Hej!
Jag håller på att förvandla mitt vardagsrum till en musikstudio. Nu har jag en massa spalter av MDF som skall målas. Spalterna är 48 till antalet och av olika dimensioner. Gemensamt för alla är att de är 10 mm tjocka.

Jag har köpt en grundfärg som heter alcro v-slip. Såg att fler använt den till MDF. Dock ser jag att den har en torktid på 4 timmar, ganska mycket om man skall måla många sidor. Det bästa vore om den hade en torktid på 2 timmar, då hinner jag måla två påstrykningar efter jobbet. Finns det bättre snabbtorkande alternativ?

Sen undrar jag med ventilation, tänker att jag kan måla bitarna i mitt vardagsrum, typ efter jobbet. Behöver jag öppna fönster och grejer medan det torkar? Kan jag vistas i vardagsrummet under tiden?

Jag har köpt en filtroller då jag läste att en sån gav jämnast yta men hur skall jag tänka kring det? Jag vill ha en så slät och jämn yta som möjligt. Täckfärgen är en glansig sådan. Kan jag sandpappra med ett fint sandpapper efter jag lagt på täckfärgen för att få det slätt? Eller förstör jag finishen då?
/Jens
 
  • Gilla
Christer Olofsson
  • Laddar…
Det går bra att köra med sandpapper efter det har torkat. Men kör med fint våtslip (600+) och polera sen om du vill ha det blankt.
 
Spännande projekt!

Jag har tidigare målat MDF med en vattenbaserad snickerifärg. Kommer inte ihåg hur snabb torktid den har men tycker det är värt att vänta så den är helt torr innan man fortsätter, det blirr inget bra om man funskar med torktiderna. Jag hade faktiskt större problem med att den torkade lite för snabbt (blev ränder) ibland då det är varmt och fuktigt inomhus. Då spädde jag den med lite vatten för att den ska hinna "flyta ut" bättre och få en jämnare yta. Man måste måla fler gånger då iofs eftersom varje lager blir tunnare.

Jag använde en skumrullor, tror det blir jämnare resultat. Sen slipade jag lätt med 240 sandpapper efter första målningen men inte efter sista. Vill man ha det spegelblankt är det polering som gäller men det är jag inte så bra på!

Bra med grundfärg, MDF suger oftast väldigt mycket färg första lagret!

Lycka till!
 
För bästa resultat se till att grunda kanterna minst 3-4 ggr. MDF suger som sagt och kanterna är värst.
Ett alt är att spackla alla kanter en gång med snickeriapackel och slipa, då får du direkt en jämn yta att måla.

Och ha inte för brått, ett bra resultat tar sin tid... (y)
 
Finsågad mdf blir väldigt skarp i kanterna. Färg har oftast väldigt svårt att täcka skarpa kanter vilket kan resultera i att mdf:en lyser genom ljusa färger. Runda av alla kanter med fint sandpapper. Behövs inte mycket, knappt synligt för ögat ens, men det kommer göra stor skillnad.

Btw, bilder!?!?!?!?!? :p
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Täckande färg av hög kvalitet är A och O. Annars kan du måla tills klockorna stannar utan att du blir nöjd. Köp ingen billighetsfärg som är tänkt att måla plank med.

Samma resonemang gäller f ö pensel/målarverktyg. Det skiljer enormt.
 
Jag målade kanterna med trälim utspätt med vatten enligt ett tips jag hittade. Det funkade bra tyckte jag då suger inte kanterna så mycket färg.
Slipas när det torkat och då kan du passa på att runda av kanterna.
 
  • Gilla
Cdun och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Bra tips!! :)

Köpte denna täckfärg:
https://www.tapethandeln.se/sv/articles/2.291.19675/alcro-v-mill-blank
Är det bra kvalitet?

Men min fråga om V-slip, finns det grundfärg som torkar snabbare?


Kan visa lite bilder på bygget:
20882162_10156067752688465_825270752799009814_n.jpg
2 stycken lådor på hjul 400x2400x1200. Skall fyllas med ljudabsorberande material. Skall även täckas med tyg plus dessa spalter då som jag tänkt måla.

