Vi har bokat en tomt ute på skärgården i Norrland, det blir ett nytt bostadsområde nära havet. Det är en rektangulär tomt (40*50m) på 2000 kvm som ligger lite högre upp på berget jämfört med resten av området. Vi har tänkt oss ett tvåplanshus med standard takhöjd på båda planen och integrerat dubbelgarage.

Tomt markerad med röda linjer på karta över skärgården, text "HÄR" indikerar position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kartskiss av framtida bostadsområde med markerade tomtgränser och kompassriktningar, ej i skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flygbild över ett framtida bostadsområde med utmarkerade tomter nära havet i skärgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu behöver vi er hjälp och åsikter för att bestämma placering på huset för att kunna gå vidare med planlösningen. Vill att tomtens förutsättningar ska ligga till grund för hur vi utformar huset.

Här står jag mitt på tomten och tittar mot nordväst.
Tomt i skärgården med uppmätt rektangel, utsikt mot nordväst, havet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rektangulär tomt markerad med rött på berget med utsikt över skärgården, omgiven av tallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här står jag på sidan av tomten och tittar mot nordost.
Vy över en rektangulär tomt i skärgården med skog, markerad tomtgräns och hav i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har inga grannar från sydväst och vill ha altan där i anslutning med kök. Dessa alternativ har vi spånat på. OBS, bilderna är inte skalenliga.

Alternativ 1:
Oskalenlig arkitektonisk ritning av ett tvåplanshus med integrerat dubbelgarage, sett uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomtplan med ett förslag till husplacering, tvåplanshusritning centralt på grön yta, omgiven av vägar och träd, kompass för orientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Alternativ 2:
Skiss på tvåplanshus med noteringen "OBS, Ej färdig planritning", inkluderar kök, vardagsrum och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomt med ritning av tvåplanshus placerat i hörn, orientering nordväst, intill väg och omgiven av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den stora fråga, hur ska vi placera huset på tomten? Vilket tycker ni är bättre med tanke på väderstrecken, alternativ 1 eller alternativ 2? Ni får gärna komma med tips & tankar här.
 
Alt. 1 pga att den naturliga uteplatsen hamnar i västläge och att infarten blir "rätt".
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag hade kört på 1an. Då får man en tydligt definierad fram och baksida på tomten och får garageportarna mot vägen så att det bara är att köra rakt in utan att svänga och krångla. Alternativt 2an då men med portarna på gaveln? En svängd uppfart är störigt tycker jag.
Edit: tvåa på bollen om uppfarten...
 
Tack era åsikter. Vi har varit i samma tankar men tvekar fortfarande lite.


Här är en sammanfattning på vad vi tycker är fördelar och nackdelar med båda alternativen.

Alternativ 1.
+ Uppfarten blir rätt.
+ Huset blir fint placerat på tomten och känns mer välkomnade.
- Söderläge blir mot gaveln.
- Utsikt mot området blir från gaveln ovanför garaget.


Alternativ 2.
+ Fri baksida mot söderläge utan insyn.
+ Utsikt mot området blir från långsidan på plan 2.
- Känns fel med svängt uppfart.



Vi har tagit inspiration från Myressjöhus Cobb Bay och kommer att göra något liknande på fram och baksidan.
Vit tvåvåningshus med svart tak och ansluten garage, uppfart och grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåvåningshus med vit fasad, svart tak, veranda och balkong liknande Myressjöhus Cobb Bay.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit tvåvåningshus med veranda, inspirerad av Myressjöhus Cobb Bay, placerad på kuperad tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåvåningshus med veranda, balkong och trätrapp, placerat nära strand med dungräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fint tomt! Jag hade lagt det som alt. 1.

Tänk hur du kommer att använda huset och dess omgivning.

Vill du:
Ha grillen nära köket?
Sitta i kvälls / nattsolen?
Kaffe i morgonsol?
P-plats för era bilar men kanske även besök?
Ev. Uterum i framtiden? Ska detta då ligga vid vardagsrum eller vid kök?
Kanske bygga Attefallare till mormor eller till barnen?

Försök placera ditt liv på tomten så och anpassa huset efter livet och tomten!

// han som har byggt två nya hus när han var 37...
 
Alternativ 1. Men ni skulle kanske förskjuta huskroppen närmare vägen och behålla garagedelen där den är? Då blir delen av tomten på baksidan större och lite vinsdkydd i hörnet från utstickande garagedelen?

