Komposittrall kanske är lite lättare. Och suger inte vatten. Kanske går att struva ihop stommen i aluminium för att ytterligare få ner vikten.
 
Tack för alla svar så här långt.

Har funderat på flera sätt att få ner vikten. Trallens vikt med ihålig komposittrall på 28 mm blir 370 kg (17,6 kg/kvm) och klarar cc60. Tunnare trall kan fungera, men då måste man ner till cc30 eller cc40.

Med tryckta reglar på 45x195 kommer stommen väga ca 220 kg med cc60. Om det kan göras lättare med t.ex. aluminiumbalkar eller dylikt är det väldigt intressant, men jag vet inget om aluminiumstommar. Berätta gärna mer – hållfasthetsberäkningar, fastsättningar med mera.
 
Måste lösningen vara i ett stycke?
Möjlighet att istället skjuta det mot kortsida?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Måste lösningen vara i ett stycke?
Möjlighet att istället skjuta det mot kortsida?
Det måste inte absolut vara en enda plattform, men det skulle vara att föredra. Med en plattform behöver man inte tänka på att flytta möblerna ovanpå.

Möjligen får en tvådelad plattform plats att skjutas mot kortändarna, men som jag ser det blir poolskyddsfunktionen sämre p.g.a. skarven. Men det är inte otänkbart med en delad plattform.
 
En delad plattform får ju ner varje enhets vikt. Spännvidderna för virket blir också bättre.
Skarven kan man ju lösa med något slags låsfunktion.
Det finns ju färdiga lösningar där man skjuter in uppdelade enheter under varandra. Skulle det vara en lösning?
 
  • Gilla
peter_c
  • Laddar…
Efter lite mer funderande...

Om du lägger trallen i långsidans rikting samt styvar upp med kortlingar kommer nedböjning knappast bli ett problem.

Du kan förspänna med stålwire långs långsidorna i botten på locket om du vill ha hängslen och livrem.

Leta på linjärlager eller dylikt på http://www.rollco.se/produkter/u-skena/ med rätt typ kommar du att kunna skjuta locket oavsett hur tungt du bygger det. Finns ju killar (tjejer?) som drar tågvagnar

Aluminium? Om budgeten är begränsad skulle jag titta åt ett annat håll

Tänk på att evetuell lutning blir från poolen man bör tänka på tröghetskrafterna och eventuella kroppar/lemmar som kan hamna mellan lock och poolkant.

En fördel är dessutom om locket sluter tätt då det är avdunstningen som kyler av poolen. Kan dock problem med lockets bevarande p.g.a fukt men NTR A tål ju en del. Samt man måste tillse att vatten från ovan kan evakueras från locket.
 
Redigerat:
  • Gilla
PeterGustavsson3212132
  • Laddar…
L L-E skrev:
Efter lite mer funderande...

Om du lägger trallen i långsidans rikting samt styvar upp med kortlingar kommer nedböjning knappast bli ett problem.
Det är precis det jag hoppas på också.

Du kan förspänna med stålwire långs långsidorna i botten på locket om du vill ha hängslen och livrem.

L L-E skrev:
Leta på linjärlager eller dylikt på rollco (osäker på stavning) med rätt typ kommar du att kunna skjuta locket oavsett hur tungt du bygger det. Finns ju killar (tjejer?) som drar tågvagnar
Det är min förhoppning. Med bra hjul och profiler bör rullmotståndet bli lågt. En mekanism med utväxling och vajer skulle kunna användas för förflyttning, med eller utan motor.

L L-E skrev:
Aluminium? Om budgeten är begränsad skulle jag titta åt ett annat håll.
Budgeten är inte obegränsad men jag kan spontant tänka mig att lägga 50-60k vilket motsvarar vad ett bra poolskydd skulle kosta. Undviker gärna pooltak.

L L-E skrev:
Tänk på att evetuell lutning blir från poolen man bör tänka på tröghetskrafterna och eventuella kroppar/lemmar som kan hamna mellan lock och poolkant.
Absolut! Har barn på 7 och 10 så detta är absoluta krav.
 
Redigerat:
Men en långsidan kan du ju ha bärande på mitten med rullar/hjul den som är mot väggen de hjälper ju en hel.
Sedan går lägga en lös skena sken mitt på polen som du bara plockar bort när du badar och gömmer i ett snyggt fack under trallen Skall ju inte flytta en helt hus.
 
  • Gilla
peter_c och 1 till
  • Laddar…

  1. L L-E skrev:
    En fördel är dessutom om locket sluter tätt då det är avdunstningen som kyler av poolen. Kan dock problem med lockets bevarande p.g.a fukt men NTR A tål ju en del. Samt man måste tillse att vatten från ovan kan evakueras från locket.
    Min tanke är en konstruktion i följande "lager" (räknat uppifrån):
    • Trall
    • Bärlinor (plus ev. kortlingar) och ram
    • Tätt och isolerande skikt för värmeisolering och skydd mot regn. PVC-väv kanske, i två lager med frigolit/skumplast (med slutna porer) mellan?
 
Fick just en idé som kanske är jättekorkad (säg det i så fall): Skulle man kunna använda en vanlig garageport (takskjutsport) som löper i skenor? De isolerar ju finfint, men hur blir hållbarheten om man vill gå på dem?
 
NEJ NEJ
 
Tror du kan skippa isoleringen då det är avdunstningen som kyler.

Det är kanske enklast att lägga ut en bubbelplast på vattenytan.
 
Spruta PU skum kan kanske vara en idé blir vattentät samt styvar upp konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.