Det låter MYCKET billigt!

Men vad är en SMART G10 för en pump?
 
Hej
Sammansatt i Polen
Kompressor - Copeland Compliant Scroll
SWEP växlare , Grundfos pumpar osv.
Helt ok enligt mig.
mvh
Poca
 
Hej! Jag är en 55-årig ensamstående kvinna i Mora, Dalarna. Kan absolut ingenting om värmepumpar, installation, kostnader m.m. och behöver massor av råd. Bor sedan några år i mitt föräldrahem, ett enplanshus med källare byggt 1951 i blåbetong, 82 kvm boyta + lika mycket i källaren. Har en gammal gjutjärnspanna som suttit i sedan huset byggdes och använts till allt från sågspån o koks till nuvarande oljebrännare som inte heller den är allt för ny (troligtvis slutet 70-talet).
Med tanke på det lilla huset drar pannan på tok för mycket olja, drygt 4 kubik/år trots att jag försöker hålla låg inomhustermperatur under vintern och under maj-september används den endast för uppvärmning av vatten.
Har haft funderingar på att byta ut brännaren men fått rådet att med tanke på den gamla pannan är det ingen idé, ger inte så stor effekt.
Många tipsar om bergvärme, och vid kontakt med en firma på orten påstår de att kostnaden skulle bli cirka 130 tusen, fix och färdigt inkl. element i källaren.
Hur mycket kan man sedan räkna med att elen kostar för driften av värmepumpen, hur många kwh kan vara normalt för ett hus av den storleken? Är det värt kostnaden för installation av bergvärme? ???
Betalar idag cirka 35.000/år för oljan.
Tacksam för råd och tips av alla slag. :)
Kristina
 
KristinaS skrev:
Hej! Jag är en 55-årig ensamstående kvinna i Mora, Dalarna. Kan absolut ingenting om värmepumpar, installation, kostnader m.m. och behöver massor av råd. Bor sedan några år i mitt föräldrahem, ett enplanshus med källare byggt 1951 i blåbetong, 82 kvm boyta + lika mycket i källaren. Har en gammal gjutjärnspanna som suttit i sedan huset byggdes och använts till allt från sågspån o koks till nuvarande oljebrännare som inte heller den är allt för ny (troligtvis slutet 70-talet).
Med tanke på det lilla huset drar pannan på tok för mycket olja, drygt 4 kubik/år trots att jag försöker hålla låg inomhustermperatur under vintern och under maj-september används den endast för uppvärmning av vatten.
Har haft funderingar på att byta ut brännaren men fått rådet att med tanke på den gamla pannan är det ingen idé, ger inte så stor effekt.
Många tipsar om bergvärme, och vid kontakt med en firma på orten påstår de att kostnaden skulle bli cirka 130 tusen, fix och färdigt inkl. element i källaren.
Hur mycket kan man sedan räkna med att elen kostar för driften av värmepumpen, hur många kwh kan vara normalt för ett hus av den storleken? Är det värt kostnaden för installation av bergvärme?  ???
Betalar idag cirka 35.000/år för oljan.
Tacksam för råd och tips av alla slag.  :)
Kristina
130k är säkert inte orimligt givet att firman gör allt och dessutom lite extra fix med element etc.

Mellan tummen och armbågen skulle jag gissa att elförbrukningen för värmepumpen landar kring mellan 10000 och 15000kWh, antagligen i den lägre delen av intervallet.

Det är antagligen klokt att samtidigt se över husets isolering - Har huset en ordentlig mössa - isolering på vinden så det räcker? Om inte - viktigt att fixa detta också.
 
KristinaS:

Eftersom du redan sitter med en panna i huset så kanske du skulle kika på en pelletsbrännare till denna. Det blir avsevärt mycket billigare än en värmepump, dock så är det mer löpande underhåll med skrapning sotning osv.
Du måste även kolla så att din panna/skorsten/pannrum klarar av en pelletsanläggning.
Energibesparingen hamnar ungefär på samma som en värmepump.
 
Tackar för tips och råd ang. uppvärmning av mitt hus.
Har en mycket bra isolering, både vad gäller tak och fönster, tror inte det finns så mycket att göra där.
Har funderat på pellets, har en släkting som installerar sådana anläggningar, men känner att jag inte vill ha det jobbet som en sådan uppvärmning kräver. Reser bort lite då och då till vänner och bekanta och vill kunna stanna borta minst 2-3 veckor utan att tänka på uppvärmning.
Vet inte om jag har fel, men tror att ett lån på cirka 125 tusen kronor för att göra en bergvärmeinstallation blir betydligt billigare än kostnaden för oljan. Räknar då på räntor, amorteringar och elkostnader. Kan det stämma?
Tycker att mina nuvarande kostnader på cirka 3.500 kronor/månad är för mycket för att värma upp mitt lilla hus.
 
Enligt en kollega fick han bra pris och gott bemötande av Tops. http://www.tops.se

Betänk även att kontrollera "Aktivt borrhål".

Annat förslag på Vp är "IVT Greenline HT Plus", som jag är inne på att införskaffa.

Väl mött,
Lars
 
Hej,

Jag har läst igenom denna tråd med stor läslusta och har lite egna frågor...
Vårat hus (150m2) har idag en olja/el panna från -91 som behöver ca 0,7-1,0m3 olja och totalt ink hushållsel ca 20.000kwh per år. Det finns ingen vv-beredare utan pannan fixar det på något sätt. Vinden är tilläggsisolerad så det finns ca 35-40cm isolering.
Nu tänkte vi ta steget ut i värmepumpsdjungeln....

