Hej,

En elektriker sa idag att vi måste installera jordfelsbrytare som klarar 40 ampere då vi renoverar köket. Då vi renoverade badrummet fick vi installerat en 20 amperes men det räcker tydligen inte.

Frågan är om man måste köpa en till på 20 eller kan man öka den befintliga på 20 till 40? Fattar ej hur sånt här fungerar så tacksam för hjälp.
 
Du byter ut befintlig jordfelsbrytare till en som är specificerad för ström på 40A.
 
Tackar för snabbt svar
 
Vänta lite här, varför skulle det behövas en JFB med märkströmmen 40 A i en bostad med mätarsäkringar på max 25 A? Vad sa elektrikern egentligen? Han/hon menade nog något annat.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vänta lite här, varför skulle det behövas en JFB med märkströmmen 40 A i en bostad med mätarsäkringar på max 25 A? Vad sa elektrikern egentligen? Han/hon menade nog något annat.
Jag kan inget om.detta, vi fick in en JFB då badrumsrenovering, handdukstork o golvvärme. Idag frågade han oss hur stor lägenhet, jag sa 75kvm o han sa 20 amp inte räcker.
 
Låter som ett missförstånd.

Ta en bild på JFBn och hela centralen så får vi se. Den kanske bara är tvåpolig om den endast servar badrummet idag, och då finns det fog att byta, men endast om ni har trefas in i lägenheten. Det kanske också är en personskyddsbrytare, men 20 A är då alldeles för mycket för ett badrum. Hur stora är era mätarsäkringar?
 
Mikael_L
Om det alls finns något rätt i det elektrikern sagt så torde det sannolikast vara att idag sitter det en tvåpolig JFB för endast badrum, men han tycker det behövs en 4-polig för hela lägenheten.
Det är det enda som inte blir helt snurrigt.

Men jag tvivlar på att det behövs en 40A, då det är ovanligt med större mätarsäkringar än 25A till bostäder.
Men visst, ibland stöter man på det. Ofta i gamla jordbruksfastigheter, i riktigt stora hus, eller hus som i någon period hyst någon slags "verksamhet".
 
Ska ta bild ikväll och visa, samt en annan elektriker kommer ikväll och ska ge pris. Jag själv kan ingenting om detta men det är en bostadsrätt HSB på 75 kvm och nu ska nytt kök in. Jag utan elkunskap tänker så här att det fanns 3 fas för spis innan, ugn och fläkt också, varför ska det behövas massa annat nu när samma saker ska in igen men nyare. Så tänker min icke elektriker hjärna.
 
Det spelar ju ingen roll om den tål 40 eller 25A - Det kanske till och med är bra med lite marginal? Många förbestyckade normcentraler verkar ha 40A jfb, så det kanske är någon sorts standard?
Det verkar inte vara någon prisskillnad heller, så förutsatt att den befintliga måste bytas så spelar det ingen roll om det blir en på 25 eller 40A.

Jag har för övrigt en på 40A i mitt hus av nån anledning. Elektrikern kanske bara har en modell i sitt 'sortiment'?
 
Mikael_L
Det är väl tänkt att det kommer dras om el och kanske dras ny el.

Och idag är det inte tillåtet att installera uttag utan att sätta en jordfelsbrytare.


Det är grundregeln, man ska reflexmässigt tänka på JFB som ett krav.

Sen finns det lite undantag, som gör att ibland kan man frångå detta. Underhåll av anläggning är ett sådant undantag. Dvs att byta gammalt, dåligt och trasigt, vare sig det är strömbrytare, uttag eller kablar medför ej något krav på att installera en JFB.
Smärre förändringar eller utökningar i befintlig anläggning i vissa utrymmen (torra utrymmen inomhus t.ex,) kan också göras utan att kravet på JFB faller in.
 
Mikael_L
Lite beroende på fabrikat förstås, men en 40A kan vara ganska mycket dyrare än en 25A.
Men visst, det handlar ju fortfarande bara om en hundring eller två, det är i procent räknat det är "mycket dyrare".
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl tänkt att det kommer dras om el och kanske dras ny el.

Och idag är det inte tillåtet att installera uttag utan att sätta en jordfelsbrytare.


Det är grundregeln, man ska reflexmässigt tänka på JFB som ett krav.

Sen finns det lite undantag, som gör att ibland kan man frångå detta. Underhåll av anläggning är ett sådant undantag. Dvs att byta gammalt, dåligt och trasigt, vare sig det är strömbrytare, uttag eller kablar medför ej något krav på att installera en JFB.
Smärre förändringar eller utökningar i befintlig anläggning i vissa utrymmen (torra utrymmen inomhus t.ex,) kan också göras utan att kravet på JFB faller in.
Men förra månaden fick jag en 20A JFB då firma renoverade badrummet, innan dess hade vi inte.
 
Mikael_L
Det är därför jag och Bosse misstänker att de installerade en JFB för endast badrummet. Det var det utrymmet som elen ändrades i, och därför valde man att sätta JFB endast där.

Men om du tar en bild, eller meddelar hur bred den är, JFB du har nu, så kan vi nog bli lite klokare.

Och i badrum är dessutom JFB ett totalt krav för att öht få ha uttag eller elektrisk golvvärme, oavsett hur lite eller mycket man bygger om, eller hur det såg ut innan.
 
Den är förmodligen bara tvåpolig om den bara skyddar badrummet.
Har du tre faser in och ska sätta en jfb på hela centralen så behövs en fyrpolig. Har du bara en fas in så funkar förvisso en tvåpolig, men då blir det för klent med 20A.
 
Mikael_L
Jag tror inte att den som sitter nu är på 20A.

Det finns, typ, inte. De är på 25A, sen 40A, sen 63A sen 80A.

Men jag har hittills valt att ignorera detta i tråden ifråga, kändes viktigare att fokusera på de andra frågorna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.