Jag håller på med en en källarrenovering och har börjat från botten, det vill säga golvet. Två rum är helt uppbilade och nu har jag börjat rensa ur det tredje och största rummet. Det finns dock någon form av "pelare" vid ena väggen som jag inte förstår mig på. Knackar jag på den låter den ihålig och mönstret på den säger "eternit" men där är jag inte säker.
Då detta rum byggdes till 1966 (10 år efter att huset byggdes) så avviker det från övriga rum i konstruktionen. Bland annat är det gjutet valv vilket får mig att misstänka att det är en stödpelare av något slag, men en ihålig pelare känns konstigt.

Mina funderingar är då:
Kan jag utgå från att den är byggd i eternit då den dels har det där mönstret och dels liknar ett av de gamla ventilationsrören i pannrummet som jag till 100% är säker på att de är byggda av eternit?
Verkar det rimligt att det är en stödpelare eller kan det vara något annat?
Gissningar?

Det är förstås svårt att testa om den är bärande på samma sätt som man kan göra med reglar genom att såga och känna om sågbladet fastnar. Framförallt om det är eternit så vill jag inte såga i det alls.
Jag har byggritningar och teknisk beskrivning av allt på huset utom just det här rummet. Jag har förslagsritningen som användes till bygglovet på 60-taet men där finns inte denna "pelare" med men samtidigt handlar den ritningen mer om markplan så källaren nämns knappt.

Ville mest rådfråga innan jag drar igång Hiltin igen och sabbar huset eller något.

Se bilder nedan. Den svarta väggen är husets ordinarie yttervägg:

Bilden visar en vit "pelare" med texturerad yta intill en vägg med spår av fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källare med uppbilade golv och väggar, en ihålig pelare som kan vara av eternit och en trähylla med diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rörschakt?
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Krilleman
Ihåligt och med det mönstret så är det nog allt eternit!
 
  • Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
Skulle kunna vara en gammal eternitkanal som använts som gjutrör för en betongpelare. Vad som talar emot är att TS tycker den låter ihålig.
De användes i huvudsak som ventilationskanaler förr. Kan det vara ventilation till någon annan del av huset som försvann vid ombyggnation?
 
tommib
Vad finns utanför väggen? Ventil? Luftintag till gammal öppen spis?

Jag håller också med om att det ser ut som eternit. Någon vänlig själ har ju satt en spik i den så du kan försiktigt dra ut spiken och titta på strukturen samt peta in en ståltråd för att se om den faktiskt är ihålig.
 
Tveklöst eternit och absolut ingen pelare med bärande funktion. Den rymmer antagligen något som behövde brandskyddas. Frågan är vad och varför?
 
Altanen i vårt förra hus stod på plintar gjutna i sådana rör. Det är nog inte helt ovanligt att de användes som gjutrör, då kan det vara bärande.
 
Visst användes eternitrör som gjutformar. Men placeringen av detta samt källarväggens utförande samt att det är ihåligt talar emot det.
 
Bifogar en enklare ritning på källaren.

Självklart kan jag inte svara på hur konstruktionen sett ut under utbyggnadens 50-åriga liv. Det kan ju ha funnits kaminer/öppna spisar eller andra luftkrävande konstruktioner där förr.

I och med att källarväggarna är tjockare än markplansväggarna så är det inte ett rör som kan ha gått upp till vinden i alla fall, vilket liknande rör gör i pannrummet/tvättstugan via murstocken. Så vad det än är så går det just nu från källargolv till källartak vad jag kan se utan att ge mig på den.

Jag ska se om det via spikhålen går att se om det verkligen är ihåligt eller om det bara är någon form av hålstensbetong som luras.


Enkel ritning av en källarplan med markerade delar som pannrum, tvättstuga, garage och en "pelare".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
Hur ser våningen över källaren ut, kan det vara avloppsrör / avloppsventilaton, inkommande el eller vatten bakom kanalen
 
En ritning betyder mycket. Jag vågar sätta en slant på att eternitröret rymmer en stålpelare som utgör mittstöd för en stålbalk, som i sin tur är upplag för betongplattan längs den gamla källarväggen.
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hur ser våningen över källaren ut, kan det vara avloppsrör / avloppsventilaton, inkommande el eller vatten bakom kanalen
Just det rummer ovanför har nästan samma mått. Det är lite kortare då 190 cm av källarrummets tak används till altan. Rummet ovan är ett vardagsrum så det finns inget inkommande från pelarens utrymme (vilket jag är 100% säker på då jag bytt ytskikt i hela huset).

J justusandersson skrev:
En ritning betyder mycket. Jag vågar sätta en slant på att eternitröret rymmer en stålpelare som utgör mittstöd för en stålbalk, som i sin tur är upplag för betongplattan längs den gamla källarväggen.
Med en borr borde jag kunna avgöra den saken. Ska testa och återkommer!
 
hsd
Asbest-varning
Ofarligt om det får vara orört
Livsfarligt att bearbeta ,borra såga knäcka, det är då de vassa mikroskopiska partiklarna frigörs och kan hamna i Dina eller familjens lungor
 
Mats-S
hsd hsd skrev:
Asbest-varning
Ofarligt om det får vara orört
Livsfarligt att bearbeta ,borra såga knäcka, det är då de vassa mikroskopiska partiklarna frigörs och kan hamna i Dina eller familjens lungor
Njae .... livsfarligt att borra ett hål?
Knappast, däremot upprepad kontakt med asbet är klart ohälsosamt, men att pula tile med ett enda rör är inga problem om man håller rent, tar hand om spånet mm.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Borre ett lite större hål (använd dammsugare under borrningen) så att du kan få in en inspektionskamera. Borde finnas att hyra på Hyrse, Cramo eller nån rörfirma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.