Martin_B
Är det ingen som reagerar på att läget på kök, vardagsrum, matsal, sovrum etc. är bättre i förhållande till väderstrecken, på alt. 2 än på alt. 1?

Vill man verkligen ha vardagsrum och kök mot nordväst??
Inte bättre att ha det mot sydväst?

Vill man verkligen ha sovrummet mot sydost, istället för nordost? I sovrummet vill man väl ha svalt och mörkt, inte varmt och ljust? :)

Och att garaget skulle hamna fel på alt. 2? Det är väl bara att flytta garageportarna till gavelsidan i så fall, mot vägen till? Så är det löst. Så enkelt är det.

Nä, alt. 2 helt klart vad gäller rummens placering med tanke på ljusinsläpp, värme, och kyla.

Tar här inte hänsyn till just husets placering i förhållande till tomten dock, utan enbart till väderstreck.
 
Cheesen
Som några i tråden har nämnt så tror inte jag att ni börjat i rätt ände. Börja med att göra en tomtskiss där ni ritar ungefär var ni vill ha huset och vilka rum som ska vara åt vilket håll. Vill man ha morgonsol i sovrummen eller kvällsol? Kommer vintermörkret att bli tokmörkt i hallen?

Jag tror precis som du att grannar i Norr inte är speciellt sannolikt med take på fornlämningen på kartan, Men om man har det i åtanke så kanske man skulle placera huset i N-S kompassriktning och så högt upp på tomten som man vågar just för att få en fin framsida med härliga solmöjligheter. Isåfall så måste man nog bygga ett separat garage nära gatan. Detta ger några oväntade fördelar. Man får en mer privat och skyddad gård. Du får mindre uppfart att hålla snöfri.

Nu är det som jag förstått det i Norrbottens kustband som tomten är belägen då är det några saker till man måste komma ihåg.

1.Vinter. Hur blåser det? när det kommer snö hur kommer det att driva. Det är inte kul att skotta bort den där metersdrivan framför bron 22 gånger på en vinter. Planera direkt för att det blåser och fundera på hur du ska lägga snön. Som klimatförändringen verkar så kommer vi att få hårdare vintrar och varmare somrar, så ta gärna höjd för att vi har snöfattigt just nu och om 10 år kanske har 30 cm till varje vinter.
Hur kommer snöröjaren av gatan att lägga sin snö? Man vill inte ha infarten i anslutning till den där avläggningsplatsen där den jättestora snöhögen på våren kommer att ligga.

2. Landhöjning, ett hus bygger man med planen att det ska finnas kvar om 75 år. Att då bygga med tanke på havsutsikt kan vara bortkastat redan om 30 år speciellt om man har en bit till havet. Har äldre bekanta som inte haft det i planen när dom byggde sitt fantastiska hus på 70-talet, havsviken som fanns då är som ett större dike idag.

3. Vilka växter vill ni ha i trädgården? Försök i så fall att ska möjlighet att odla dessa. Vindskydd kan man få på rätt ställe om huset vrids några grader åt ena eller andra hållet.

Sen är det en massa mer man måste ha i åtanke men det är saker som är enkla att påverka, Som att man har en backup på värmesystemet så man klarar av det där normala vinterströmavbrottet på 34 timmar. (det hände varenda vinter när vi hade stuga i skärgården, och oftast i anslutning till storhelg)

Det verkar för övrigt som om det är en fin tomt ni fått tag på, hoppas att ni får ordning på hus och hem. Lycka till på er byggahusresa,
 
  • Gilla
korpet
  • Laddar…
engs
Anna_H Anna_H skrev:
Fundera lite på i vilken riktning det kommer att finnas utsikt. Ser av kartan att det kan vara lite hur som. Kan vara fint att sitta och äta frukost eller ta en kvällsdrink uppe på balkongen, beroende på riktning.
Kanske inte ger så mycket men en spontan tanke, finns det nått träd kvar på tomten, ta med en stege och kolla utsikten från runt den höjd andra våningen hamnar på? Kanske men ser nått annan vädersträck man hellre har utsikt mot än den mest uppenbara från marknivån.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Är det ingen som reagerar på att läget på kök, vardagsrum, matsal, sovrum etc. är bättre i förhållande till väderstrecken, på alt. 2 än på alt. 1?
Jodå, därav flera kommentarer om att det kanske är fel hus för tomten.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
O
Huset borde byggas efter tomten. Då blir det bäst. Alla hus passar inte på alla tomter.
Tänk på hur solen står i förhållande till huset och tomten.
Jag skulle som flera skrivit satsat på att ha huset så nära vägen som möjligt. Eftersom det ofta blir att man bara nyttjar ena delen. Så antingen sätter man huset så långt bak som möjligt eller tvärt om. att ha huset så långt fram som möjligt är nog det bästa, lite mer privat liv.
Men tänk på solen.
 
