Hej vi har ett jätte kallt golv hemma och jag tänkte tänkte isolera krypgrunden med cellplast, jag undrar hur jag ska utföra detta.

Har en källare som är uppvärmd med en öppning till krypgrunden (som nu är täppt).

Krypgrunden är ganska plan så det kommer inte vara svårt att lägga cellplasten.
Cellplastskivor som jag tänkte isolera med 120x60x10cm S80.
Cellplastskivorna som ska sitta på väggen ska vara 30 cm under marknivån (kommer inte isolera hela vägen ner).

Det jag funderar över:
1: Ska ventilerna täppas igen med cellplasten
2: Ska byggplasten gå hela vägen upp mot bjälklaget, eller kan man skippa byggplasten mot väggen
3. Hur fäster jag cellplasten mot väggen, jag har någon typ av lecablock som är hårt som betong
3.1 Spikplugg
3.2 Limma (men hur gör man med byggfolien bakom om det nu ska vara byggfolie)
3.3 Skruv med bricka

3D-modell av en krypgrund med isolering av cellplast samt öppning till en uppvärmd källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av en källare och krypgrund med markerade områden för cellplastisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell som visar isolering av krypgrund med cellplastskivor mot en vägg och på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför sätter du inte isoleringen under trossbotten?
 
  • Gilla
Ruso01 och 1 till
  • Laddar…
Finns redan isolering men vet ej hur mycket. Det ligger någon svart skiva som håller uppe isoleringen.
 
Eller ska man lägga byggfolien på detta sätt:
3D-modell av en byggkonstruktion som visar placering av byggfolie i en väggsektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Asvaboard ( svart ) mellan reglarna isolering ovanför , ett hål med liten mejsel och en tråd upp så vet du hur mycket isolering det är i bjälklaget
Det med att isolera marken i krypgrunden kommer nog inte att ge så mycket , sätt skivorna i taket , kan fästas med långa skruv och en fyrkant masonit ( 100X100 ) som bricka
Blir lite knöligt vid förbigång reglar ( dom går ner under asvaboarden )
 
Om du vill isolera mot kallt golv ska du sätta isoleringen under trossbotten som litevarje och jag skrev. Med dina förslag får du knappt någon effekt med alla köldbryggor.
 
  • Gilla
Roger Gidlöf
  • Laddar…
Ok, ska kolla ikväll hur det ligger till under asvaboarden.
Fick tips om följande video:
Är inte detta samma sak som jag vill göra?
 
  • Gilla
archipelago
  • Laddar…
I ivan82 skrev:
Ok, ska kolla ikväll hur det ligger till under asvaboarden.
Fick tips om följande video:
[media]Är inte detta samma sak som jag vill göra?
Det där är väl ändå fuktskyddande?
 
L
I ivan82 skrev:
Hej vi har ett jätte kallt golv hemma och jag tänkte tänkte isolera krypgrunden med cellplast, jag undrar hur jag ska utföra detta.

Har en källare som är uppvärmd med en öppning till krypgrunden (som nu är täppt).

Krypgrunden är ganska plan så det kommer inte vara svårt att lägga cellplasten.
Cellplastskivor som jag tänkte isolera med 120x60x10cm S80.
Cellplastskivorna som ska sitta på väggen ska vara 30 cm under marknivån (kommer inte isolera hela vägen ner).

Det jag funderar över:
1: Ska ventilerna täppas igen med cellplasten
2: Ska byggplasten gå hela vägen upp mot bjälklaget, eller kan man skippa byggplasten mot väggen
3. Hur fäster jag cellplasten mot väggen, jag har någon typ av lecablock som är hårt som betong
3.1 Spikplugg
3.2 Limma (men hur gör man med byggfolien bakom om det nu ska vara byggfolie)
3.3 Skruv med bricka

[bild]
[bild]
[bild]
Hej - rejält OT jag vet - men vilket ritprogram använder du? Är på jakt efter ett behändigt sådant och jag ser att många här på BH verkar snabbt och enkelt kunna ta fram bra bilder.
 
Testa Googles SketchUp. Det är poppis.
 
L
K Kane skrev:
Testa Googles SketchUp. Det är poppis.
Tack Kane!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Om du vill isolera mot kallt golv ska du sätta isoleringen under trossbotten som litevarje och jag skrev. Med dina förslag får du knappt någon effekt med alla köldbryggor.
isolerar man grundmuren och marken istället för golvet så löser man även eventuella problem med fukt i krypgrunden. Självklart blir golvet varmare om utrymmet under är varmare.
Men visst - Sett till millimeter isolering så är det effektivare att isolera golv/trossbotten, men då ska man också vara medveten om att temperaturen i krypgrunden sänks, vilket kan ge problem med fukt som inte finns idag.
 
  • Gilla
Nageek och 2 till
  • Laddar…
Sen beror det ju också lite på varför golvet är kallt i dag. En vanlig orsak är att isoleringen har sjunkit ihop så att det är en luftspalt under ytskiktet ända från ytterväggarna där det drar in kall luft.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Är rädd att den största boven är köldbryggor från husets grundmur som sprider kylan vidare längs balkar/reglar i golvet. Du ska alltså mot yttermurarna helst utifrån men det ksmske ser muppigt ut? Kylan från mark är nog omärkbar, vilken temp har ni i krypgrund?
 
Ska du isolera så isolera heltäckande mot grundmuren. Som din första bild men isolering hela vägen. Då blir det varmare under golvet, angående ventilation skulle det vara bäst med ett system som aktivt ventilerar vid behov (hög fukthalt alternativt en avfuktare)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.