Jag håller på att bygga om värmesystemet från noll och min fråga är om man bör välja ett låg- eller högtemperatursystem? Vad är för- och nackdelarna med respektive?
 
Ska man ha någon typ av värmepump vinner man en del i energiförbrukning. Samma sak med solvärme. Är det pellets elker fjärrvärme kvittar det. Är det ved så nyttjar man tankarna värre med lågtemperatursystem. Enda nackdelen är att radiatorerna blir något dyrare.
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
Är det någon som bygger 'högtemp' i dag - Det utesluter ju flera potentiella värmesystem? Moderna panelradiatorer med konvektionsplåtar har hyfsad effektavgivning vid lägre temperaturer utan att dominera hela rummet.
 
Nej, det är en liten besparing och inga fördelar.
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
Om man inte har extrema estetiska krav. Men det är ju bara kvinnor som har det och kvinnor bygger väl inga värmesystem? ;):oops::p:whistle:


Jag lägger in extra många smileys så jag inte får pk-maffian efter mig...
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det ved så nyttjar man tankarna värre med lågtemperatursystem.
Varför? Enda skillnaden (iaf ur lekmannasynpunkt) :) borde vara att värmen i tankarna räcker längre (man eldar fortfarande upp de till 85-90C så att pannverkningsgraden bibehålles, men plockar bara ut lågtemp). Eller blir det ändå mera förluster?
 
Ju lägre temperatur radiatorerna klarar sig med desto mer kan du 'ladda ur' tankarna. Om radiatorerna behöver 70 grader så är ju värmen i tanken mer eller mindre oanvändbar om temperaturen är 69 grader.
Ur energisynpunkt spelar det inte så jättestor roll, men man måste ju elda oftare ju högre temp man ska ha.

Lite högre förluster blir det eftersom tankens medeltemperatur över tid är högre.
 
  • Gilla
1alexander och 1 till
  • Laddar…
Det var felstavnings hjälpen i min telefon som bytte ord. Det skulle stå ”bättre” inte ”värre”

Det är som du säger bättre med lågtemp eftersom man får ut mer nyttig värme ut tanken.
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
harry73
useless useless skrev:
så jag inte får pk-maffian efter mig...
Någon som ropade mig?
Is it a bird?
Is it a plane?
No it is Super PK-maffian :D

Men om man gillar gamla element, gillar man kanske också varma golv, och då kan man kombinera gamla element med golvvärme i ett lågtemperatursystem. Det gäller såklart bara om man inte äger en gammal kyrka, för då behöver man alla värmesystem och hög temperatur ;)
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
Ja, jag har satt trippelpaneler under alla fönster i min kalkyl, men kommer ändå bara upp i 25 av de 32kW jag behöver vid DT30... :cry:
 
Glömde att säga att värmekällan blir ved
harry73 harry73 skrev:
Någon som ropade mig?
Is it a bird?
Is it a plane?
No it is Super PK-maffian :D

Men om man gillar gamla element, gillar man kanske också varma golv, och då kan man kombinera gamla element med golvvärme i ett lågtemperatursystem. Det gäller såklart bara om man inte äger en gammal kyrka, för då behöver man alla värmesystem och hög temperatur ;)
Haha! :) Det är faktiskt ett gammalt missionshus! :-D

Upplägget är som följer:
- På källarvåningen (som ligger 3/4 under jord) har vi vattenburen golvvärme. Här behöver vi dock komplettera etablissemanget med några radiatorer, så att vi får upp värmen lite extra, i synnerhet nu när vi har småbarn.

- I stora salen (bottenplan) finns det 10st gamla, klassiska sektionsradiatorer installerade (av typen Lenhovda). De är 1,2m breda och ca80cm höga. Där har vi också tänkt att installera några extra radiatorer och/eller en fläktkonvektor. Jag har ingen aning om hur dessa klassiska element avger värme i ett lågtempsystem. Vi vill dock inte byta ut de, då vi gillar utseendet! Detta rum ska dock tilläggsisoleras med 15cm mineralull i väggarna och 15-20cm i taket.

Så det kanske blir högtemp på bottenplan och lågtemp för källarvåningen (om det nu går att genomföra på ett effektivt sätt). :)
 
Med ved vinner man inte så mycket på lågtemperatur, men större radiatorer är bättre, särskilt de som blir dimensionerande.
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
L
useless useless skrev:
Om man inte har extrema estetiska krav. Men det är ju bara kvinnor som har det och kvinnor bygger väl inga värmesystem? ;):oops::p:whistle:


Jag lägger in extra många smileys så jag inte får pk-maffian efter mig...
Jaha, du menar WAFF en. Wife Affecting factor. De borde stå på förpackningen hur stor den är.
 
M
D Daniel 109 skrev:
Med ved vinner man inte så mycket på lågtemperatur, men större radiatorer är bättre, särskilt de som blir dimensionerande.
Det man framförallt vinner är väl att man slipper elda så mycket?

@TS: för att köra olika temperatur på systemen så behöver du två separata stammar och en reglerenhet som som sänker temperaturen mot ena stammen.
Vissa värmepumpar (tror det var CTC eller nibe) har stöd för detta direkt i värmepumpen (två framledningsrör), annars behöver du en shunt. Som sitter mellan framledningen på värmepumpen och sen svalare stammen.

Precis som man gör när man blandar radiatorer och golvvärme.
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
M
Prismässigt, så får du väl lägga några tusen extra för shunten och några tusen extra i rör och rördelar för den extra stammen.

Hur många tusen extra det blir på rör och rördelar är svårt att säga utan att veta hur rördragningen kommer se ut.
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.