Att hantverkaren (om man nu kan kalla honom det) i detta fall har gjort kraftiga fel är inget att diskutera, att dra ett rör ist för golvbrunn är inget en riktig hantverkare gör, för det finns väl ingen annan brunn i utrymmet heller?
Sen hur man kan på ngt sätt få honom att göra om o rätt är nog svårare, inte ens en stämning skulle nog fungera. Marig sits är väl det minsta man kan säga.
Men dolt fel är det ju såklart inte!
Bara en uppenbar idiot som utfört arbetet!!
 
  • Gilla
Lars Melin
  • Laddar…
Jag tror inte heller att man kan stämma handverkaren efter så många år. Vad är problemet just nu ? Läcker det vatten i badrummet ? eller vill du rätta till felet ?
Det finns ingen golvbrunn i köket heller, där kan det oxå läcka vatten lika mycket som i ett badrum, faktiskt.
 
  • Gilla
Scherm och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Jag tror inte heller att man kan stämma handverkaren efter så många år. Vad är problemet just nu ? Läcker det vatten i badrummet ? eller vill du rätta till felet ?
Det finns ingen golvbrunn i köket heller, där kan det oxå läcka vatten lika mycket som i ett badrum, faktiskt.
Så du jämnställer ett badrum med ett kök?
Duschar och badar du i köket också?
Finns regler för detta, det var även på tapeten att även kök skulle ha brunn....
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Alla är vi eniga om att det är ett fuskbygge och någorlunda eniga om att det nog är kört att rätta till rättsligt, hur går man då framåt?

Kanske genom att göra absolut ingenting? Har det funkat i sex år kanske det funkar i sex år till? Vad är det värsta som kan hända? Att karet spricker och duschen får snabbavslutas och ersättas med upptorkning av en hink vatten kanske? Och hur stor är egentligen den risken?
 
  • Gilla
Herc och 5 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Så du jämnställer ett badrum med ett kök?
Duschar och badar du i köket också?
Finns regler för detta, det var även på tapeten att även kök skulle ha brunn....
Jag varken duschar eller badar i köket ska du veta. Däremot har jag badat och duschat i sovrum flera gånger på hotel som har rum med badkar eller duschkabin. Där kunde jag inte hitta någon golvbrunn. Den uppfyller ingen funktion och är inte hygenisk heller.
Jag säger inte att handverkaren har gjort rätt men som det ser ut nu finns det ingen större risk att vara orolig för vattenskador. Risken är knappast större än vattenläckage i ett kök eller ett tvättstuga utan brunn.
 
Redigerat:
Det var nog det värsta jag sett, fusk/dåligt hantverk till en helt ny nivå... Hur ser resten av badrummet ut? Har han även tagit sig an ev elarbeten?
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog kolla upp det som föregående skribent har tagit upp. Hur ser det ut med elen? Finns det några dödsfällor?

Man undrar ju i ett sådant här fall om man ska skratta eller gråta. Rördragningen precis i nivå med golvet är också strålande. Hur fan ska man få det rent...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Det vi kan vara överens om är väl att efter 6 år kan man inte vända sig till hantverkaren för att få avloppet åtgärdat då felet syns så tydligt.
Själv skulle jag fortsatt att nyttja badrummet i nuvarande skick. Risken är inte så mycket större än en vanlig toalett med handfat som inte kräver golvbrunn.
Håll däremot koll på slanganslutning till duschkabinen. för det är väl slangar, för det är här som risken finns det skulle bli en större läcka. Är det indragna rör så är det knappast någon större risk än en toalett utan golvbrunn.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Om jag ser rätt så är det en duschkabin i rummet, med avlopp ned i den igensatta brunnen.

Då är det per definition inte längre ett våtrum. Behövs ingen brunn, En duschkabin kan man i princip sätta upp i vardagsrummet.

Så det är inte uppenbart fel.
 
  • Gilla
Herc och 6 till
  • Laddar…
Hade varit kul att veta hur hantverkaren tänkte att man skulle rensa vattenlåset från hår och annat äckel som hamnar där när man duschar. Om det inte finns nåt vattenlås så luktar det ju måttligt gott i det där badrummet.
 
  • Gilla
Christian 435
  • Laddar…
O
Bara för att jag vill vara lite elak en snabbis... Har du inte varit hos dina föraldrar på 6år? :)
Förhoppningsvis tar ingen illa upp.
Tyvärr är det troligtvis ända stället du har något att hämta är i din plånbok... fast för min del är det nog banken som gäller :).

Dock så skulle jag inte göra något så länge det fungerar som de ska. Även om det kanske inte är rätt gjort så verkar det fungera. Du får börja planera för att tidigare lägga renoveringen av badrummet. Hur lång tid? Det vet ingen. För egentligen så länge tätskiktet är fungerar så ser jag ingen direkt risk trots allt. Stänker det mycket omkring dig när du duschar får du skaffa en trasa för att kunna torka upp vattnet när du duscht, det är bra mycket billigare än ett helt nytt badrum
 
  • Gilla
Byggvargen
  • Laddar…
O
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Hade varit kul att veta hur hantverkaren tänkte att man skulle rensa vattenlåset från hår och annat äckel som hamnar där när man duschar. Om det inte finns nåt vattenlås så luktar det ju måttligt gott i det där badrummet.
Med denna eminenta lösning slipper man alla problem med vattenlås som måste rensas :)
 
A Avemo skrev:
Det är uppenbart ett fel ur perspektivet att man inte skall ha det så i ett badrum. Men om du skall hålla hantverkaren ansvarig måste du bevisa att han inte gjort vad som var avtalat. För det krävs sannolikt mer än en faktura.
Man ska väl inte behöva skriva ett avtal om att jobbet ska utföras fackmannamässigt?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Hade varit kul att veta hur hantverkaren tänkte att man skulle rensa vattenlåset från hår och annat äckel som hamnar där när man duschar. Om det inte finns nåt vattenlås så luktar det ju måttligt gott i det där badrummet.
Det finns med stor sannolikhet både vattenlås och hårfälla i duschkabinen. I många länder, tex på de brittiska öarna, har man inte golvbrunnar utan ansluter dusch och badkar direkt till avloppet. Surt när det spiller över och man måste torka men i övrigt fungerar det.

Med det sagt så befinner vi oss i sverige och då ska man ju följa svenska regler, vilket hantverkaren knappast kan ha ansetts gjort. Dolt fel är det dock inte eftersom det är så enkelt att upptäcka.
 
useless useless skrev:
Man ska väl inte behöva skriva ett avtal om att jobbet ska utföras fackmannamässigt?
Kanske inte. Men det skadar inte att göra. Och det lär fortfarande behövas mer än en faktura för att kräva hantverkaren på ersättning efter 6 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.