El uppvärmt välisolerat hus från '76 med LLVP Daikin Caldo X35, första vintern.

Vi märkte ganska snabbt nu i vinter att att den gamla LLVP som kom med huset (5 år gammal) inte klarade alls hålla värmen när graderna började gå under 0, så vi smällde på och köpte vad jag trodde var bland det bästa som fanns på marknaden men nu när det börjat vara -10 på dagarna och ner till -18 under nätterna så är den i princip värdelös, oavsett om vi har den inställd på 21 eller 25 så vaknar vi med 18 grader i huset.

Vi har nu slagt på 5-6 element för att få det drägligt men med alla dessa element på så blir den lilla värmen som kommer från pumpen i princip omärkbar, tror inte det skulle sjunka ens 1 grad om vi stängde av den nu.

Så frågan är, har vi förväntat oss för mycket när vi trodde LLVP (som är gjord för att fungera med hög effekt i kyla) skulle kunna hjälpa oss i vinter? Kan det vara något fel på pumpen?

Som det ser ut nu så hade vi varit bättre tjänade av att ha sparat de 25 pappen för pumpen och lagt till 25 till och installerat kamin istället, som värmer lika bra oavsett kyla ute.
 
S
LLVP funkar som sämst de kallare dagarna, den ska dock prestera riktigt bra runt nollan.

LLVP brukar ha så dålig verkningsgrad när det blir för kallt, de brukade t.o.m stänga av sig vid en viss temp eftersom verkningsgraden blev för dålig. Men kunder frågade hela tiden hur "långt ner" värmepumpen gick och jämförde olika maskiner därefter, därför finns det många pumpar som tuffar vidare även när det är som kallast trots att verkningsgraden inte är bättre än ett element.
 
  • Gilla
Maximum Justice Attack
  • Laddar…
A
Visst kan det vara något fel på pumpen
Men den ger inte så många watt vid -18C samtidigt som huset kräver mer.
Hur stort är huset och hur mycket energi gick det åt innan lvp?
 
Kollade specifikationerna på Daikins hemsida, stämmer dessa är inte pumpen helt usel under nollan.
Frågan är hur stort huset är och vilken vilket värmebehov man räknade på när man installerade den nya pumpen.
Hur många kvadratmeter och är en enplansvilla ?
 
S
Hur gick det för dig? Nu har du haft pumpen ett par år. Var det något fel på den eller presterar den dåligt runt -15 och kallare?
 
Pumpen är bättre än Panasonicen från 2009 vi uppgraderade ifrån men då jag bor i ett av Sveriges rövhål vädermässigt så blir det ofta -20 och kallare åtminstone 3 månader på vintern och allt kallare än -10 pallar inte Caldon med.

Vi hade förbi någon som justerade / uppgraderade mjukvaran eller vad de gjorde för att modellen tydligen hade problem med att den avisade extrema mängder men det blev ingen förändring efteråt, jag måste fortfarande ut ett par gånger varje år gå ut och hacka lös is från skivan jag lutat mot väggen under utedelen så vattnet inte rinner och fryser mot huset, annars bygger isen upp så pass mycket den når upp till utedelen.

Nu vet jag inte jämförelsevis om den kanske är superekonomisk med den värmen vi får och under de mindre kallare dagarna men fick jag göra om inköpet så hade jag nog valt en Mitsubishi FH35 istället just för att kunna hålla en rimlig temperatur inne.

Vi köpte kort efter värmepumpen även en pelletskamin lilla frö som vi har i vardagsrummet och utan den så hade vi fortsatt behöva fulköra med massa element de kallare dagarna för att slippa frysa ihjäl.
 
S
M Maximum Justice Attack skrev:
Pumpen är bättre än Panasonicen från 2009 vi uppgraderade ifrån men då jag bor i ett av Sveriges rövhål vädermässigt så blir det ofta -20 och kallare åtminstone 3 månader på vintern och allt kallare än -10 pallar inte Caldon med.

Vi hade förbi någon som justerade / uppgraderade mjukvaran eller vad de gjorde för att modellen tydligen hade problem med att den avisade extrema mängder men det blev ingen förändring efteråt, jag måste fortfarande ut ett par gånger varje år gå ut och hacka lös is från skivan jag lutat mot väggen under utedelen så vattnet inte rinner och fryser mot huset, annars bygger isen upp så pass mycket den når upp till utedelen.

Nu vet jag inte jämförelsevis om den kanske är superekonomisk med den värmen vi får och under de mindre kallare dagarna men fick jag göra om inköpet så hade jag nog valt en Mitsubishi FH35 istället just för att kunna hålla en rimlig temperatur inne.

Vi köpte kort efter värmepumpen även en pelletskamin lilla frö som vi har i vardagsrummet och utan den så hade vi fortsatt behöva fulköra med massa element de kallare dagarna för att slippa frysa ihjäl.
Okej, då förstår jag. Men tittar man på specen på Caldo X35 så ska den vara bättre än FH35? Ge mer värme vid -10, -15, -20 osv. Har du testat en FH35? Jag ska införskaffa mig en luft/luft snart och har kikat på Caldo X35. Men FH35 är ju billigare så är den bättre är ju det fördel också.
 
A
FHn måste vara en av de bästa värmepumpar som funnits/finns.
 
Det är nog inte normalt att man behöver gå ut och hacka loss is från utedelen. Mina föräldrar köpte 2015 en Caldo X 25 till sommarstugan och den isade igen när ingen var på plats och gick då sönder. Den byttes ut på garantin till en nyare modell.

