Köpte nyss mitt föräldrahem och upptäcker att det har varit en fuskare i farten i badrummet.
Det var en fd bekant till mina föräldrar som renoverade badrummet och nu upptäcker jag att han har lagt igen golvbrunnen i badrummet när anticimex kom hit och inspekterade huset.
Han har gjutit igenom golvbrunnen och dragit ner ett rör ifrån duschen....

Tror det är 6år sedan han renoverade badrummet åt dom, han har aktiv F-skatt ännu ser jag när jag söker på allabolag.

Hur kan man hålla honom ansvarig för detta? Jobbet måste göras om.
Hur går jag tillväga?
Prata med honom kommer inte lösa ett dugg, han är helt slut bakom pannbenet.
 
Finns det dokumentation på utfört arbete och vad han gjort/inte gjort? Står det något om golvbrunnen? Det är väl en bra start att kolla.
 
Finns en faktura på badrummet men står inget om golvbrunnen.
 
Vad är det som är dolt?
 
  • Gilla
Öfk och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad är det som är dolt?
Precis, det borde ju gå ganska fort o se om de finns en brunn eller ej.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hur har du tänkt att gå vidare sen, stämma dina föräldrar för ett kanske dolt fel?
 
  • Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
L
Det är nog bara att bita i äpplet och ta smällen , lång tid sedan det är gjort , troligtvis har du fått köpa för ett bra pris och att då gå på något som detta är väl att ta i .
Gör du något så kan familjesämjan åka ut i skogen , inget bra
 
  • Gilla
lindahl och 1 till
  • Laddar…
A björn_a skrev:
Köpte nyss mitt föräldrahem och upptäcker att det har varit en fuskare i farten i badrummet.
Det var en fd bekant till mina föräldrar som renoverade badrummet och nu upptäcker jag att han har lagt igen golvbrunnen i badrummet när anticimex kom hit och inspekterade huset.
Han har gjutit igenom golvbrunnen och dragit ner ett rör ifrån duschen....

Tror det är 6år sedan han renoverade badrummet åt dom, han har aktiv F-skatt ännu ser jag när jag söker på allabolag.

Hur kan man hålla honom ansvarig för detta? Jobbet måste göras om.
Hur går jag tillväga?
Prata med honom kommer inte lösa ett dugg, han är helt slut bakom pannbenet.

Du får nog berätta mer vad felet består i!
Lagt igen brunnen?? Gjutit igenom brunnen??
Har han gjutit igen bef brunn, för att sen dra ett nytt avlopp? Låter ju inte jättekonstigt....
Men som sagt, berätta mer....
 
Mina föräldrar är pensionerade och trodde såklart att han utförde ett korrekt jobb när man tar sig ann ett badrum, dom har ju anlitat hans företag och dom har inte fått något bra pris han har fakturerat 450kr i timmen.

Det är ju helt förjävligt att man utför ett sådant här jobb, man skulle klippa fingrarna av fanskapet!
Finns ingen brunn där vatten kan rinna ner om det börjar läcka för det har han gjutit igen.
Man får ju göra om hela tätskiktet, dvs riva upp allt och börja om.
 
  • Dåligt installerad golvbrunn under badrumskabinett, synliga rör och avlopp utan dräneringsmöjlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Aha....nu snackar vi.
Ja det där är ju inget annat än ett fusk av värsta sorten!!
Faktiskt bland det värsta jag sett...
 
  • Gilla
nmeden och 4 till
  • Laddar…
Något som är helt synligt om man hukar sig kan aldrig vara dolt....
 
  • Gilla
maxmsm och 19 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Något som är helt synligt om man hukar sig kan aldrig vara dolt....
Tänkte samma sak, detta skulle nog dina föräldrar ha uppmärksammat hantverkaren om när dom såg det färdiga resultatet. I och med att detta inte är ett dolt fel (?) så kan man nog inte komma 6år senare och kräva någon åtgärd, eller?

Jag håller iofs med om att jobbet inte är snyggt utfört milt sagt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Skulle vara kul att se fler bilder från detta badrum, med tanke på det bilden visar.....avloppslösningen, rördragningen i princip mot golv....lär nog finnas fler konstiga lösningar.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Det låter som att det finns något av en begreppsförvirring här.

1. Dolt fel är något som en köpare kan hävda mot säljare. I detta fall alltså att du skulle kräva ersättning från föräldrarna. Och detta är väl inte vad du är ute efter?

2. Det är inte ett dolt fel eftersom det är så enkelt att upptäcka.

Det är uppenbart ett fel ur perspektivet att man inte skall ha det så i ett badrum. Men om du skall hålla hantverkaren ansvarig måste du bevisa att han inte gjort vad som var avtalat. För det krävs sannolikt mer än en faktura.
 
  • Gilla
Herc och 5 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är uppenbart ett fel ur perspektivet att man inte skall ha det så i ett badrum. Men om du skall hålla hantverkaren ansvarig måste du bevisa att han inte gjort vad som var avtalat.
Konsumenttjänstlagen säger "Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet". Jag tror uppförsbacken är närmare 90 grader om man försöker hävda att man inte "märkt eller borde ha märkt" detta på sex år.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.