21032762_10156083428693465_6344126684420642479_n.jpg
Vänstra hörnet. Skall också fyllas med ljudabsorberande material + tyg och spalter.
21230992_10156112347168465_2605698536578257602_n.jpg
Högra hörnet. Samma sak där. Längst ner till höger sitter internet och TV så där skall det vara en utdragbar box.

22519632_10156229866638465_220592790351711214_n.jpg
Hela konstruktionen fylld med stenull!

22406252_10156229866778465_963278639530685527_n.jpg
Murarsnöre som skall hindra stenullen från att bukta ut mot tyget.

22687792_10156246190383465_3628441486673887061_n.jpg
Tyg på!

Nu är vi i nutid och nästa steg är att få dit spalterna. Dess storlek och placering är enligt ett matematiskt mönster som gör att bas kommer att absorberas extra mycket. Här är en bild på hur slutresultatet kommer att se ut!
21950808_10156167333973465_723147894230985704_o.jpg
/Jens
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
rickricaro rickricaro skrev:
Jag målade kanterna med trälim utspätt med vatten enligt ett tips jag hittade. Det funkade bra tyckte jag då suger inte kanterna så mycket färg.
Slipas när det torkat och då kan du passa på att runda av kanterna.
Riktigt bra tips. Jag har kört med spackel i samma syfte men ska definitivt testa detta näsa gång.
 
Kör nog på trälim och vatten! Tack för tipset.

Fler frågor:
De flesta bitar skall målas på framsidan plus tre ändträ-sidor. Kan jag måla alla ändträ-sidor på en gång? Dvs att jag lägger skivorna med framsidan upp sen målar jag alla kanter eller finns det risk att det rinner då och bildar droppar?

Funderade först att jag har bitarna på högkant och målar en ändträ-sida i taget, detta för att förhindra att det rinner, men det blir ju väldigt många påstrykningar. Går det att ha dom liggandes ner och måla alla ändträ-sidor på en gång?
 
Och vad skall jag ha under? Räcker tidningspapper eller behöver jag plast? Det är i en hyresrätt så jag vill inte förstöra golvet.
 
  • Gilla
Timed
  • Laddar…
Mdf har ju inte ändträ, slipa kanterna bara så blir dom släta och måla samtidigt som resten.
 
Nu drar jag igång med måleriet!

Tänker att det blir extremt många sidor att måla. Framsida plus 2-3 "ändträ" sidor per MDF bit. 48 bitar x 3,5 = 168 sidor lite drygt. Kände att jag inte riktigt fick svar på min senaste fråga. (Eller så missförstod jag svaret) Men kan jag lägga bitarna ner med framsidan upp och sedan måla framsida plus alla "ändträ" sidor? Eller finns det risk att trälimblandningen (och senare färgen) rinner av sidorna så att säga? Bör jag ställa bitarna på högkant när jag målar sidorna?

Kan ju spara en hel del tid genom att måla alla sidor på en gång.

/Jens
 
Det beror kanske på att ingen förstod vad som menas med framsida och ändträ. Jag antar att du menar ytan och kanterna.
Du kan lägga en skiva horisontellt och måla ytan och kanterna på en gång men stryk av ordentligt vid kanterna så att inga droppar rinner. Du kan även lägga alla skivor horisontellt och exakt på varandra och målla samtliga kanter i ett, i alla fall i första strykning. Dela efter torkning. Men sista strykning bör ske individuellt.
 
Hej Thomas! Tack för svar! :)

Ok då vet jag. Provade att ställa spalterna på högkant och måla flera på en gång. Det blev bra! Vatten och trälimsblandningen blev väldigt lös och rinnande så jag tror att det blir bäst att ha dem så. Målade även kortsidorna men då koncentrerade sig blandningen ner mot botten av skivan pga gravitationen. Jag kan tänka mig dock att det blir skillnad när jag målar med själva färgen. Då skall jag prova att lägga dem ner.
Träskivor ställda på högkant och fastklämda med skruvtvingar för målning på en arbetsstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.