För IoT saker kan trådlöst mycket väl fungera. Luftvärmepumpen och kylskåpet klarar sig bra med wifi men allt är så mycket enklare med sladd. Hade gladeligen förberett med sladd till luftvärmepumpen istället för att bråka med Mitsubishis korkade WPS lösning.

Jag skulle absolut dra nätverk till allt som sitter fast, glöm inte att dra till accesspunkter. Då kan de sitta itaket och drivas med PoE istället för att sitta vid golvet i ett vägguttag.

Jag missade att sätta tillräckligt med vägguttag. Även om det är 4st i smårummen så hamnar två under sängen och ett bakom en garderob. När jag gör i ordning vinden kommer jag sätta en dosa varje 2 meter och sätta lock på alla tills jag behöver dem.
 
  • Gilla
GustavN
  • Laddar…
GustavN
Jag hade, när man ändå är i farten, antingen dra 2nätverk+1koax till varje rum för att framtidssäkra fasta punkter så som tv, datorer, nas, server, ip-telefoni osv osv. Annars så kan man förbereda med en takdosa/rum, där två/tre 16mm alt 2st 20mm rör dras från centralen och från takdosan 1st 20mm alt 2st 16mm till en dosa nere på väggen, där man i framtiden kan dra vad man nu vill. Kanske att tänka på är att dra den billigaste skitkabel som finns i varje tomrör som man kan användas som dragfjäder. Så gjorde min far för 20år sedan när han byggde sitt vardagsrum med tv/högtalaruttag i varje hörna. Lätt att byta ut kabeln.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Videoövervakningen fyller snabbt luftrummet på WiFi, bara en enda kamera som kontinuerligt strömmar video märks tydligt på accesstiderna till tjänster på nätet. Därför drar jag fram Ethernet till alla mina övervakningskameror (4). Eller rättare sagt, jag placerar dem där jag har Ethernet...
 
T tobbbias skrev:
Så alla ni som tjatar om trådat hela tiden, har ni ens testat WiFi eller är ni bara otroligt datanördiga eller vill ni lägga x-antal tusenlappar på att dra tomrör högt och lågt i huset när man kan köpa en vettig trådlös router för 1500 kr ? Framtiden lär ju knappast vara trådad, snarare trådlös?
Har inte sett någon förespråka att helt skippa trådlös teknik till förmån för trådat så mycket av ditt resonemang faller, vi menar bara att tråd har ett antal fördelar för vissa applikationer, ingen föreslår ju nätverkskabel till surfplattan.
För larm exempelvis slipper man batterier i detektorer och man får en överföring som är väsentligen omöjlig att störa ut. Övervakningskameror kan strömförsörjas via nätverkskabel, man slipper mickla med nätadapter intill kameran och överföringen blir även här störsäker.
Allt fler strömmar video i allt högre upplösning och visar på TV, visst funkar WiFi (ofta), men en kabel funkar alltid och man slipper fippla in krypteringsnyckel mha fjärren.
Själv uppskattade jag de tomrör jag petade in när jag kom på att jag ville installera surroundhögtalare, gick visserligen något tiotal meter extra kabel för att koppla in bakhögtalarna, men jag fick en mycket diskret installation nästan helt utan kabelkanaler.
 
  • Gilla
Lini
  • Laddar…
Till och med chromecast har ju tillbehör numera så att man kan koppla in ett fast nätverk i den (även om jag kört en lösning jag plockat ihop själv i flera år innan dess).

