Hej, hoppas nån orkar läsa och hjälpa mig.
Jag har ett problem med eldningen här hemma. Acc tanken kommer aldrig upp till ens 60 grader. Kan räkna på fingrarna hur många gånger det hänt under de två är vi bott här att vi fått på den till 80 grader. Får upp det till kanske 40 grader. Det finns varmvatten och det är varmt i elementen och golvvärmen. Vi har nyligen installerat golvvärme på hela nedervåningen. Nio slingor totalt med ett Shuntskåp. Och element på övervåningen. Totalt 7 element uppe men endast 5-6 stycken är på. Vi eldar med kökspanna med 23kw effekt i köket till en antingen 500-750 liter acc tank. Osäker på storlek. Huset är ett timmerhus från 1900 på 190kvm. Isolerat under golven men drar ganska mycket från olika delar av huset.
Vi har som jag fattar två cirkulationspumpar där tanken står och även laddomat. Och en sån där shunt. Ja ni ser ju. Kan verkligen ingenting om detta men är less på att aldrig få upp acc tanken till önskad temperatur. Just nu är det väldigt kallt ute -25 grader och det är inte speciellt behagligt att vakna till 15 grader kallt hemma. Provade att använda el patronen inatt men det är endast ljummet på golven och elementen när man vaknar. Ställde dessutom upp el shunten på 80 grader inatt men tanken stod endast på 40 grader när jag vaknade. Stod på 50-60 grader natten före och då var också tanken på 40 grader när jag vaknade. Är det hela så enkelt att det är för liten acc tank? Men den borde väl iallafall kunna komma upp i temp kan jag tycka? Kan tillägga att det väldigt ofta kokar i kökspannan när vi eldar för fullt om det har nån betydelse.

Jag kan bifoga bilder på hur vad det är för några grejer om ni vill och hoppas att nån vänlig själ kan hjälpa mig?
 
S Symphony skrev:
Hej, hoppas nån orkar läsa och hjälpa mig.
Jag har ett problem med eldningen här hemma. Acc tanken kommer aldrig upp till ens 60 grader. Kan räkna på fingrarna hur många gånger det hänt under de två är vi bott här att vi fått på den till 80 grader. Får upp det till kanske 40 grader. Det finns varmvatten och det är varmt i elementen och golvvärmen. Vi har nyligen installerat golvvärme på hela nedervåningen. Nio slingor totalt med ett Shuntskåp. Och element på övervåningen. Totalt 7 element uppe men endast 5-6 stycken är på. Vi eldar med kökspanna med 23kw effekt i köket till en antingen 500-750 liter acc tank. Osäker på storlek. Huset är ett timmerhus från 1900 på 190kvm. Isolerat under golven men drar ganska mycket från olika delar av huset.
Vi har som jag fattar två cirkulationspumpar där tanken står och även laddomat. Och en sån där shunt. Ja ni ser ju. Kan verkligen ingenting om detta men är less på att aldrig få upp acc tanken till önskad temperatur. Just nu är det väldigt kallt ute -25 grader och det är inte speciellt behagligt att vakna till 15 grader kallt hemma. Provade att använda el patronen inatt men det är endast ljummet på golven och elementen när man vaknar. Ställde dessutom upp el shunten på 80 grader inatt men tanken stod endast på 40 grader när jag vaknade. Stod på 50-60 grader natten före och då var också tanken på 40 grader när jag vaknade. Är det hela så enkelt att det är för liten acc tank? Men den borde väl iallafall kunna komma upp i temp kan jag tycka? Kan tillägga att det väldigt ofta kokar i kökspannan när vi eldar för fullt om det har nån betydelse.

Jag kan bifoga bilder på hur vad det är för några grejer om ni vill och hoppas att nån vänlig själ kan hjälpa mig?
 
  • Gamla rostiga värmesystemsmätare och cirkulationspump i pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En källare med rör, en cirkulationspump, och isoleringsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar och kablar i vit kabelkanal på en vägg, inklusive vägguttag och en strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elrör och kopparrör installerade längs en vägg i ett utrymme med elskåp och kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörmokeri i hemmiljö med kopparledningar och hängande verktyg på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparrör och avstängningsventil i ett skåp, isolering syns till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett utrymme med oskyddad isolering, kopparrör, och elektriska kablar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termometer som visar ungefär 60 grader Celsius, oskarp bakgrund med isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad visar termometrarna på laddomaten när pannan är het? Det låter nästan som att laddpumpen inte går.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad visar termometrarna på laddomaten när pannan är het? Det låter nästan som att laddpumpen inte går.
Laddomaten är den som är på första bilden va? Där det är tre klockor? Vilken av dom ska jag kolla på isåfall?
 