Huset är inte bestämt eller beställt, vi är öppna för förslag och förändringar så att huset passar tomten och solens rörelse så bra det bara går. Integrerat garage är dock något vi önskar och värdesätter.

Det är flera av er som skriver att huset borde byggas efter tomten, har ni något förslag på annan husmodell/planlösning/placering som passar bättre till denna tomt? Vi uppskattar alla åsikter och tips.
 
N Norrbotten91 skrev:
Huset är inte bestämt eller beställt, vi är öppna för förslag och förändringar så att huset passar tomten och solens rörelse så bra det bara går. Integrerat garage är dock något vi önskar och värdesätter.

Det är flera av er som skriver att huset borde byggas efter tomten, har ni något förslag på annan husmodell/planlösning/placering som passar bättre till denna tomt? Vi uppskattar alla åsikter och tips.
Till att börja med vill jag säga att jag håller med övriga inlägg om att man bör se till att huset passar på tomten och dess omgivning. Men glöm inte att mycket är personliga åsikter och att det inte finns så mycket rätt och fel i detta. Dessutom är det alltid lättare att kritisera någon annans förslag än att föreslå något eget. :)

Utan att ha sett tomten och ev utsikt (mer än på bilderna) tycker jag rent konkret att man bör:
- Lägga huset ganska nära vägen och så nära den ostliga grannen som möjligt så att det blir en stor sammanhängande och insynsskyddad yta på baksidan av huset.
- Förskjuta garaget 3-5m bakåt för att skapa en naturlig lä-hörna på baksidan
- Ev. vrida huset något moturs så att altanen på baksidan hamnar mer i rak västlig riktning, som det är nu kommer solen runt hörnet på huset ungefär kl 15 (på sommaren).
- Flytta in trappan så att man slipper gå precis vid dörren där det riskerar att vara blött/skitigt (egen erfarenhet)
- Lägga sovrummen i nordöstligt läge för att undvika sol och värme i rummet på kvällen innan man går och lägger sig. Jag vet inte hur ovanvåningen ser ut men på undervåningen ligger rummet i sydväst, det kan funka om det främst är ett kontor/gästrum, men annars skulle jag flytta det till andra sidan av huset (mot garaget) och flytta ner köket där somrummet än nu)
- Om vardagsrummet skall användas som allrum/tv-rum så får du fundera på hur man placerar soffa/tv utan att få solen rakt i ansiktet eller på TVn.
- Jag skulle precis som i ditt förslag vilja ha garaget ihopbyggt med huset, det finns många fördelar med detta; man kan ha en extra kyl/frys där som man lätt kommer åt, man kan enkelt gå ut och snickra/fixa utan att behöva lämna huset, man kan givetvis komma till bilen utan att gå ut, etc...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
På sommaren är det bra med alt 1 då solen går ner i V el NV men på vintern går solen ner i sydväst. Med alt 1 får man därför i princip ingen sol in i huset tror jag under vintern.
På hitta.se kan man markera en tomt och välja solinformation så ser man solens väderstreck vid olika tider och datum.
 
  • Gilla
Norrbotten91
  • Laddar…
Martin_B
M m-i-c-k-e skrev:
På hitta.se kan man markera en tomt och välja solinformation så ser man solens väderstreck vid olika tider och datum.
Intressant. Var hittar man den knappen? Letar och letar... utan resultat.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Intressant. Var hittar man den knappen? Letar och letar... utan resultat.
Fjärde knappen är det på min mobil.
Du måste nog först gå in på " hitta.se"

Mvh P-A
 
Martin_B
P Pagno skrev:
Fjärde knappen är det på min mobil.
Du måste nog först gå in på " hitta.se"

Mvh P-A
Jaha, men då kanske det bara är på mobilversionen av sajten. Skall kolla på mobilen då. På datorn syns den inte i alla fall, inte vad jag kan se.
 
Martin_B
Näpp, inget på mobilen heller. Dela karta, Koordinater samt Mät avstånd ser jag, inget annat särskilt med Solinformation eller något sådant... :)
 
Gå in på hitta.se, klicka på "tomter", sök upp önskad tomt, klicka sedan på "se solinformation" till höger så kan man se solens väderstreck. Funkar från datorn. Superbra verktyg!
 
  • Satellitbild på en tomt med indikerad solens rörelse och soltidsinformation från en webbtjänst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pasjostrom och 2 till
  • Laddar…
Liknande funktion på alla mobilerna:
Fungerar också bra.

Skärmdump av hitta.se-app med ikoner för tjänster som Karta och Vägbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh P-A
 
  • Gilla
Pasjostrom och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
Jaha, den fanns när man tryckte på tomter! Hittade den! Tackar tackar! :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.