T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan naturligt välja vilken c/c som helst. Dock är 60 standard och 30 används gärna i badrum där väggen behöver vara stabilare. Har du annan c/c finns risk att du inte hittar reglarna den dagen du vill skruva upp något nytt, eller vill använda byggelement som är avsedda för standard-c/c, t ex isolerskivor.
Nä den biten är jag absolut införstådd i. Fermacell skivorna är anpassade för cc60, men eftersom jag kör med de liggandes så bestämmer jag ju själv vilket cc jag vill ha så länge kortlingarna sitta på samma mått. Sen gällande isolering så kommer jag köra det liggandes också, så blir det rätt :) men ja.. Jag kanske ska överväga att köra cc30 istället. Får räkna på det ;)

Är mest fermacell skivorna som ställer till det, för liggande montage så måste det finnas reglar i längsriktning, därav alla kortlingarna. Kör jag med de ståendes så får jag 35cm spill på båda långväggarna, sen 14cm på 2 kortväggar, 30cm vid duschen på ena sidan och 15cm på andra, 20 vid toan... Ja det blir väldigt mkt spill. Klart man kan lappa på mer eller mindre varje vägg men frågan är hur bra det blir :thinking::thinking:

Men det ligger absolut något i det du säger! Och cc30 hade varit lättare
 
Hmm, med lite blandat 90 och 60 skivor så blev det visst inte dyrare.. Så vi kör nog på cc30 istället! :)

Sen funderar jag på det där med plyfa. Fermacell anger att deras skivor klarar 30kg utan plugg och 50kg med plugg. Så frågan är om man ska slopa plyfa bakom kommod och sätta upp kottlingar där skruven kommer istället? Har ändå tänkt ha baksidan av den väggen öppen tills badrummet är färdigt för att underlätta dragning av el och sånt.

Hur hade ni gjort?
 
Jag skulle bygga en skruvbar skiva runtom i badrummet, det finns alltid något att fästa (toarullhållare, småhyllor, lampa, konsoller)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle bygga en skruvbar skiva runtom i badrummet, det finns alltid något att fästa (toarullhållare, småhyllor, lampa, konsoller)
Så även om Fermacell-skivan i sig klarar av en hel del vikt så tycker du ändå att plyfa är att föredra?
Påslagskostnaden är ju inte mer än 800kr så är la egentligen ingenting att snåla in på :)


Har förövrigt räknat på väggarna igen och nu har jag fattat ett slutgiltligt beslut. Det blir cc60 med kortlingar och liggandes skivor. Det gick helt enkelt mycket bättre ut i slutändan och att montera de liggandes istället för ståendes kapade kostnader på skivorna med 500kr.
 
Då kör vi en liten update!

Tanken var ju inte riktigt att dra igång än men min sambo sa att hon blev sugen på att smälla garderoberna och vem är jag att neka det? :crysmile:

Sagt och gjort så skred jag till verket:D

Först den obligatoriska före bilden!
Vit garderob med öppna dörrar i ett rum före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med dörrar, hyllor och allt sånt. Har självfallet sparat alla knopparna :)
Före renovering: öppna garderober utan dörrar och hyllor, med uppstaplad inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En timme senare
Renoveringsprojekt med avtagna garderobsdörrar, synliga frånluftskanaler och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Släpvagn full med demonterade dörrar och hyllor från renoveringsprojekt, parkerad i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste säga att vårat släp är en affär jag aldrig lär ångra! :cool: Eldosan är numer även provisoriskt uppmonterad så ni behöver inte oroa er för någon "Arga snickaren" modell här ;)

Tog även en bild på frånluftskanalen:
Bild på en frånluftskanal nära taket, med synliga rör och betongkonstruktion i ett renoveringsobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga här... om jag ska återanvända den, riva den eller rent av bara bygga in den. Hmm :thinking: Tittar man på bilden där det är färdigrivet ser man avluftningen och 2 till rör, dessa är till expansionskärlet och det var den skorstenen jag funderar på att använda istället.

Har även diskuterat med min sambo och då hon blev heelt kär i storleken som blev på sovrummet så kom vi fram till att vi kommer dra ner måttet lite på utbyggnaden till 42-43cm istället. Detta innebär att kommoden inte kommer linjera helt med duschnischväggen men jag tror i ärlighetens namn inte att det är något man kommer tänka på. Sen kommer vi även köra med 45x95 reglar i denna vägg, jag har ju velat lite fram och tillbaka om jag ska använda 95 eller 120 men vi spikade 95 nu! :)

Imorgon får vi se om något händer... en del av mig är "sugen" på att plocka ner tretexen :crysmile:
 
Redigerat:
Skadat hörn av vägg med synligt brutet material, eventuellt eternit, bakom puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är detta eternit??
 
Tog några fler bilder och för mina ovana ögon verkar det vara en eternitkanal som de sedan putsat på?
Närbild av en misstänkt eternitkanal med sprickor och puts, täckt med plastfolie för asbestprov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en möjlig eternitkanal med putsad yta och krossad markering, inslagen i plast för asbestprov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog och plasta in den för säkerhets skull och ska skicka iväg ett prov för att se om det innehåller asbest eller inte. Om det gör det vet jag inte riktigt hur jag ska gå till väga.. om jag ska riva den (eller ta in firma som min sambo vill så vi blir ruinerade) eller om jag bygger in den helt i väggen och återanvänder den.
Eternitkanal inplastad med genomskinlig plast och tejp i ett hörn vid en svart avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag får till viss del be om ursäkt för min hysteri.. det börjar lägga sig lite eftersom kanalen är intakt och asbest med största sannolikhet inte har blivit "frisläppt"..

