OK, då kör vi. 91 åringen ska få nytt badrum.

Kortfattat; har bott i huset i 4 år. Byggt 1927 (91 år sedan). Vid inflytt när det regnade så rann vattnet på fönsterfodren, på insidan alltså! Så vi har bytt tak, putsat fasaden, tagit ner innerväggar och byggt kök, liten wc och lite allt möjligt. Men nu är det dags för badrummet och jag tänkte dela med mig av processen. Dels för dokumentation men också för glada pårop och för att faktiskt hålla momentet uppe när det är segt. Samt förhoppningsvis få ta del av den otroliga kunskapsbank och kompetens som finns här.

Utgångsläge är ett badrum från när självaste Jesus gick på vattnet med alldeles för litet tilltaget element så det är ständigt kallt och för trångt.

Gammalt badrum med vitt handfat, spegelskåp och äldre kakel; behov av renovering för modernisering och komfort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammaldags badkar med duschrör och förvaringshylla i ett hörn, inramat av en vit duschdraperi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



1.50 gånger 2.20 ska nu bli större genom att ny väggs sätts upp ”på andra sidan fönstret”. Planen är då ett badrum som mäter 3x2 meter och har fönstret direkt på vänster sida när man kommer in och kommoden på höger, ni ser ju själva. Fönstret är 125 brett och 155 högt.

3D-skiss på planerat badrum med duschkabin, toalett och handfat samt träimitationsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-skiss av ett planerat badrum med träklinkers, handfat, toalett och duschyta, samt fönster och takhöjd markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-skiss av ett planerat badrumsombyggnad med toalett, handfat och duschhörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglar, P30 plywood och våtrumsgips, prima och gjuta in 16 mm LK golvvärme och sedan Kiiltos system för våtrum; K1, K2 och folie i VZ1. Ytterväggarna skulle jag gärna vilja isolera eftersom de är mot ytterväggarna, frågan är hur mycket utan att kompromissa på utrymmet, kanske någon har svar på

På det sedan träklinkers på golvet förutom i duschen där vi funderar fortfarande, mest troligt mosaik just i dusch hörnan och fasad kakel på väggarna i 10x20. Duschen på bilden är 200 cm bred. Skulle vilja ha en lösning med glas men vi diskuterar ihop oss på den fronten. Vi har tvättmaskin och sånt i källaren. Alternativet är en mellanvägg med tvätt/torktumlarpelare och duschutrymmet blir då runt 115 brett med TM/TT bredvid.
Vi båda vill försöka behålla takhöjden så när 2.55 det går, helst 2.60, få se hur möjligt det är.

Rainshower takdusch och 120 cm handukstork på det. Kommoden och spegeln är 90 cm bred (inte de på bilden). I taket har jag en Pax Calima men vi får se hur den klarar dammperioden, annars får den bli utbytt.
För varm och kallvatten lutar det åt Pex RiR med Vatettes badrumsfördelare (stort tack Peter_K för tipset, följder dina steg med intresse).

Har 6 st 1 watts mini led och jag skulle vilja sätta två i fönstersmygen och bygga 2 nischer för schampo och dylikt och de får då två var led. Har sett snygga bilder på hur andra löst det och i jämförelse med någon duschhylla som går sönder efter tag väger det tungt. Vad är det med det egentligen...? Vi kan få ut folk i rymden och sända dom två varv och mer runt jorden men inte få en duschhylla att klara lite tuffa tag!?!

Satte igång 1a januari, gick till grannen och bad om en tigersåg tidigt på morgonen och sedan dess har rivit ner taket i den hallen som var i anslutning innan nuvarande toalett, putsat upp taket och reglat upp. Och där är jag idag. Ska regla klart, lägga golvspån och.. processen känner ni till.

Utöver det så har jag fru och 2 barn, studerar 150% denna termin och jobbar 15-20 timmar i veckan. "Det ska nog gå bra", som någon på Titanic må ha uttryckt sig. Vad har vi lärt oss sedan dess?

Gör allt utan elen, den gör elektriker grannen. Eventuellt tar jag hjälp med fallspacklingen, vill inte misslyckas med den.. alls.

Ska putsa lite mer tak och sedan se på film. Tar tacksamt emot era funderingar.
 
