av något slag. Oroade mig lite för mycket för alla åren av fuktpåverkan, men kom även att jag rev ett utedass i uthuset tidigare.

Här är ett bättre foto; på entreplan är det fönstret i mitten, ventilationskåpan i svart är rätt ovanför och går igenom kattvinden på väg upp.
 
  • Ett hus i skymningen med snö på marken, fönstret i mitten på entreplan och en svart ventilationskåpa ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
H
tips är att försöka få dusch på motsatt vägg där fönstret är
 
Korvgubbe
Insyn tror jag inte du behöver oroa dig över. Borde väl gå i minst 70 km/h på den vägen, och att någon förbipasserande ska titta upp i exakt rätt ögonblick för att se något skulle sammanfall med exakt rätt ögonblick att "det finns något att se" känns inte som det händer speciellt många gånger per årtionde.
 
Gammelnörden
Vilket underbart hus! :love:
Planlösningen i badrummet är jättebra, tycker jag. Den håller sig väldigt väl, rent schematiskt, med de regler som gäller för tillgänglighet. (y)
Lycka till!
 
  • Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Insyn tror jag inte du behöver oroa dig över. Borde väl gå i minst 70 km/h på den vägen, och att någon förbipasserande ska titta upp i exakt rätt ögonblick för att se något skulle sammanfall med exakt rätt ögonblick att "det finns något att se" känns inte som det händer speciellt många gånger per årtionde.
Bara det inte blir någon masskrock när TS och/eller sambon duschar.
 
  • Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
Så har jag löst rören för tvättstället:

Installation av Prisol och avloppsrör i vägg för tvättställ med elledning bredvid, öppen konstruktion synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prisolen går att böja så att kröken får plats i en 45 mm vägg. Avloppsröret är 40 mm, en dimension dom sällan finns i Sverige men hos Harald Nyborg som har ett mer danskt sortiment. Har du plats ska du ta 50 mm.
Prisolen går rakt ned i källaren. Idag ser det ut där såhär:
Avlopp och rörinstallation under en toalett med kopplingar, 40 mm rör och elledning för vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Under toan ser det ut såhär:
Installation av rörledningar för tvättställ med avloppsrör och böjda prisoler under taket i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du ser avgreningen kv till toan. Bredvid går elledningen upp till vägguttag, ljusknappen och termostaten till golvvärme.
 
  • Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Så har jag löst rören för tvättstället:

[bild]
Prisolen går att böja så att kröken får plats i en 45 mm vägg. Avloppsröret är 40 mm, en dimension dom sällan finns i Sverige men hos Harald Nyborg som har ett mer danskt sortiment. Har du plats ska du ta 50 mm.
Prisolen går rakt ned i källaren. Idag ser det ut där såhär:
[bild]


Under toan ser det ut såhär:
[bild]
Du ser avgreningen kv till toan. Bredvid går elledningen upp till vägguttag, ljusknappen och termostaten till golvvärme.
Bra jobb Thomas.. känns som ett alt för en egen del ist för RiR vid kommande toa make over.
Btw 40mm avlopp finns även på Bauhaus
 
Tjusigt med prisol! Trodde det nästan var krav på rir idag.

Men det att syllen är klossad är väll inte helt optimalt men om man klossar på flera ställen och drar fast det ordentligt i golvet så blir det stumt.

Sen är det bara att dra dit väggbeklädnad och flyta det plant, flyttde idag tvättstugegolvet och det lutade 7cm på 1.10m

Ett större jobb är ett rikta golvet
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Vilket underbart hus! :love:
Planlösningen i badrummet är jättebra, tycker jag. Den håller sig väldigt väl, rent schematiskt, med de regler som gäller för tillgänglighet. (y)
Lycka till!
Tack så mycket,
Fint hus och det finns att göra. Apropå tillgänglighet, finns det inte en regel om bredare (80 + cm) Inpassage till badrum?
Karmen är något på 60..
 
J Jarlsgård skrev:
[bild]
[länk]

Denna duschvägg borde kunna uppfylla dina behov? :)
Verkligen en snygg vägg, frågan är ju hur mycket man njuter av utrymmet när man står där.? Hur stor nisch är "stor" och är det värt prislappen med en INR eller liknande?
 
Jag
michfris michfris skrev:
Tack så mycket,
Fint hus och det finns att göra. Apropå tillgänglighet, finns det inte en regel om bredare (80 + cm) Inpassage till badrum?
Karmen är något på 60..
Jag breddade min dörr till 80 för jag är gammal och kan behöva rullstolspassage om några decennier. Eller imorgon.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.