Så nu är frågan hur jag löser problemet lättast? Tror ni det är möjligt att få ner det utan att förstöra röret?

Just nu efter x antal timmars tänkande/nojjande så funderar jag på att plasta upp en sluss typ 1x1 meter och vara noga med att tejpa det tätt. Sedan införskaffa en schysstare mask än de vanliga dammfiltrena jag brukar använda, tex en Sundström SR-100 med partikelfilter, trycka in en dyngsur handduk i kanalen och sedan ta en huggmejsel och knacka loss putsen från murstocken och på så vis få loss kanalen utan att förstöra den. Det borde la gå?

Vill som sagt inte veta av asbest eller denna kanalen för den delen, men vill inte utsätta varesig mig själv eller min familj för det!
 
Somliga tröstäter, jag trösthandlar!

In med grabben i bilen för att styra ner mot Malmö och Rinkaby rör :rofl:

Plastpåse från Rinkaby Rör framför en vit kartong med LK-logotyp, insinuerar köp av VVS-produkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu är det bara lite till avloppet som ska inhandlas i vvsväg, måste se vad jag behöver först bara! :)
 
  • Gilla
tomnil och 1 till
  • Laddar…
Har nu undersökt lite asbestsaneringsföretag och tja, vad ska man säga? Folk är ibland otroligt dåliga på att återkomma! :rolleyes: Dock så har Ocab återkommit med offert och denna har vi valt att acceptera om inget oväntat inträffar. Om vi gör det så kunde de utföra arbetet under nästa vecka vilket hade varit sjukt najs!! (y)(y)(y)(y)(y)

I väntan på att han jag har kontakt med på Ocab ska återkomma så tänkte jag att något litet kan jag ju göra!

Så började såga av de gamla vattenrören till expansionskärlet. Fifasen för att göra det med bågfil, armmuskler deluxe :strong::strong:
Avsågade gamla vattenrör nära golv med en bågfil och spill på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon ska jag försöka mig på att såga av de i överkant! En tigersåg hade inte varit fel... men nu blir det Ferraribilar! :love:
 
Sådär ja, då har ocab varit hos oss och plockat ner kanalen!
Plastavspärrning med varningsskylt för asbest och röd industriell Ocab-fläkt rustad för saneringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska fläkten stå tills imorgon, sen är det fritt fram att dra igång! :D
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Sådär! Då var det färdigsanerat! :)

Sanerat hål i vägg bredvid svart rör, tänkt att muras igen för badrumsventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta hålet kommer så småningom att muras igen, men eftersom badrummet fortfarande används så får jag göra en liten abrovinsch här tills dess!

Nu är ju dock frågan, hur löser jag ventilationen på bästa sätt?

Jag har ett gammalt expansionskärl som står rakt ovanför badrummet som ska väck, detta i sin tur har en skorsten.

Min tanke är att byta ut den skorstenen mot en ny anpassad för 125mm spiro. Spirot isåfall från badrummet och ut kommer bli <1m långt, är detta för kort? Och vad är den bästa lösningen i frånluftsväg? Är det att köra på badrumsfläkten?

Jag funderar nämligen på att montera ett frånluftsdon i klädkammaren och dra en stam till samma skorsten, men klarar badrumsfläkten av att hålla såpass tryck att det blir ett baksug i den ventilen tro?

Ett annat alternativ är ju att montera en kanalfläkt och konvertera om ovanvåningen till en mekanisk frånluft typ, men då blir det ju inte fuktstyrt... många tankar!
 
Då har klinkersen kommit också! Oöppnade lådor med klinkerplattor staplade på en träpall i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var ju självklart tvungen att provlägga några också för att få en känsla av hur det kommer se ut!
Nio klinkerplattor provlagda på ett trägolv för att visa det tänkta resultatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror detta kan bli riktigt bra!! :D
 
Kan ju meddela här till de som läser att det kommer stå still (läs aldrig påbörjas) än pga att det kom lite roliga räkningar sen långt tillbaka som jag fullständigt glömt av.. tydligen hantverkaren som skickade de också :crysmile:

Så vi beslutade oss för att lägga det på is i någon månad för att bygga upp kapitalet lite mer innan vi drar igång på allvar :)


Under tiden hinner jag fundera på hur jag löser ventilationen på bästa sätt, i dagsläget är mina tankar att jag ska sätta en ny huv på taket, sedan ha en kanalfläkt på vinden så jag kan ha frånluft både från badrummet och klädkammaren. För att få extra fjong vid duschning tänker jag mig att man sätter en timerknapp vid sidan av duschen som styr både kanalfläkt (maxvarv) samt handdukstorken, så att denna inte står igång hela tiden.

Känns som den bästa lösningen?
 
Tråkigt med glömda fakturor =)
Har du tagit bort garderoberna så att hela rummet blir klädkammare? Har inte hängt i tråden känner jag....

I så fall låter det där med kanalfläkten som en bra idé tycker jag. Även om klädkammaren kommer "drabbas" av maxvarvet från badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.