Jag har ett par rum i kåken som jag tänkte ställa i ordning. Det ska inte vara påkostat och det är oklart hur länge golven ska ligga.

Jag är alltså ute efter något billigt fanergolv som är enkelt att lägga. Kan man lägga det direkt på en befintlig plasmatta tro? Jag är beroende av en låg bygghöjd. Plastmattan verkar omöjlig att slita loss från underliggande golvspån.

Har ni några tips. Bauhaus? Byggmax? Krauta? Gör man bort sig om man tar det allra billigaste golven?
 
Enligt mig så är laminat samma skit om det så kostar 69 eller 369, så ska du ha laminat så kör det biligaste du kan hitta!

Eller så tänker du om och lägger in antingen ett vinylklick eller limmar linoliumplattor, lite dyrare me du behöver inte göra samma jobb 2 gånger
 
K
Laminatgolven har olika klassning och det är väl där det skiljer i pris. Vi hittade ett laminatgolv för 39,90/m2 på cheapy för 10 år sedan och det fungerade bra de tre åren det fick ligga. La det flytande direkt på plastmatta
 
Jag tror inte att laminat är aktuellt i det här fallet. Jag tänker mig faner. Dvs ett sådant här 7mm klickgolv med träyta som inte går att slipa. Sedan finns det ju golv som är ca 13-14mm ,med trä som går att slipa ett par gånger. Men jag skulle gärna slippa den extra bygghöjden.
 
laminatgolv även kallat klickgolv, är inte slipbara.
Om du ändå ska använda golvet köp inte det billigaste, det är stor skillnad på ett som kostar 39kr kvm mot ett 99kr kvm.
Ett rum kostar inte så mycket mer att lägga även om man väljer det dyrare med resultat och hållbarheten är bättre.
Lägg 2-3mm foam under om du kan.
Golv till bra pris brukar alltid gå att hitta på de stora kedjorna, bauhaus och hornbach har alltid nedsatt pris på partier och reor.

Fanergolv är dyrare än laminatgolv.
 
Redigerat:
Det finns 7mm Fanergolv precis som han säger, alltså inte laminatgolv.

Hade ett sådant från Kährs i valnöt, i min förra lägenhet. Ohyggligt snyggt! Men ohyggligt ömtåligt... iaf det golvet.
 
Jo jag kom på det, han inte spara mitt ändrade inlägg innan du skrev.
 
Ett fanergolv verkar kosta från 150kr/m2 och uppåt. Från 250 och uppåt så får man ett slipbart golv med ca 2-3mm trä i.

Men jag tror att fanergolv skulle passa mig bäst. Både sett till priset och bygghöjd. Speciellt om hag skulle lägga det rakt på plastmattan utan foam. Kanske kan man köra med lite luppapp under?

Golvet kanske ska bort igen om kanske 2-3 år. Eller så kanske det ska ligga i 10 år?
 
Nu var jag för snabb med att posta ;.)

Det jag skulle komma till var: Om man nu ska lägga ett fanergolv. Finns det anledning att välja något som kostar mer än ca 150 spänn/kvadrat?
 
K
Vi la 3 mm foam under. Med inflationen motsvarar väl 39 kr, 59 kr idag..

Poängen är att det går att få väldigt mycket golv för pengarna.

När vi la parkettgolv så tittade vi som hastigast på fanergolv men tyckte att kvalitet kontra pris till parkett var för liten. Tror vi gav 189 kr för ekparkett
 
Varför vill du ha just fanergolv är det något speciellt med dem jämfört med laminatgolv?
Om golvet under är plant så behövs ingen papp, jag hade inte skippat foam om det fanns möjlighet att lägga det då golvet blir skönare att gå på, speciellt inte om det finns en chans att golvet kommer att ligga närmare 10 år.
Men det är nog ingen fara om man hoppar över det lite svårt att ändra sig efteråt bara.
 
Du pratar om bygghöjd, vad är det som blir galet med dom 5-7mm extra ett riktigt trägolv bygger?
 
K
Ja skillnaden mellan faner och parkett i bygghöjd märker du inte.. skillnaden till laminatgolven är ju större.
 
BirgitS
7-8 mm i höjd kan ju vara skillnaden mellan att dörren går att öppna resp. inte går att öppna. TS skriver ju att det är viktigt med låg bygghöjd.
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.