1. De funderingar som vi har haft är att behålla oljepannan att par år till men komplettera med luft/vatten pump. Detta är den billigaste lösningen men kräver kompletering med vv-beredare för att fungera bra fullt ut. Skulle rimligtvis ge en besparing på ca 35-40% per år. Investeringen är ca 60.000:-

2. Byta till vatten/luft pump och byta pannan till en elpatron med dubbelmantlad vv-beredare, något dyrare. Detta skulle ge en besparing på ca 50% per år men investeringen är ca 90.000:-

3. Byta ut till bergvärme. Detta ger största besparingen, ca 65%, men också den största investeringen. ca 130.000:-

Våra tankar lutar åt alt 2 eller 3, men 3 tycker jag kan vara svår att motivera eftersom huset är såpass litet, 110m2 boyta och 40 biyta (garage, tvättstuga, förråd). Helst vill jag kunna räkna av investeringen på max 10 år, det spelar ingen roll vad tillverkarna garaterar för livstid på pumparna, efter 10 år kan vad som helst hända...

Vad skulle någon med erfarenhet av bergvärme föreslå för borrdjup resp. storlek på värmepump i detta fall??
Vad anser ni om vatten/luft dockad till befintlig oljepanna??
vad anser ni om vatten/luft med en ny elpanna??

Man har föreslagit allt möjligt till oss....

Tackar...
 
Vårt hus är 148 kvm..egentligen större i uppvärmd rymd eftersom bottenytan är 85kvm med 1 3/4 plan - förhöjt väggliv på övervåningen. I praktiken värmer vi nästan 170 kvm.

Vi har en värmepump på 4 kwh (IVT Greenline puls 4) som räcker till. Elpatronen går inte förrän under -15, lite beroende på varmvattenuttaget.
När det blir dags för byte blir det nog en 5 kwh, mest för den goda sakens skull.

Men som sagt, elpatronen går inte alltför mycket. Vi har en elförbrukning ink hushållsel på 11500 kwh per år. Då har vi dessutom en del köldbryggor att rätta till på övervåningen.
Vårt hus är i övrigt välisolerat och har bra fönster.

Vår värmepump har 100 meter hål att bada i, varav ca 90 m aktivt.

Eftersom du antagligen inte har lika varmt i garaget och förrådet borde väl en 4-5 kwh vara lagom?
 
Tänkte bidra med vårat koncept..

Köpte en Nibe Figter 1215-7 för ca 40 000, anliade en borrare separat 160m fick det för 30 000 inklusive slangar (treslangsystem) en slan ner och två upp.

Kopplade ihop hela konkarongen själv med hjälp av polaren (rörkrökare) i två dagar.

Huset är på tot 260 kvm uppvärmd yta med golvvärme i betongplatta och golvvärme i mellanbjälklag av trä.

Tyckte vi kom undan ganska billigt.

Kompletterade med en frånluftsvärmeväxlare
Nibe FLM 30 för att få frånluft med återvinning (krav i nybyggnader) den gick på 6 laxar.

/Stefan :surprised: :surprised: :surprised:
 
Envis, var bor du? Borrningen lät himla billig, jag hade räknat med ca 50 kkr för samma djup. Skall borra i Stockholmsområdet.

Annars har vi tänkt på exakt samma lösning som du, Husstorleken är ungefär densamma, vi har tänkt köpa alla prylar från värmepump.biz, det verkar billigast, anlita borrare och rörmokare separat (vi har inte en enda kompis vi kan "uttnyttja" vid ett husbygge, suck).
 
jeppe skrev:
Jag har installerat 2st fläktkonvektorer, en i hallen och en i badrummet (Aircoil) och fick betala ca 3000 st.

Jag är inte riktigt nöjd med hur det fungerar men det kan vara en inställningssak.

När jag har fläktkonvektorn i läge auto så justerar det fläktfarten automatiskt och därmed hur mycket energi som tas ur framledningsvattnet.

Min värmepump har utomhusgivare som justerar framledningstemp.

Dessa två kombinationer kan leda till att VP tycker att det räcker med 36 rader i framledning och att det är drag vid hallkonvektorn så det vill gå med full fart.

Resultatet blir att eftersom det är så bra effekt på  fläktkonvektorn så kyler den framledningsvattnet så mycket att fläktkonvektorn stänger av sig, returröret blir kallt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet, ta bort effekt vakten eller låta fläktkonvektorn få gå med sitt onoff. Jag tror att det största problemet med det här är att det är två separata styrsystem ett för VP och ett förfläktkonvektorerna som inte är sammankopplade. Det bästa vore nog om man hade konstant framledningstemp och fläktkonvektorn fick reglera rumstempen själv.
 
jeppe skrev:
Jag har installerat 2st fläktkonvektorer, en i hallen och en i badrummet (Aircoil) och fick betala ca 3000 st.

Jag är inte riktigt nöjd med hur det fungerar men det kan vara en inställningssak.

När jag har fläktkonvektorn i läge auto så justerar det fläktfarten automatiskt och därmed hur mycket energi som tas ur framledningsvattnet.

Min värmepump har utomhusgivare som justerar framledningstemp.

Dessa två kombinationer kan leda till att VP tycker att det räcker med 36 rader i framledning och att det är drag vid hallkonvektorn så det vill gå med full fart.

Resultatet blir att eftersom det är så bra effekt på  fläktkonvektorn så kyler den framledningsvattnet så mycket att fläktkonvektorn stänger av sig, returröret blir kallt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet, ta bort effekt vakten eller låta fläktkonvektorn få gå med sitt onoff. Jag tror att det största problemet med det här är att det är två separata styrsystem ett för VP och ett förfläktkonvektorerna som inte är sammankopplade. Det bästa vore nog om man hade konstant framledningstemp och fläktkonvektorn fick reglera rumstempen själv.
 
Lite sent kanske, men sätt dit en shunt, det löser problemet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.