"De första Caldo X hade ett avfrostningsprogram som ej var optimerat för längre perioder av milt väder.
Maskinen gick inte in i avfrostningen om gångtiderna var för korta. Om inte din återförsäljare har bytt ut ditt kretskort ännu så skall du kontakta honom och berätta att du har avfrostningsproblem. Detta byte sker inom garantiramen och är helt kostnadsfri för dig."
 
S Stadsfiskalen skrev:
Okej, då förstår jag. Men tittar man på specen på Caldo X35 så ska den vara bättre än FH35? Ge mer värme vid -10, -15, -20 osv. Har du testat en FH35? Jag ska införskaffa mig en luft/luft snart och har kikat på Caldo X35. Men FH35 är ju billigare så är den bättre är ju det fördel också.
Har aldrig själv haft en FH35 i huset utan bara kört med en gammal Panasonic CS-HE9JKE som kom med huset och därefter Caldo X35 som vi köpte just för att den på papperet var bättre än FH35an.

En av fördelarna Mitsubishin har (tror jag utan att var expert) som jag tror är del av orsaken att den kanske kan ge mer värme i kallare väder (även om kanske mindre effektivt) är Hyper-heating, önskar vi kollat mer på dimensionerad effekt än SCOP och liknande värden för all energieffektivitet i världen är inte värd att man måste gå omkring och frysa hemma.

Ingen jag känner som FH35an är missnöjd men vi är rätt missnöjd med våran Caldo kort och gott.
 
  • Gilla
jimomicke
  • Laddar…
Stämmer bra Maximum att för många bara tittar på SCOP och A+++ som då för många tolkar som att det måste vara den bästa modellen men det säger ingenting om viken effekt den kan avge och detta oavsett märke och modell.

Dimensionerad effekt ( p-design ) är en bra sak att kika på.

En bra verkningsgrad ( SCOP ) tillsammans med uteffekt som är någorlunda tillräcklig för dom flesta dagar som man har vintertid tillsammans med ett skapligt pris så inte payoff tiden blir för lång är att föredra, sällan lönsamt att dimensionera modell för dom enstaka svinkalla toppar som förekommer några dagar per år och man når ändå sällan alla ytor tillräckligt bra för att få önskad temperatur överallt.

FH35VEHZ som diskuterats är en modell som funnits med länge och sålts i stora mängder, den ger tex som max 4,3kW vid -15 med ett COP på över 2, straxt över 2 i COP kanske inte låter mycket men det visar att den avger mer än dubbelt så mycket effekt som man matar in även vid -15 ute och det är inkl avfrostningar.
Det är en extremt prispressad modell på grund av internethandel vilket gör den mycket prisvärd för slutkund och därmed även kort payoff tid.

Men oavsett hur bra modellen är så gäller det att den får en bra placering ( spridningsmässigt) då en utmärkt modell blir en "dålig" luftvärmepump med dålig placering så ta hem ett par olika återförsäljare/montörer för råd och tips inför ett köp.
 
MultiMan
Jag upplever första vintern med en värmepump, Mitsubishi FH35. Dåligt isolerat hus från 1926, 114m2 i två plan, pump i stor trappa mellan planen. Ner till -15C klarar den utan vidare att hålla 20C i hela huset men blir då 22C i dess närhet (som den också är inställd på). Trots att jag ökat innetempen med 3-4C sedan pumpens inköp är elen för uppvärmningen ändå ca 30% lägre.

Dock, idag är det -25C och då räcker det inte till längre. Någonstans vid -20-22C så verkar den tappa rejält, känns som i princip en halvering av värmeffekten. Den ger fortfarande värme vid -25C men det räcker inte i detta huset iaf.

Jag har moderna Adax-radiatorer överallt som köptes tidigare, så de låter jag vara igång givetvis, fast ställda på 18C. Väldigt bra termostater som inte går i onödan eller får spel och maxar helt plötsligt som en del sämre element kan göra (hade Myson-skit ett tag).

Tillägg: Trots att jag bor nära vatten och det är hög luftfuktighet nästan alltid, så har den inte isat igen utan avfrostningarna fungerar helt utan anmärkning.
 
Redigerat:
Låter nästan för bra att kunna hålla huset varmt med en FH35 i ett hus som är över 100kvm och dåligt isolerat ner till -15 ute, när någon skriver dåligt isolerat brukar det verkligen vara dåligt isolerat :)
Man ska dock komma ihåg att det finns befintliga värmekällor som hjälper till i form av tex tv, kyl, frys, spis, ugn, tvättmaskin, torktumlare, belysning samt alla som befinner sig i fastigheten så luftvärmepumpar har lite hjälp på traven i permanentboenden till skillnad från dom flesta garage och ibland fritidshus.

Vid -25 ger FH35 ca 2,6kW och det räcker inte till för speciellt många fastigheter .
Då gäller det att stötta med tex befintliga elraddisar så man får önskad temperatur dom kalla dagarna.
 
Hejsan, Har någon installerat Daikin Caldo nyligen och hur upplever ni ? Firman vi pratat har också rekommenderat om detta.
För vi har nyligen läst flera "bäst i test" att Daikin Caldo i nr.1 eller "Bäst" så vore bra ta lite feedback. Tack i Förhand.
 
Montera Mitsubishi istället, mindre problem, måste du dessutom kontakta support, så är Mitsubishi bättre, Daikin vetinte vad support är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.