Äsch, vem minns en fegis!
 
T thhp skrev:
Avtalet är skrivet mellan köpare 1 och näringsidkaren (affären).
Precis. Men TS föräldrar kan ju driva ärendet mot entreprenören. Alternativt att TS föräldrar anlitar TS som ombud.
 
Det är inte ett dolt fel, snarare tvärtom då lösningen är fullt synlig. Du gjorde ingen affär med entreprenören så du kan inte "gå på denne". Din beskrivning av entreprenören gör också att min sammanfattning blir att du inte kan göra något åt detta, inte ens stämma dina föräldrar om du var lagd åt det hållet.

Du skulle dock kunna stämma/kräva dina föräldrar "i samförstånd med dom", för att de sedan skall gå på entreprenören, men jag tror inte ni kommer vinna framgång där heller om ni inte har väldigt god dokumentation på vad han skulle göra, och vad han faktiskt gjort. Löpande räkning / 450:-/h som du skriver tyder på att det inte finns något fast pris, och då har man ju ( förhoppningsvis...) inte betalt för ett bättre utförande än vad man fick.

Några saker behöver dock redas ut för de som givit dig svar tidigare. En golvbrunn är inte absolut nödvändig bara för att det står en duschkabin där. Dock krävs då ett bräddavlopp på kabinen, typ samma som finns i handfat/vissa badkar ifall bottenavloppet sätts igen. Annars är det ett våtrum som skall ha golvbrunn. Se gärna
https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/8

Utan detta bräddavlopp är det tveklöst ett våtrum, och skall ha nödvändiga tätskikt, åtminstone motsvarande en toalett, dvs golv och uppdraget minst 10 cm på vägg.
https://www.gvk.se/branschregler/fr...golvbrunn-ska-man-ha-tatskikt-pa-sadant-golv/
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Så du jämnställer ett badrum med ett kök?
Man har idag fler vattenskador i kök än i bad/duschrum.

I ett modernt badrum har man 3 vattenkällor (dusch, tvätt, handfat).

Hur många har man i ett modernt kök ?
1 Diskmaskin
2 Diskho
3 Självafrostande frys
4 kyl (alla är idag självavfrostande)
Och sedan beroende på .... vattenanslutna
5 ång-ugn
6 Kaffemaskin
7 kylt dricksvatten

Man har sämre överblick om man har en liten läcka i ett kök, alla rörskarvar är dolda inne i skåp.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det låter som arbetet utförts på löpande räkning. Därmed är det fullt möjligt att detta presenterats som en budgetlösning. Som föräldrarna inte nödvändigtvis förstått hur mycket bugetlösning det är.

Men som jag skrev tidigare, IOM. duschkabinen så är det inte längre ett våtrum. Och det är inte nödvändigtvis fel ur regelsynpunkt.
Självklart är det ett våtrum!
Golv som kan vattenbegjutas klassas som våtrum och ska ha tätskikt på golv med uppvik på vägg.
Detta är ju tokfel som INTE är dolt så dolda fel kan vi lägga åt sidan. Det som kan vara intressant är ju det som verkligen är dolt! Tätskikt, rör, el mm.
Jag skulle ha tagit in en besiktningsman, rivit badrummet med försiktighet, dokumenterat alla moment samt därefter gått på hantverkaren. Kan även vara idé att redan innan meddela berörd hantverkare att ni upptäckt fel och tänker gå vidare med detta.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Carro_D Carro_D skrev:
Har inte kunnat läsa något om att kunden och hantverkaren har pratat om denna lösning. Men mycket väl kan ju hantverkaren har förklarat allt för TS föräldrar och de har godkänt det.
Spelar ingen roll.
Han ska utföra sitt arbete fackmässigt och enl gällande regler och krav.
Om man MÅSTE göra avsteg ska utförlig, tydlig skriftlig rapport lämnas till beställaren där denna ska signera och intyga att man vet vad detta innebär.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Lars Melin Lars Melin skrev:
Golv som kan vattenbegjutas klassas som våtrum.
Kan inte alla golv det? Mitt sovrumsgolv vattenbegöts för några år sedan när ACn gick sönder men inte tror jag man ska kalla det våtrum för det.
 
  • Gilla
Ellenkaramellen och 4 till
  • Laddar…
O
Lars Melin Lars Melin skrev:
Självklart är det ett våtrum!
Golv som kan vattenbegjutas klassas som våtrum och ska ha tätskikt på golv med uppvik på vägg.
Detta är ju tokfel som INTE är dolt så dolda fel kan vi lägga åt sidan. Det som kan vara intressant är ju det som verkligen är dolt! Tätskikt, rör, el mm.
Jag skulle ha tagit in en besiktningsman, rivit badrummet med försiktighet, dokumenterat alla moment samt därefter gått på hantverkaren. Kan även vara idé att redan innan meddela berörd hantverkare att ni upptäckt fel och tänker gå vidare med detta.
Varför riva något som har fungerat i 6år bara för att visa för hantverkaren vad han missat? Det ända som händer är att man står helt utan fungerande badrum och massa tusenlappar fattigare. Och ända är man imte närmare något avgörande. Framförallt då man har max 3år på sig att reklamera. Men visst okej du lyckas då kanske lite bättre män är det verkligen värt det? Badrummet har fungerat i 6år dumt å sabba något som fungerar även om det inte korrekt.
Sen vet man aldrig hantverkaren kanske inte har lust å betala å sätter företaget i konkurs... Då står man där med upprivet badrum och inga pengar. Så var man helt plötsligt i en värre situation en innan
 
C claesborjesson skrev:
Man har idag fler vattenskador i kök än i bad/duschrum.