Japp det är den. Den övre bör visa samma temperatur dom pannan. Den vänstra tanktempeaturen och den högra ca 70grader. Om det är så så bör den funka som den ska.
Om pumpen går på lågfart kan du testa att höja den.
 
D Daniel 109 skrev:
Japp det är den. Den övre bör visa samma temperatur dom pannan. Den vänstra tanktempeaturen och den högra ca 70grader. Om det är så så bör den funka som den ska.
Om pumpen går på lågfart kan du testa att höja den.
Den övre och undre står på 80 och den i mitten endast 40

Den gröna saken där, cirkpumpen? Den står på full effekt iallafall
 
  • Rostig panninstallation med termometrar visar 80, 40, 80 grader och grön cirkulationspump på full effekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sänkte shunten till 3 och då är tanken på detta nu. Det här är den övre klockan på acc tanken och den längst ner står endast på 40 så laddomaten står ju int på samma temp som tanken
 
  • Analoga termometern visar cirka 75 grader Celsius, monterad på en ackumulatortank omgiven av isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Som daniel säger så ska det fungera , men för att förstå det bättre så får den en länk
Det som bråkar i dom är termostaten eller klaffventilen
Skruva loss den blanka muttern i ändan på pumpen och kolla om pumpen snurrar som den ska , lite vatten kommer men inget sprut
Alla laddomater är byggda för självcirk vid strömavbrott och då kan den vänstra visaren visa något p-g-a värmeöverförng i godsett

http://www.termoventiler.se/application/files/6714/5935/2750/LM21_Manual.pdf
 
Vid -25 och 190kvm dragit hus, så krävs det en hel del effekt, om du jämför med elpatronen, hur mycket effekt är denna på? Och när du eldar med 23kw, det är väl ganska liten panna? Och huset kräver kanske 10-15kw vid -25, resten går då till tanken, vilket tar ett tag att få denna på 80gr, samt att 500-750liter 80gr vatten går nog fort åt med dina förutsättningar..
 
L Liteavvarje skrev:
Som daniel säger så ska det fungera , men för att förstå det bättre så får den en länk
Det som bråkar i dom är termostaten eller klaffventilen
Skruva loss den blanka muttern i ändan på pumpen och kolla om pumpen snurrar som den ska , lite vatten kommer men inget sprut
Alla laddomater är byggda för självcirk vid strömavbrott och då kan den vänstra visaren visa något p-g-a värmeöverförng i godsett

[länk]
Är det på den du menar?
 
  • Eldriven grön cirkulationspump monterad på rostiga vattenrör, med elektrisk anslutning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Svar ja den blanka där , den kan sitta lite fast , ta en så stor mejsel som möjligt när du ska ta bort den
Om du sedan tar en smal mejsel och stoppar den i hålet mot axeln så märker du om den snurrar
Lite överraskning blir det när mejseln vill snurra i handen , men hål den bara lite lätt , inte som att dra en skruv
 
L Liteavvarje skrev:
Svar ja den blanka där , den kan sitta lite fast , ta en så stor mejsel som möjligt när du ska ta bort den
Om du sedan tar en smal mejsel och stoppar den i hålet mot axeln så märker du om den snurrar
Lite överraskning blir det när mejseln vill snurra i handen , men hål den bara lite lätt , inte som att dra en skruv
Jag skruvade på den, sipprade lite vatten, väldigt smutsigt vatten. Kokhett självklart eftersom att jag eldar. Kanske ska göra det när jag slutat eldat? Stängde av den innan iallafall men ändå
 
Husqvarna: Tanken och pannan känns absolut i minsta laget för huset. Men pannan ska inte koka när tanken inte är varm, det är något som inte lirar med laddomaten. Man gpr börja med att se till att prylarna lirar, sedan kan man bedöma om de räcker för uppgiften.
 
D Daniel 109 skrev:
Husqvarna: Tanken och pannan känns absolut i minsta laget för huset. Men pannan ska inte koka när tanken inte är varm, det är något som inte lirar med laddomaten. Man gpr börja med att se till att prylarna lirar, sedan kan man bedöma om de räcker för uppgiften.
Det vet jag, har tänkt att sätta ett bättre system i källaren när ekonmin tillåter. Hur kan jag felsöka laddomaten? Kan den vara smutsig inuti eller nåt så den behövs rengöras?
 
Börja med att kolla så att pumpen funkar, som liteavvarje tipsade om. Den borde absolut hålla nere temperaturen på pannan om den funkar som den ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.