H
badrummet om gjort någon gång tidigt 90 tal :p
 
Bra plan. Jag har gjort en liknande resa för exakt ett år sedan.
I din planlösning hade jag satt toaletten till höger om dörren, med blick mot duschen. Kommoden hade jag ställt mellan dusch och fönstret, det kan vara trevligt att titta ut när man borstar tänderna. Men det beror ju på usikten.
Jag har själv ratat RiR och satsat på Cu istället. Jag har källare under och samtliga Cu-rör sitter i väggarna och går i väggen (utanför tätskikt) ned till källaren där de kopplas ihop under källartaket. Jag gillar inte de dyra fördelarna med skåp och skvallerrör.
Jag satte spottar i taket och alla drivdon i en skrubb intill där jag lätt kan byta om det behövs.
All el gjorde jag själv, för säkerhets skull. Förutom anslutning av golvvärme där levereantören kräver intyg av behörig. Vilket var en katastrof.

Lycka till!
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Tack Tomas för svar, och tips.
Låter trevligt att se ut genom fönstret men fönstret är 125 brett och till höger om det har jag cirkus 170 cm kvar, med en kommod på 90 cm blir det tight. Men jag är helt med på att se över planen en gång till. 15 meter från fönstret går en väg men efter det har vi fri sikt 1,5 km ner över ängarna mot en gård och skog. Så utsikten är värd att ta vara på helt klart.

Med cu rör, fäster du dom likadant i väggen som med RiR? Eller hur sköts infästningen då?
Precis som du så har vi källare på våningen under och oavsett tillvägagångssätt så får det kopplas i taket i det rummet.

Jag för ett Excel ark med artiklar, kostnader och inköp samt tidsåtgång och redan har det gått 40 timmar bara på arbetet. och då har jag bara stående reglar än så länge. Mycket på grund av att all puts ska bort från tak och vägg och jag försöker minimera dammet som blir.

Rumsrenovering med stående träreglar, några verktyg på golvet och utsikt genom ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med synliga stående träreglar och borttagen puts från en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Cu-rören: Det finns en bild i Säkert Vatten:
Illustration av tätning mot plastbelagda metallrör, visar rörets genomföring genom en vägg med märkning av 2 mm avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde sådana "L-rör" av Prisol som stack i väggen neråt till källaren och fixerades mellan reglarna så att de hade rätt avstånd och läge. Rörbiten ut i rummet var kanske 10 cm med plasten kvar. Sedan på med väggskivor och tätskikt enligt anvisningar.
I källaren var det lätt att koppla ihop under källartaket. Jag kanske kan plocka fram några bilder ikväll.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Cu-rören: Det finns en bild i Säkert Vatten:
[bild]

Jag gjorde sådana "L-rör" av Prisol som stack i väggen neråt till källaren och fixerades mellan reglarna så att de hade rätt avstånd och läge. Rörbiten ut i rummet var kanske 10 cm med plasten kvar. Sedan på med väggskivor och tätskikt enligt anvisningar.
I källaren var det lätt att koppla ihop under källartaket. Jag kanske kan plocka fram några bilder ikväll.
Just det "Säker Vatten", den gamla skriften.. hur kunde jag missa det..
Bilder mottas tacksamt, ingen brådksa dock, har några dagar tills jag är vid det momentet.. Men gärna bild hur det ser ut under golvet/i taket. Tack.
 
H
michfris michfris skrev:
Tack Tomas för svar, och tips.
Låter trevligt att se ut genom fönstret men fönstret är 125 brett och till höger om det har jag cirkus 170 cm kvar, med en kommod på 90 cm blir det tight. Men jag är helt med på att se över planen en gång till. 15 meter från fönstret går en väg men efter det har vi fri sikt 1,5 km ner över ängarna mot en gård och skog. Så utsikten är värd att ta vara på helt klart.

Med cu rör, fäster du dom likadant i väggen som med RiR? Eller hur sköts infästningen då?
Precis som du så har vi källare på våningen under och oavsett tillvägagångssätt så får det kopplas i taket i det rummet.

Jag för ett Excel ark med artiklar, kostnader och inköp samt tidsåtgång och redan har det gått 40 timmar bara på arbetet. och då har jag bara stående reglar än så länge. Mycket på grund av att all puts ska bort från tak och vägg och jag försöker minimera dammet som blir.