Men även jag som förespråkar fast nätverk kör trådlöst ibland och det är därför jag inte vill att det trådlösa skall vara överlastat. Jag har mängder med WiFi-enheter i huset, över 50 sist jag räknade (jag kör hemautomatiseringen på WiFi, riktigt bra lösning faktiskt), så det finns över 50 goda skäl att inte streama TV via nätet också...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Därför drar jag fram Ethernet till alla mina övervakningskameror (4). Eller rättare sagt, jag placerar dem där jag har Ethernet...
Oj, varför har du alla dessa kameror hemma i ditt eget hem?
Behöver du "övervaka" familjen 24/7 :worried:
 
D09
Jag bestämde en plats där en ev förstärkare / mediacenter skulle stå i varje rum. Dit drog jag nätverk, el, högtalalarkablage för inbyggnadshögtalare. Från denna punkt drog jag vga ( tveksamt om den behövs idag ) samt hdmi samt RCA till väggmonterad tv.
Bakom tv så finns nätverk samt eluttag
Drog en kabel till sub.

I vardagsrummet drog jag även fram kabel till ev projektor. ( man kanske vill ha motorstyrd duk )

Vill man passa på så är fiberoptik ( stjärnhimmel ) ett bra tillfälle när man bygger nytt.

Förutom vardagsrum samt sovrum finns det extra nätverk i kök och pannrum.

Drog en massa tomrör

Drog även Bnc och el till övervakningskameror.
Har kompletterat med mer wi-fi kameror idag men det hade varit fint med nätverkskabel till dessa också.

Ledlampor till alla fönster samt ev bjälkar samt trapphus.

Kanske vill man ha en kökstv eller väggmonterad iPad som styr filmer etc

Kanske dra rör eller kabel för larm

Sen har vi wi-fi givetvis.

Kanske centralsugarrör eller rör till tvättstuga
 
D09
Högtalare och el till utomhushögtalare :)

Stort rör till tvättstugan om möjligt

En plats där man mer eller mindre bygger inte nätverk, trådlösa hårddiskar etc

Ett lönnfack för värdesaker och viktiga dokument.

Inbyggnad för värde/vapenskåp


Sen kommer det roligaste

Ett panikrum och här börjar jag spåra ur ;)
 
D09 D09 skrev:
Ett panikrum och här börjar jag spåra ur ;)
Glöm inte laddaren till tandborsten bara :geek:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj, varför har du alla dessa kameror hemma i ditt eget hem?
Behöver du "övervaka" familjen 24/7 :worried:
Visserligen känner er sig familjen övervakad, men det beror mer på IoT-prylarna än kamerorna då dessa Övervakar rörelser i huset, varmvattenåtgång, elförbrukning, temperaturer, vilka mobiltelefoner som är i huset mm. Kamerorna (tre av dem) övervakar tomten från fönstren (ja, jag är noga med att inte filma utanför tomtgränsen) så att jag kan se vem som lämnat en sten på entrétrappen, eller vilket knep nu inbrottstjuven använder sig av. Den sista filmar entrén invändigt. Dessutom fungerar de alldeles utmärkt för att visa vädret hemma när jag är bortrest (skönt att få se att det är grått hemma).

Det är lika bra att man vänjer sig vid att vara övervakad då det snart är norm överallt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är lika bra att man vänjer sig vid att vara övervakad då det snart är norm överallt.
Inte hemma hos mig i alla fall.
Som det heter: Över min döda kropp :(
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
Jag hade dragit fram nätverkskabel till alla ställen där fasta instalationer kan tänkas placeras. WiFi är ju bra men hur säkert är det om någon vill sabotera skiten, med en störsändare till exempel. I framtiden kommer nog sådana aspekter bli mer och mer relevanta.
Om vi tänker el skulle jag sätt en hel hög med dosor, och sätta lock på de som inte används som någon sa i tidigare inlägg.
Vidare skulle jag sätta lampkontakter i alla fönstersmygar. Hur många gånger har man inte velat sätta en mysig lampa i ett fönster, för att sedan behöva dra en ful sladd från fönstret till närmate uttag... nää fy bublans va nedrigt
 
har dragit tomrör i mitt vardagsrum i taket ner i alla hörn helt till golv för högtalare. borrar bara in och snittar röret så kan jag montera satelliter/bakhögtalare multiroom lösningar.
 
