Hej,

Jag ska bygga hus inom kort (enplans villa, ca 180kvm), och börjar fundera på hur jag ska göra med internet, då jag ska få fiber till huset. Jag kommer självklart dra rör med internetkablar (cat6) till alla rummen. Men är fundersam på vad jag ska köra för uppsättning av nätverk?

Mina två alternativ är Ubiquitis accesspunkter eller mesh-system som båda är kabeldragna till varandras enheter då det ger bäst hastighet.
Dock vet jag inte vad som slår varandra bäst. Det kan vara kul att ha fler funktioner till nätverket som jag vet att Ubiquiti har, men absolut inte nödvändigt. Så länge det finns WiFi täckning över hela huset med minst 90% hastighet för alla i hemmet så är jag nöjd :D

Skulle vara bra med en guide som visar hur jag kopplar in allt steg för steg och vilka produkter jag behöver.
Ska tilläggas att jag är lite av en prylnörd så jag köper gärna bra och stabila saker.

Så vad tycker ni jag ska köpa och hur bygger jag upp det?
PS! Har tänkt mig 3st Accesspunkter eller meshpunkter (båda med kabeldragning mellan varandra)



Velop visar på sin hemsida till punkt och prickar med en bild på hur man kopplar ihop deras mesh-system med kabel, såhär:
SF217442-001_EN_v1a.png


Finns det något liknande för hur man sätter upp Ubiquiti? (gärna bild på hur kabeldragning ska gå + installation)
 
Redigerat:
2 AC pro borde täcka detta med råge.
 
R Robert-san01 skrev:
2 AC pro borde täcka detta med råge.
1. Så Mesh-system som är kabeldraget är inte bättre? (lite billigare och enklare uppsättning)
2. "2 AC pro borde täcka detta med råge." säger du, Men behövs inget mer, typ router, switch m.m.? Skulle verkligen behöva veta exakt vad som behöver köpas in och vilken kabel som går till vad.

Tack för snabb respons förresten! :D
 
Jag har en Netgear router och en AP AC PRO. Där routern just nu sköter brandvägg mm och accesspunkten bara är accesspunkt.

Du behöver en Security gateway, Cloud key, switch 8-60W och två Accesspunkter. Du behöver inte gå på pro, skulle tro att 2st Lite räcker till ditt hus om det inte är bara stål och betong i väggarna.

Jag har en 90m2 villa i 2 plan och har en PRO på nedervåningen. Har 4/5 på bortre hörnet på plan 2. Så jag skulle bli mycket förvånad om du behöver mer än 2 AP.
 
  • Gilla
Sebtju och 1 till
  • Laddar…
Jag kommer att byta ut Netgear routern till USG mm när det passar.
 
  • Gilla
Sebtju
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag kommer att byta ut Netgear routern till USG mm när det passar.
Känns rent spontant nu som det lutar mer åt Ubiquiti lösning med 2 eller 3 AC pros. Men Velop visar hur smidigt det är att koppla i deras system med hjälp av bilden som jag lagt till i tråden. Finns det någon sådan visuell bild för hur man kopplar ihop Ubiquiti lösning?

Jag hittade en ritning på hur jag tror det fungerar att sätta upp Ubiquiti:

UBNT-UniFi_DeploymentSmall.jpg

På bilden är det 3 st accesspunkter, switch och Internet Gateway.
Behövs något mer än dessa saker?

Kundvagnen till inköp:
  • 3 st Unifis AP - vilka? Skicka gärna länk
  • 1 st Unifi Switch - vilken? Skicka gärna länk
  • 1 st Internet Gateway - vilken? Skicka gärna länk
  • Behövs någon mer Unifi pryl för att det ska fungera?
 
Precis så enkelt är det.

Gateway - Unifi Security Gateway (USG).

Switch 8-60 räcker om du inte behöver mer än 8 portar och 60W.

Vill du inte ha en PC snurrande kör du Unifi Cloud Key.
 
R Robert-san01 skrev:
Precis så enkelt är det.

Gateway - Unifi Security Gateway (USG).

Switch 8-60 räcker om du inte behöver mer än 8 portar och 60W.

Vill du inte ha en PC snurrande kör du Unifi Cloud Key.
Så det här borde räcka? (länk till bild: https://i.imgur.com/oRl4ePo.png )
oRl4ePo.png
 
150 switchen behöver du inte. Det räcker med 60.

Annars helt rätt!
 
Jag skulle börja med 2 AP och bygga ut med en 3e om det mot förmodan skulle behövas.
 
Här är en youtubkanal som är bra när man ska installera ubiquiti prylarna
 
Glöm inte Cloud Keyn... om du inte tänkt köra endast Controllern på nån burk istället.

Jag hoppade över USG:n och kör med den medföljande brandväggen från ISP:n. Funkar kanon vilket som (dock får du mer övervakningsmöjligheter om du kör USG:n)

Som tidigare skribent sagt så skulle jag oxå börjat med 2st AP:er... har svårt att se att det inte skulle räcka :)
 
Jag har haft många olika routers och AP'n av olika modell genom åren och inget har någonsin fungerar 100%-igt...
Antingen bråkade Apple prylar (iPad och iPhone) eller så bråkade Android plattor eller telefoner. Vi har typ 50/50 i vårt hushåll...

Laptops och MacBook har alltid fungerat bättre dock...

Nu har jag skaffat en Netgear Orbi med satellit sedan sommaren och det har fungerat klockrent sedan dess. Jag har inte ens startat om dem en enda gång!

Jag skulle rekommendera Mesh alla dagar i veckan!
 
  • Gilla
CurreJ
  • Laddar…
Jag har en AC lite på övervåningen, ett 2plan m källare, men gigantisk murstock i mitten och putsade 3" plankinnerväggar. Räcker inte för hela huset. Ska köpa en AP till, tillsvidare har jag en extra router och en repeater för att få täckning överallt... Därmed inte sagt att unifi är svaga... Klienten måste ju också nå ap:n...
 
Jag kör med fyra trådade TP-Link Archer C2, omkonfigurerade till "dumma AP" med OpenWRT firmware och en dedikerad router (Archer C7). Alla nät (både 2.4 och 5GHz) har samma SSID och det funkar kanon.

Android, Windows och iOS-prylar roamar fritt mellan Accesspunkter och byter till 5GHz när signalstyrkan räcker till. Dessutom agerar C2:surprised:r "switchar" för saker som är inkopplade med tråd (i stort sätt allt som inte är mobilt).

Hastigheten varierar mellan 400Mbit (för saker som har 809.11ac och 5GHz) till 30-40Mbit (ute på gatan) men hela kåken och tomten har 100% täckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.