glasspinnen glasspinnen skrev:
Så det här borde räcka? (länk till bild: [länk] )
[bild]
Som tidigare nämnts ta bort en AP, byt till Switch 8-60 och lägg till en CloudKey så blir det bra!
 

Bästa svaret

Microkatten
Vill du komma billigare undan och samtidigt säkra upp för framtida expansion:

1. Använd din ISPs gateway/router om du redan har/får en
2. Köp en PoE+ switch. PoE+ utökat stödet för subswitchar och energikrävande (framtida) enheter. Själv har jag Linksys LGS116P. Du behöver inte Ubiquiti-enheter överallt.
3. Köp 2st AP AC Pro (dessa har bl.a stöd för standard PoE, vilket inte Ubiquitis billigare accesspunkter har)
4. Köp inte CloudKey, du kan administrera via dator.

Är du extra intresserad av att managera systemet och samla statistik, skaffa en CloudKey också - eller skaffa en senare om behov uppstår - och fundera på en managerbar switch istället i punkt 2. Köp sedan fler APs om du upptäcker täckningen inte blir optimal. Köp ev en PoE+-driven subswitch om det finns behov att minimera kabeldragning till alla APs.
 
Vill man hålla ännu mer budget så kan man köpa bara två Ap-ac-lite/lr och köra med de medföljande poe injektorerna och använda ev. befintlig router.
Controller mjukvaran behövs egentligen inte om man bara kör som "vanlig" wifi och struntar i statistik och övervakning. Det går bra att köra på en dator när man ställer in allt och stänga ner sen.
Dock är det fint att kunna hota att kicka ut barnen från wifin mha telefonappen, så nån nytta har den. ☺️
 
Tack för alla svar, vore kanon med länk till produkten så jag köper rätt saker och allt som behövs. Kör med Telias router nu när vi bor i lägenhet, men den kommer lämnas tillbaka sen när jag säger upp det och flyttar till huset. Så jag kommer behöva köpa in allt från början. Så vore nice med shoppinglista på vad som ska inhandlas och gärna en kort beskrivning på hur det ska kopplas.

Är inte jätteintresserad av statistik, bara det är lätt att styra och täcker hela huset med WiFi så är jag nöjd :) Det får gärna finnas täckning ute på trädgården oxå. (dock behöver det inte vara superbra), Kan vara kul på sommaren om man t.ex. streama musik från spotify .via Wifi:t.

Men som sagt en shopping-lista på exakt vad som ska köpas in, och gärna hur det kopplas in också =)

All hjälp uppskattas! Säkert fler som undrar hur man gör där ute :thinking::)
 
Tror att allt du behöver finns att köpa rakt över disk hos Kjelle, deras säljare hjälper dig till rätt saker. Eller så beställer du på nätet enigt tidigare förslag i tråden. Skulle gärna rita upp det åt dig men det är för besvärligt på telefonen.
Har du router från ISP
Då behöver du en switch med PoE några AC pro och en Cloud Key, lite närverkskabel sen är du hemma. Youtubeklippet i länken visar d hur du startar upp det. Cloud Key är för att slippa ha controllern snurrande i en dator hela tiden.
Edit
Inlägg #17 har en lista såg jag nu
 
Tack, nu har man koll på läget :D

Här kommer min inköpslista:
  1. UniFi Security Gateway – USG
  2. UniFi Switch 8-150W – US8-150W
  3. UniFi CloudKey
  4. UniFi AC AP Pro – UAP AC Pro

Totalpris just nu (2018-01-16)
5500:-


Det här ska bli kul! :love:
 
Ser bra ut. Men varför inte Switch 8-60W?
 
K Kane skrev:
Ser bra ut. Men varför inte Switch 8-60W?
Det är ifall man i framtiden kopplar på någon enhet (ex. avancerade webkameror) som kräver mer ström, men kanske är onödigt?
 
engs
Det var ett tag sen så det kanske är bättre stöd nu men gjorde misstaget att inte kolla upp så den router jag köpte hade stöd för CloudKey (bara antog att alla deras routrar hade stöd för det).
Kan plugga in CloudKeyn i routern och så, men kan bara hantera den hittils enda accesspunkten genom denna. För att hantera routern måste jag koppla upp mig direkt mot den, vilket är lite stök då jag inte har någon dator där i närheten.
 
I mitt fall var det inte aktuellt att koppla på mer än 4 PoE-enheter. Framförallt beroende på att jag inte kommer att kunna dra den mängden ethernetkablar på vettigt sätt till switchen.
Jag har samma set-up med Unifiprylar (till skillnad från switchen då) som i ditt inlägg #21.
 
engs engs skrev:
Det var ett tag sen så det kanske är bättre stöd nu men gjorde misstaget att inte kolla upp så den router jag köpte hade stöd för CloudKey (bara antog att alla deras routrar hade stöd för det).
Kan plugga in CloudKeyn i routern och så, men kan bara hantera den hittils enda accesspunkten genom denna. För att hantera routern måste jag koppla upp mig direkt mot den, vilket är lite stök då jag inte har någon dator där i närheten.
Vilken router köpte du för om inte annat borde du kunna hantera den från nätverket även om första inställningarna behöver göras direkt kopplad.
 
engs
J sjobergsson skrev:
Vilken router köpte du för om inte annat borde du kunna hantera den från nätverket även om första inställningarna behöver göras direkt kopplad.
ERPoe‑5, du har säkert rätt, men sist jag försökte så lyckades jag ej men det är nog min okunskap det beror på.
Oavsett så är det mer omständligt än att t.ex. bara gå in på appen och klicka på uppdatera firmware.
 
Det stämmer nog, CloudKey är till för Unifi-produkterna.
 
K Kane skrev:
I mitt fall var det inte aktuellt att koppla på mer än 4 PoE-enheter. Framförallt beroende på att jag inte kommer att kunna dra den mängden ethernetkablar på vettigt sätt till switchen.
Jag har samma set-up med Unifiprylar (till skillnad från switchen då) som i ditt inlägg #21.
Tänkt om nu så det blir nog en Switch 8-60W för mig också som du har. Räcker som sagt. :)
 
Slängde ihop en liten "karta" på hur jag har det.. kanske kan vara till hjälp :)
 
  • Skiss av hemnätverksinstallation med enheter och anslutningar mellan modem, switch, och wifi-punkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
glasspinnen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.