I ett modernt badrum har man 3 vattenkällor (dusch, tvätt, handfat).

Hur många har man i ett modernt kök ?
1 Diskmaskin
2 Diskho
3 Självafrostande frys
4 kyl (alla är idag självavfrostande)
Och sedan beroende på .... vattenanslutna
5 ång-ugn
6 Kaffemaskin
7 kylt dricksvatten

Man har sämre överblick om man har en liten läcka i ett kök, alla rörskarvar är dolda inne i skåp.
Det där var väl en sanning med modifikation!?
Skulle gärna se ett kök med alla dina exempel, ett ytterst hypotetisk exempel.
Och tycker du nog glömmer ett par exempel till som finns i ett badrum, te.x finns det i alla fall i min värld en vattenclosett i ett normalt badrum, kallas även wc. Men du kanske har utedass.
Och ska vi fortsätta så finns det ofta en vattenburen handukstork, inte sällan både dusch och badkar. Ofta dubbla handfat mm mm.
Sen är det ju så att det har under många år diskuterats hur man ska komma åt vattenskador i kök, var som jag skrev tidigare förslag på att det skulle vara krav på brunn även i kök.
Sen i ett rum som klassas som badrum/våtrum, så ska det vara tätskikt, ett kök klassas inte som våtrum! Skillnaden är att ett våtrum skall klara att vattenbegjutas, inte ett kök.
Tycker du fortfarande att man ska jämställa ett kök och badrum?
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Tätskikt, varför skulle handverkaren lagt tätskikt i ett sånt rum?
Där duschar man inte på golvet heller utan det gör man i en kabin.
Ett tätskikt fyller ingen funktion där.
Du kanske pratar om våtrumsregler igen.
Är du på riktigt??
I ett wc utrymme duschar man inte heller, men likväl krävs det ett tätskikt på golv, jag räknar kallt med att det står en wc i TS duschrum/badrum! Så ja, jag pratar våtrumsregler!
Du har uppenbarligen ingen koll på vad du pratar om!
 
O
C claesborjesson skrev:
Man har idag fler vattenskador i kök än i bad/duschrum.

I ett modernt badrum har man 3 vattenkällor (dusch, tvätt, handfat).

Hur många har man i ett modernt kök ?
1 Diskmaskin
2 Diskho
3 Självafrostande frys
4 kyl (alla är idag självavfrostande)
Och sedan beroende på .... vattenanslutna
5 ång-ugn
6 Kaffemaskin
7 kylt dricksvatten

Man har sämre överblick om man har en liten läcka i ett kök, alla rörskarvar är dolda inne i skåp.
Egentligen är det väl tur att det inte är fler vattenskador i ett badrum med tanke på att kravet på tätskikt har funnits ganska länge:).
Men det skulle inte förvåna mig om det skulle bli liknande krav som i en tvättstuga.
För precis som du säger vattenkällorna ökar hela tiden..
 
Man måste inte bygga enligt bkr
Lars Melin Lars Melin skrev:
Spelar ingen roll.
Han ska utföra sitt arbete fackmässigt och enl gällande regler och krav.
Om man MÅSTE göra avsteg ska utförlig, tydlig skriftlig rapport lämnas till beställaren där denna ska signera och intyga att man vet vad detta innebär.
Det finns inget absolutkrav att bygga enligt branchreglerna.
 
O
J Jörgen Ö skrev:
Är du på riktigt??
I ett wc utrymme duschar man inte heller, men likväl krävs det ett tätskikt på golv, jag räknar kallt med att det står en wc i TS duschrum/badrum! Så ja, jag pratar våtrumsregler!
Du har uppenbarligen ingen koll på vad du pratar om!
Vi måste ta hänsyn till hur reglerna såg ut för 6år sedan. Nu har jag ingen aning om hur dessa såg ut då. Det är möjligt att det inte var några jätteskillnader mot idag.
 
A björn_a skrev:
Köpte nyss mitt föräldrahem och upptäcker att det har varit en fuskare i farten i badrummet.
Det var en fd bekant till mina föräldrar som renoverade badrummet och nu upptäcker jag att han har lagt igen golvbrunnen i badrummet när anticimex kom hit och inspekterade huset.
Han har gjutit igenom golvbrunnen och dragit ner ett rör ifrån duschen....

Tror det är 6år sedan han renoverade badrummet åt dom, han har aktiv F-skatt ännu ser jag när jag söker på allabolag.

Hur kan man hålla honom ansvarig för detta? Jobbet måste göras om.
Hur går jag tillväga?
Prata med honom kommer inte lösa ett dugg, han är helt slut bakom pannbenet.
Som någon redan varit inne på; Om du inte har känt till dina föräldrars badrumsrenovering, som skedde för 6 år sedan, tyder det på att er kontakt inte har varit den bästa. Har du frågat dem eller utföraren vad som är överenskommet. Golvet verkar vara lyft, med tanke på rördragningen, i samband med golvvärme? Kanske var en flytt av golvbrunnen besvärlig/dyr. Lösningen kanske är den bästa med den budget som förelåg.
 
O Odjuret skrev:
ramförallt då man har max 3år på sig att reklamera
Det är väl 10 år för konsulttjänster i byggnader? Men man ska ju i vilket fall som helst reklamera inom rimlig tid.


Kan vi inte börja med att fastställa om utrymmet med en duschkabin kräver golvbrunn? Just nu råder det delade meningar kring den avgörande punkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.