L
Har varit inne på samma linje med ett lock och isolering av något slag , för att kunna värma
( VP ) och bada på vintern , har bara en plaskdamm 4X3 m , men övergett det , när det blir för tungt med trä och ingen tätning i mot kanten , samt bärigheten som säkerhet att kunna stå och ha stolar bord där
Funderade ett tag att fixa något i stil med skalkluckor i aluminum som på fraktfartyg , men även det blir stora problem med , ska det vara perfekt ska luckan täta eller gå ner i hålet för att bevara värmen , men är för mig en liten utopi för att få till det på någotsånär ekonomisk nivå
Så nu stängs den med trappetsplåt över vintern
 
L Liteavvarje skrev:
Har varit inne på samma linje med ett lock och isolering av något slag , för att kunna värma
( VP ) och bada på vintern , har bara en plaskdamm 4X3 m , men övergett det , när det blir för tungt med trä och ingen tätning i mot kanten , samt bärigheten som säkerhet att kunna stå och ha stolar bord där
Funderade ett tag att fixa något i stil med skalkluckor i aluminum som på fraktfartyg , men även det blir stora problem med , ska det vara perfekt ska luckan täta eller gå ner i hålet för att bevara värmen , men är för mig en liten utopi för att få till det på någotsånär ekonomisk nivå
Så nu stängs den med trappetsplåt över vintern
Förstår precis. Att jag öht funderar i dessa banor beror på att vårt nuvarande poolskydd både börjar bli luggslitet och redan läcker värme. Vi lockas av Aqvisdecks funktion men inte dess pris. Det skulle vara väldigt skönt att slippa vinterplåtarna också.

Jag har fått en hel del att tänka på och jag kommer att fundera, rita och räkna lite till. Tack för alla synpunkter och alla råd – fyll gärna på med mer!
 
Kom på att stödhjul för släpvagnar kanske kan vara något? Billigt, enkelt, inbyggd justering och anpassat för utomhusbruk.
 
Nja, hjulen bör vara hårda.
Vi har små vagnar för att dra tunga saker med, ibland upp till ett ton.
Mina vagnar blev stulna, så jag köpte 8 svängbara hjul på närmsta ställe och slog ihop 2 vagnar. Ställde på ett paket på 600 kg, och normalt med de hjul vi har puttar man ett sånt paket med en hand.
De nya hjulen kändes hårda, men var av gummi, och jag flyttade inte paketet själv för hand.
 
  • Gilla
Slaktarn82
  • Laddar…
Lägg gärna upp ritningarna
 
P peter_c skrev:
Aqvisdecks
vore mycket snyggare om locken låg "flush" med det övriga trädäcket. Tycker att detta är ngt av en budgetlösning.

Detta är en mycket snyggare lösning som into borde vara mycket dyrare om man planerar för det.
 
L
Inte helt fel , iden är god , men fodrar en del plats på sidorna för locket .
Behövs nog en del olika saker för att flytta locket , dom här är små , inga 7 metersbitar
och är nog inte gratis
 
Kan man inte sätta en skiva i hela botten av "paketet" som får samma funktion som vajern det pratades om tidigare i tråden?
Vad man skulle använda för sorts skiva med tanke på fukt och tillräcklig draghållfasthet vet jag dock inte, galvad 0,5-1mm plåt kanske?
 
Jag skulle beställa stålstänger/rör från en metallverkstad och lägga kullager som hjul och sen minska höjden på regeln istället. Fräser du ur regeln på undersidan och "fäller in" en 30mm rundstav lär du klara dig med mycket lägre reglar...
 
en vill ha lite höjd på regeln för styvhetens skull
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Kan man inte sätta en skiva i hela botten av "paketet" som får samma funktion som vajern det pratades om tidigare i tråden?
Vad man skulle använda för sorts skiva med tanke på fukt och tillräcklig draghållfasthet vet jag dock inte, galvad 0,5-1mm plåt kanske?
Jo en torsïonsbox är just en sådan lösning
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
L L-E skrev:
Jo en torsïonsbox är just en sådan lösning
Har lärt mig nu vad en torsionsbox är och det verkar vara intressant! Ju lättare plattform med bibehållen stabilitet, desto bättre. Men då undrar jag:
  • Torsionsboxen ska vara utomhus året om och utsättas för hög luftfuktighet underifrån. Vilka material ska jag använda till boxen?
  • Finns det formler/kalkylatorer för att beräkna dimensioner, fackstorlek med mera givet vissa material?
 
L L-E skrev:
vore mycket snyggare om locken låg "flush" med det övriga trädäcket. Tycker att detta är ngt av en budgetlösning.
Det är en tänkbar möjlighet. Antingen ligger plattformen infälld ("flush") i höjd med befintligt däck eller också ovanpå som en upphöjning. Eftersom vi planerar att förnya hela däcket är båda varianterna möjliga.

Jag har jamsessions hemma ibland och en upphöjd plattform skulle kunna ge lite scenkänsla. Höjden blir isf runt 25 cm (regel 195 + trall 28 + täckningsmaterial) och det skulle vara mer än acceptabelt.
 
Om boxen är ventilerad borde väl tryckimpregnerat virke och plywood funka. Runda hål i centralt i distanserna i boxen påverkar inte styrkan nämnvärt.

En box med höjd 250 mm förstärkt med plåt i botten kan nog bära upp en större grillfest på locket (beräkning tror jag du kan skippa). På toppen räcker det med plywood plus trall då dessa är bra på att ta tryck.

Kolla in www.lattelement.se (är därför jag tror beräkning överflödigt)

Plåt i botten är ju f.ö en alldeles utmärkt fuktspärr. Plåten bör vara galvad eller kanske rostfri.

Plåten är väl bäst att limma och skruva. Epoxi kräver inget presstryck att tala om.

Hunton lättbalk ser ut som en vinnare som distans i torsionsboxen. Om den är ventilerad behövs kanske inte att den är impregnerad.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.