Håller på med en byggnation av en lgh och när vi rev en icke bärande vägg så kom en pelare fram som det ligger en balk på, balken är skarvad precis över pelaren.

Pelaren står ca 80-100 cm ut från bef (nygammal) vägg så jag måste få bort / flytta pelaren. Spännvidden på rummet är ca 340cm och på andra sidan väggen fortsätter balken ca 250cm till nästa pelare.
Renoveringsprojekt med exponerad pelare och balk skarvad över pelaren i ett rum med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En kompis som är snickare tyckte jag skulle stämpa på båda sidor, såga bort pelaren, skruva en 3x8" på varje sida, på höger sida så bilar man sig in i muren och använder den som upplag (hitåt i bilden) och på andra sidan så blir det en stående pelare ev 2st 2x8" skruvade i ett L så det blir stöd både på baksidan och i balkens rikting , på vänster så får man så klart ha stående pelare som byggs in i väggen som stöder upp båda balkarna.
Verkar det här vara en ok lösning?

Kan man annars byta ut hela balken (fram till väggen) ? Hur lossar man den från 100tals spik uppifrån?

Jag tänkte en U-balk i stål 200x160x200 som man trär över bef balk som stöds av pelare.

Balken ligger där för att det varit en yttervägg tidigare men senare har man byggt på huset med ca 150cm och man har då öppnat upp.
Huset har 1 1/2plan med snedtak i övervåningen där man har ca 160cm ute vid yttervägg.
Total längd på den borttagna ytterväggen är ca 9m med 4 stödpunkter
 
Där har du fått en riktig utmaning på halsen! Man behöver se hela bilden för att kunna komma med något vettigt. Alltså ritningar, gärna något exteriörfoto. Allmänna upgifter som byggnadsår, ursprungliga och tillbyggnad. Stomsystem. Hur har man löst utflyttandet av ytterväggen rent konstruktivt? Är det en gavelvägg? Fast det kandet väl inte vara när den är 9 m lång. Riktningen på takpanelen är lite förbryllande. Vad är balkens dimensioner? Är det limträ?
 
Nej det är en långsida, är ingen ovanvånin på utbyggnaden.
Byggnadsår ingen aning 40-60 talet
Balken är ca 17 bred och kanske 20cm hög, är nog en sågad stock
Golv/tak bjälkarna går längs med huset som är ca 25m långt och nertill ca 8.5m brett.

Jag tror huset är bygg i omgångar, möjligen att det varit ett fjös/ stall där jag håller på nu då det är murade väggar överallt och andra delar av huset är helt i trä.
Ovanvåningen är också i trä så det är nog inte heller original...

Så ritningar på konstruktion har jag inte
 
Att du inte har konstruktionsritningar förstår jag. Jag tänkte mer på en planritning. Frågan är vad balken egentligen bär om det inte är bjälklaget till övervåningen? Det borde rimligen vara takkonstruktionen. Frågan är hur den letar sig ner? Har du en aning om det? Om det är hygglig kvalitet på virket skulle en sådan balk med spännvidd på 3,4 meter kunna klara en last på ca 8 kN/m vilket är ganska mycket om den inte har någon bjälklagslast att ta upp.
 
Skäms lite över mina ritkunskaper men här är 2 skisser över hur huset är byggt

Två handritade skisser på papper av en byggnad med vindsvåning, visande fram och sidovy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver inte vara generad. Skissen förklarar mycket. Allt klarnar lite mer. Balken bär alltså taklaster och väggen över utbyggnaden. Då är det viktigt att veta hur takstolarna ser ut.
 
takstolarna är som upp och nervända V med en balk i liggandes i husets längd ca 150cm in från ytterväggen, den övre ytterväggen alltså, husets bredd upptill är ca 6m

vad dom balkarna vilar på vet jag inte riktigt...
Nu när jag tänker efter så på övervåningen finns det 3 pelare som troligtvis stöttar upp dom men om dom går ihop med pelaren på nedervåningen vet jag inte men troligtvis är det nog så.
skulle kunna mäta mig till det om det är viktigt
 
Det bästa vore ett foto på någon takstol. Jag tror att balken finns för att ta upp laster från takstolarna och kvarvarande del av ytterväggen på andra våningen. Frågan är vilka taklaster som kan vara aktuella. Taklutningen är också intressant.
 
Är väl 1m snö på taket nu men ska se om jag kan komma åt luckan iaf...
Då kan jag kanske mäta mig till taklutningen också

Ja så är det ju säkert men frågan är ju hur mycket last det är på den, pelaren är ju inte grövre än kanske 160x160 om ens det
 
Mer ritningar och några kråkfötter Handritad skiss av byggprojekt med måttangivelser och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Behöver det vara så avancerat? :)
jag ska ju bara flytta pelaren ca 80cm i sidled och befintlig konstruktion har hållit i kanske 50-60-70år

om jag får en liknande pelare till vänster i osb väggen så borde väl allt vara frid å fröjd förutom att balken är skarvad över pelaren.
Kan bygga max 20cm neråt från befintlig balk men helst mindre.
 
Jag är inte riktigt säker på att jag hänger med. Skarven mellan balkarna bör vila på en pelare. Hade inte skarven funnits hade en flytt av pelaren mot mitten snarare varit en förbättring. Eller menar du att du ska flytta pelaren åt höger och låta skarven vara utan stöd? Det kan gå, men då behöver man titta på respektive balk, hur lång den är och var den har sina upplag.
 
Pelaren måste flyttas till vänster så långt det går så den blir inbyggd.
Vid eldosorna är balken i taket skarvad.
Renoveringsarbete med en synlig pelare, skarvad balk i taket och OSB-skivor på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går inte. Balken till höger kan inte vara utan stöd på ca 2 meter. Då måste du byta ut balken.
 
Det är ju inga problem att ordna stöd längst till vänster i bild.
Till höger är det en murad /gjuten vägg där balken går in.

nya balkar i 75x200 eller liknande på var sida om bef balk i taket som skruvas ordentligt och ev en 75x200 på "plasken" under de tre hopskruvade balkarna och sen stöd ner till golvet på vänster sida och in bilad i murningen till höger
Borde inte det duga? Ev ett infräst T-järn på var sida om skarven på kanske 1m längd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.