Blev förstås lite skraj igår när jag var på nyårsfest och vi började prata mjuklödning. Värdens rör i källaren var mjuklödda (obs! ej av honom), och såg ut såhär:

Kopparledningar med spår av lödning och möjlig korrosion i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser inte riktigt förtroendeingivande ut, va? Eller är det bara rester av fluss som har ärgat rören?
 
Om det bara varit riktigt lött gör det inget det är ju ytan i spalten som gör verkan både mekaniskt för att hålla och för tätningen och inte den yttersta delen vid fogen eller utvändigt. Dina lödningar ser ju som jag förstår det riktigt bra ut och på värmerören kommer det nog inte heller bli fukt eller kondens så det blir som på bilden.. Du kanske kan passa på att torka av efter lödningen med en blöt trasa när tempen gått ner så det är stabilt men ändå lite värme kvar det är inte fel och då minskar risken för att det blir som på bilden.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Nyligen installerade kopparledningar för uppvärmning med böjningar och lödda skarvar i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad kopparledning för värme längs ett källartaks utkant, lite snett på ställen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade kopparrör längs vägg och tak i ett renoveringsrum, lite snett men utan läckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigt nu då! Ett 50-60 tal skarvar kanske? Inga läckor än, ja förutom i ballofixerna då. :)

Riktigt kul! Blev liiiite snett på något ställe, men rätt nöjd både med lödning och böjning .

Tack för all hjälp!

Nu skall jag bara ha tag i inloppskoppling till den sista radiatorn, så den blir inkopplad också.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 7 till
  • Laddar…
Kul att du delar med dig av dina erfarenheter, uppskattas ;)
 
Lånar tråden för en följdfråga:
Vad tror Ni om att löda presskopplingar? Jag har en låda sådana, men inget pressverktyg. Tänkte plocka bort O-ringen innan lödningen.
 
Spontant är jag tveksam av den enkla anledningen att de inte är avsedda att lödas.

Så, du löder, säljer huset och nya ägaren får en vattenskada och upptäcker att det är lödda presskopplingar. Vad kommer rubriken på nya ägarens inlägg här på byggahus vara då? ;)
 
  • Gilla
ippo och 1 till
  • Laddar…
Det funkar säkert. Med lödkopplingar är billiga, klart billigare än presskopplingar. Så sälj dem och köp rätt prylar. Då är det inget som någon kan gnälla på sedan heller.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
22mm muff kostar 35:- för press och 5:- för löd.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
OK, då lägger jag ut dom på Blocket eller Tradera istället. Tack för era synpunkter! :)
 
Ser fint ut! Är du nöjd med valet att löda rören? Jag är funderar också på att konvertera vårt hus till vattenburet men har tyvärr ingen källare att dra rör i. Är det svårt att bocka rören och vad använder du för bockverktyg? Vilken dimension är det på rören på bilderna?
 
Ja, jag tyckte det var kul och inte så svårt att löda. Gör gärna om det. Men passar kanske bäst i garage/källare. Utanpåliggande i vanliga utrymmen hade jag nog satsat på kromat och klämkoppling. Men det går förstås att måla vita, typ.

Om du kan fixa en kraftigare lödtång för 22mm rör så kanske det kan vara en bra idé, tog 45-60 sek att värma en 22mm-skarv med den jag hade.

Stammarna i taket var 22mm, sedan 15mm till varje radiator. Avsticket från befintlig gjutjärn var jag lat och tog en 28mm klämkoppling utanpå, så inkommande rör till garaget är 1,5m 28mm koppar. Jag klamrade i taket, vilket medförde att jag inte kunde löda 22mm rören på plats, lödtången nådde inte runt utan att vidröra taket (bildbevis på anmodan...). Det finns 10mm distanser till klamrarna, det kanske hade varit något? Eller vanliga rörsvep och hänga ner dom mer.

Att bocka 15mm hårda rör är inte så svårt. 22mm prövade jag lite på ett gammalt halvhårt rör, och det var tungt. Så jag gjorde lödskarv där istället (och även 28mm). Använde bock från Jula, https://www.jula.se/catalog/verktyg...der=desc&skip=0&take=25&_=1515769346823#tab04

Man sätter ena handtaget mot golvet, och hänger sig på det andra. Efter ca 30 grader får man sätta andra handtaget mot golvet istället och fortsätta. Lite pilligt med den lösa passbiten.
 
B
väcker denna till liv....

såg att det går fint löda med varmluftpistol, och mjuklödning, det såg välidgt enkelt ut.

det blir ju vansinnigt mycket billigare än klämkopplingar, ska sätta lite element i en ladugård. tänker det borde väl funka bra...

för varmluft och mjuklödning av värmerör, borde väl inte vara några problem?
 
Har inte testat själv, men det ska gå bra. Var bara noggrann med att rengöra alla fördelar och att använda flussmedel så kommer det gå bra :).
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
B
B Boan skrev:
[länk]
denna, vet ni om det är en lekande mutter där på mitten?

EZZE har ju inte mer info om den tyvärr..
Ja det är det och konisk tätning mellan delarna.
 
  • Gilla
Villervalla72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.