Skiss av ett hus med angränsande uteplats och garage, föreslagen placering nära en väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Alternativ 1. Men ni skulle kanske förskjuta huskroppen närmare vägen och behålla garagedelen där den är? Då blir delen av tomten på baksidan större och lite vinsdkydd i hörnet från utstickande garagedelen?

[bild]
Bra idé, vi har skissat lite på det tidigare. Är detta bättre?
Ritning av en husplan som visar en förbättrad layout med möbler och rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Roev08 Roev08 skrev:
Fint tomt! Jag hade lagt det som alt. 1.

Tänk hur du kommer att använda huset och dess omgivning.

Vill du:
Ha grillen nära köket?
Sitta i kvälls / nattsolen?
Kaffe i morgonsol?
P-plats för era bilar men kanske även besök?
Ev. Uterum i framtiden? Ska detta då ligga vid vardagsrum eller vid kök?
Kanske bygga Attefallare till mormor eller till barnen?

Försök placera ditt liv på tomten så och anpassa huset efter livet och tomten!

// han som har byggt två nya hus när han var 37...


Ja på alla dina frågor :)
 
N Norrbotten91 skrev:
Bra idé, vi har skissat lite på det tidigare. Är detta bättre?
[bild]
Jättefint hus!

Om jag var du skulle jag har förskjutit garaget som in ditt sista förslag, dels blir det ett naturligt vindskydd på baksidan, och dels tycker jag att det känns lite mer ”arbetat” och som att det är två olika huskroppar istället för en (men det är bara min personliga åsikt).

För övrigt tycker jag alt 1!
 
  • Gilla
Norrbotten91
  • Laddar…
För övrigt, har ni tänkt ha tak över altanen på baksidan? Det är praktiskt (och snyggt) men i så fall tycker jag att ni ska fortsätta med altanen ut en bit till så att ni får plats med bord/solstolar/etc utanför taket!
 
  • Gilla
Norrbotten91
  • Laddar…
Ett annat tips som inte har med topic att göra är trappan i huset. Det är praktisk att ha en hall innan trappan börjar. Då slipper man grus och blött golv när man ska upp till övervåningen (se t.ex. A-hus villa Anneberg)

Jag föredrar helt rak eller u-trappa
 
  • Gilla
Norrbotten91 och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Jag skulle välja alt. 1 att ha altan i söder är enl. mig överskattat. När vi byggde valde vi västerläge på altan. Dels så kommer solen in ganska tidigt ändå (12-13) sedan har man sol hela dagen och fram till 21 innan den försvinner bakom träd. För min del är det mycket viktigare att ha sol från lunch till sen kväll än från morgon till eftermiddag. efter som ni har en altan på gaveln så får ni in solen där, när det är som varmast. Jag har byggt i Uppsala och det är en viss skillnad på hur mycket solen är uppe och hur varmt det är jämfört med uppe i Norrland. jag också värdera åt vilket håll jag får den finaste utsikten, jag såg att man kan se vatten vilket jag hade tagit tillvara på.
Jag skulle ha anpassat husets planlösning så att jag dels kan nyttja solen men också den fina utsikten. Jag hade också lagt huset så att jag får en så stor sammanhängande yta av gräsmattan som möjligt på baksidan dvs som alt. 1 men med ett förskjutet garage så att jag kan lägga garaget minst 9 meter från vägen gärna 10-11 meter så kan man parkera bilen med skotersläpet påkopplat! Jag gjorde bort mig och la garaget bara 7 meter från vägen. Jag får in släpkärran som är 6 meter men husvagnen som är 8 meter måste jag trycka in mellan hus och garage.
 
  • Gilla
Norrbotten91
  • Laddar…
Ritad skiss över en planlösning för ett hem med rumsetiketter och möblemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel linjeteckning av ett tvåvåningshus med sadeltak och flera fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
I Alt 1 står huset för nåra tomtgränns!
 
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
I Alt 1 står huset för nåra tomtgränns!
Hur vet du det? TS skriver att bilderna inte är skalenliga. Dessutom skriver han att tomten är 40x50m, så nog borde det gå att placera hus och garage enligt alt 1 utan att det kommer för nära tomtgränsen. Hus+garage+altan kan inte vara mer än max 26-28m brett..!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.