Jag har dragit en del extra rör och petat in en del teknik:
  • Fasta nätverksuttag på strategiska ställen, är inte alltid trådlöst är bra nog, dessutom kan man köra annat över koppartrådarna.
  • Dragit elnätet i stjärnform (Kör budget med IHC tills jag får råd med KNX eller liknande)
  • Har eluttag på många olika grupper i köket så det går att köra två micros, vattenkokare, kaffebryggare mm samtidigt.
  • Inte direkt rördragning men på liknande tema gäller det att ha en bra uppbyggnad av elcentralen, har två JFB inomhus för belysning/uttag, en JFB för garage och utomhus, en JFB för uppvärmning, personskyddsautomat för Kyl/frys, personskyddsautomat för Larm / styrsystem.
  • Eluttag i fönstersmygarna för advensljustakar mm.
  • Eluttag ovanför fönsterna för fönsterlampor
  • Förberett för multiroomhögtalare i de flesta rum(missade en detalj där och förberedde endast för central anläggning, borde dragit rör till dosa vid dörren med då det blivit vanligare med minianläggningar som ryms i en dosa)
  • Dragit trådat larm så klart, larmbolagens trådlösa larm kan detektera om de blivit utstörda men larmbolagens åtgärd vid störsändare är att inte göra någonting så det är bara att slå på störsändare och gå in å plocka grejer annars.
  • En extra dosa i taket i varje rum för framtida IR-detektor för belysning alternativt för sammankopplade brandvarnare
  • Några extra tomrör från TV-hörnan till nätverksracket racket i källaren.
  • Magnetkontakter i dörrkarmar på vissa innerdörrar till förråd mm för automatisk belysning.
  • Tomrör från motorn på garageöppnaren till dosa för manuell knapp vid groventrédörren, dock missade jag att jag borde haft en till knapp även vid dörren in till huset från det integrerade garaget.
  • Dragit klenspänningskablar inne i köksskåpen så vissa av dem, tex sopskåp och hörnskafferi, ska få belysning som tänds när man öppnar dörren på dem.
  • Rör ut till brevlådan för indikering när det kommer post.
  • Rör till pumprummet för poolen, dels för tempmätning osv för bergvärmen men även extra trådar som är bra att ha.
  • Grävt ner slang i trädgården för popupvattenspridare.
  • Och så klart tryckluftsuttag i elektroniklab, verkstad, garage och cykelskjulet :cool:
Nätverksuttag och tomrör för teknikintegrering i vägginstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En sak jag missat som jag ångrar lite är tomrör från köksfläkten till FTX-anläggningen då den kan kompensera för köksfläkten om den vet att den är igång....
 
  • Gilla
Ingper och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Videoövervakningen fyller snabbt luftrummet på WiFi, bara en enda kamera som kontinuerligt strömmar video märks tydligt på accesstiderna till tjänster på nätet. Därför drar jag fram Ethernet till alla mina övervakningskameror (4). Eller rättare sagt, jag placerar dem där jag har Ethernet...
Lägg övervakningskamerorna på en egen wifikanal och låt privatanvändningen gå på en annan?

För egen del jobbar jag heltid med IT. Dock visserligen mer mjukvara än hårdvara numera, men jag har faktiskt inte rört en nätverkskabel sedan jag kopplade in routern till fibern för över ett år sedan. Har inte saknat sladdar alls. Allt i kåken går trådlöst. IoT-prylar går antingen på 433MHz eller pratar blåtand med min gateway. All media är trådlös. Jobbar jag hemma och behöver dra ner någon stor fil som kanske tar lite tid jobbar jag med annat under tiden eller tar en fikapaus. Men det är så sällan det behövs så det stör inte. Inte ens på kontoret där nätverkssladden ligger rakt framför ögonen på mig ids jag koppla in den i datorn.

Framtiden är trådlös. Samt att jag är allergisk mot hus som har femton täcklock i varje rum för att den som renoverade/byggde "framtidssäkrar sig" för nästa ljudsystem/larm/IoT/vadsomhelst som han drömmer om att koppla in.
 
  • Gilla
Huruvida
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.