[bild]

[bild]
nyfiken. är syllregeln satt i våg?
 
henke_benke skrev:
nyfiken. är syllregeln satt i våg?
Nej, regeln är i våg mot golvet. Jag står väl inför valen att regla om från början eller flytspackla i våg?
 
H
michfris michfris skrev:
Nej, regeln är i våg mot golvet. Jag står väl inför valen att regla om från början eller flytspackla i våg?
första gång jag sett något liknande bara.
vad är fördelen med att göra så?
 
Runt dörren skulle jag ha tagit dubbla regler för att ha något stabilt att skruva karmen i.
 
henke_benke skrev:
första gång jag sett något liknande bara.
vad är fördelen med att göra så?



Jag vill ju få golvet jämnt till att börja med. På 2.20 meter skiljer golvnivån drygt 4 cm. Jag besitter tyvärr inte kunskapen (än) för att byta syllar så de kommer i våg. Enklast vore väl att skruva på reglar som är i våg på sidorna på syllarna men det känns sådär i hållfasthet. Andra alternativet är ju att flytspackla så golvet blir jämnt.

Fördelar och nackdelar med båda tillvägagångssätten; ordentligt gjort vs större arbetsmängd, enklare vs korrekt/ordentligt utfört.

Hur skulle ni göra om man bortser från "easy way" och gör det ordentligt?


Tumstock mot golv och träsyll visar ojämn golvnivå på byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätsticka visar 4 cm skillnad i golvhöjd vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Runt dörren skulle jag ha tagit dubbla regler för att ha något stabilt att skruva karmen i.
så får det bli, (y)
 
H
michfris michfris skrev:
Jag vill ju få golvet jämnt till att börja med. På 2.20 meter skiljer golvnivån drygt 4 cm. Jag besitter tyvärr inte kunskapen (än) för att byta syllar så de kommer i våg. Enklast vore väl att skruva på reglar som är i våg på sidorna på syllarna men det känns sådär i hållfasthet. Andra alternativet är ju att flytspackla så golvet blir jämnt.

Fördelar och nackdelar med båda tillvägagångssätten; ordentligt gjort vs större arbetsmängd, enklare vs korrekt/ordentligt utfört.

Hur skulle ni göra om man bortser från "easy way" och gör det ordentligt?


[bild] [bild]
man sätter helt enkelt regeln på golvet. och sedan sågar man reglerna i olika längd.
det blir stabilare än att ha syllen uppkilad/pallad.
sätt plywood och gips så blir väggen stabil
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Trevligt med de som orkar med projekt i denna omfattning.
När du skriver att du studerar 150% samt arbetar nära 50% och har en familj vill jag ge dig ett litet tips.
Om ni inte redan pratat ihop er, förberett er på att detta kommer att krångla och ta tid, ha i åtanke att det får inte skyndas fram ett färdigt våtrum bara för att det måste, det finns inga genvägar, du måste låta det ta den tid (som du inte har) och göra alla moment riktigt.

Lösningen med ett stort fönster i badrummet är snyggt.
Hur har ni det utanför, är det insyn så att alla ser er när badrummet används?
Har ni tänkt att ha gardiner för fönstret som insynsskydd så hindrar de inte bara insyn, de hindrar även att få bort kondens från fönstret.
Stort fönster ställer höga krav på ventilation, en liten fläkt klarar inte det.

Nu har ni ett äldre hus, kanske inte diffusionstätt men våtrummet blir diffusionstätt så då vill ni inte få in för mycket fukt i omgivande rum, fukten skall transporteras ut så fort som möjligt från våtrummet.

Nu har jag inte sett hur det ser ut på plats i verkligheten, jag tycker att det ser lite trångt ut på bilden, den med bygglampan på golvet, den högra dörren, utanför badrummet, blir väldigt nära den nya väggen.
Detta är mest en yrkesskada att reflektera över estetiska problem, inget som egentligen påverkar badrummets funktion.

Det enda jag är fundersam över är det stora fönstret, det kan lätt ställa till med bekymmer, kondensen måste bort annars blir det mögelangrepp ganska snabbt.

Mvh P-A
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Jag tror om du ha luft ut direkt genom väggen med en bra funktionsstyrd fläkt så kan den jobba bort ganska mycket fukt efter duschen. Kondens på fönstret är farligast när vattnet rinner nedför rutan och samlat på bottenstycket. Det måste oljas och målas med stort omsorg.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.